Basics of Clinical Nursing (7cr)
Code: 7V00GA51-3001
General information
- Enrolment period
- 02.07.2022 - 31.07.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 15.01.2023
- Implementation has ended.
- Credits
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Objectives (course unit)
Hoitotyö 1, Tavoitteet, Opiskelija
- tuntee ihmisen perustarpeet; lepo, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, liikkuminen ja kanssakäyminen, ja osaa näihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä, joilla edistetään terveyttä
- ymmärtää potilaan/asiakkaan seksuaalisuuden merkityksen ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä hoitotyössä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana työskentelyn periaatteet
- osaa auttaa ja ohjata ihmistä päivittäisissä toiminnoissa asiakaslähtöisesti
- harjaantuu suullisessa asiakkaan ohjaamisessa
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ergonomisen työskentelytavan ja osaa soveltaa sitä potilaan/asiakkaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu toimimaan tavoitteellisesti pienryhmässä
- noudattaa ohjeita ja huolehtii siististä ympäristöstä harjoitustunneilla
Hoitotyö 2, Tavoitteet, Opiskelija
- tietää lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön ja osaa tarkkailla niihin liittyvää toimintaa aikuiselta, tietää normaalin toiminnan, tunnistaa muutokset ja osaa hoitotyön auttamismenetelmiä
- tietää mitä tarkoitetaan ABCDE- ja NEWS -menetelmillä ja tietää miten sitä käytetään, kun arvioidaan potilaan/asiakkaan peruselintoimintoja
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja hoidetaan erilaisilla menetelmillä
- harjaantuu suullisissa ohjaustilanteissa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja sitoutuu toimimaan tavoitteellisesti pienryhmässä
- noudattaa ohjeita ja huolehtii siististä ympäristöstä harjoitustunneilla
Content (course unit)
Hoitotyö 1, 4 op
- aseptinen työskentely hoitoympäristössä
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ihonhoito ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö ja omahoitajana toimiminen, ohjaaminen ja vastuu
- ihmisen avustaminen liikkumisessa ja levossa, kuntouttava hoitotyö ja sen ohjaaminen
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Hoitotyö 2, 3 op
- verenkierron tarkkailu, mittaaminen ja siihen liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät
- hengityksen tarkkailu, mittaaminen ja helpottaminen ja niihin liittyvät hoitotyön menetelmät
- lämpötasapainon tarkkailu ja tukeminen ja niihin liittyvät hoitotyön menetelmät
- ABCDE-menetelmä peruselintoimintojen arvioinnissa ja potilaan/asiakkaan tilan raportointi (esim. ISBAR, NEWS)
- kiputyypit ja hoitotyön auttamismenetelmät kivun hoidossa
- kaasulaskujen perusteet
- sanallinen ohjaus potilaiden ja moniammatillisen tiimin välillä
- ohjausprosessi ja asiakkaan ohjaaminen hoitotyön tilanteissa
Location and time
Toteutus kestää koko syyslukukauden.
Exam schedules
Hoitotyö 1
Tenttivkot 41-49
Kolme tenttikertaa. Jokaisen tenttikerran välissä on viikon tauko.
Arvosana perustuu ensimmäiseen hyväksyttyyn tenttitulokseen.
Hoitotyö 2
Tenttivkot 45-2
Kolme tenttikertaa. Jokaisen tenttikerran välissä on viikon tauko.
Arvosana perustuu ensimmäiseen hyväksyttyyn tenttitulokseen.
Assessment methods and criteria
-Opintojakson orientaatioon osallistuminen on pakollista.
-Orientoivan harjoittelun tunneilla 100% läsnäolovelvollisuus (poissaolo korvataan sovitulla tavalla). Aktiivinen osallistuminen tunneilla.
-Valmistautuminen ja tehtävien tekeminen ennen orhia.
-Tehtävien hyväksytty suorittaminen Moodlessa aikataulun mukaisesti.
-Osaamisen varmistamisessa hyväksytty suorittaminen.
Arviointi
Hoitotyö 1. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. 4 op. Arviointi 0-5.
Hoitotyö 2. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. 3 op. Arviointi 0-5.
Orientoiva harjoittelu. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen. Arviointi suoritettu/hylätty.
Orientoiva harjoittelu, ergonomia. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen. Arviointi suoritettu/hylätty.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Pienryhmätyöskentely, lähiopetus, flipped learning, orientoiva harjoittelu, ohjattu itsenäinen työskentely, Moodle-verkkotyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, verkkotestit- ja kurssit.
Learning materials
Hoitotyö 1:
-Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Huomaathan, että vanhemmissa painoksissa sivunumerot eivät välttämättä täsmää.
Käytä uusinta painosta, jos mahdollista. Löytyy e-kirjana.
108-117 (Aktiviteetti -->)
514-524 (Liikkumisessa avustaminen -->)
124-130 (Unta ja valetilaa edistävä toiminta -->)
360-366 (Asentohoidosta huolehtiminen -->. EI haavanhoitoon liittyvää ohjausta)
321 (Ihon kunnon seuranta ja hoito -->. EI kanyyliä ympäröivän ihon hoito)
335-337 (Limakalvojen kunnon seuranta ja hoito -->. EI silmien kunnon seurata ja hoito,
487-512 (Päivittäiset toiminnot --> (pesut, vuode)
524-526 (Päivittäisiin toimintoihin liittyvä ohjaus -->)
132-134 (Seksuaalisuuteen liittyvä ohjaus -->. EI lisääntymisterveyteen liittyvä ohjaus))
165-173 (EI suolistoavanteen hoitoa)
177-195 (EI avanteeseen liittyvää ohjausta)
198-199 (EI Muusta eritystoiminnasta huolehtiminen: t-dreeni ja askites)
200-203 (Nenämahaletkun toimivuudesta huolehtiminen -->)
512-514 (Ruokailussa avustaminen -->)
528-537 (EI ravitsemushoito eri sairauksissa)
542- 547 (Letkuruokinen toteuttaminen-->. EI suonensisäinen ravitseminen)
552-556 (Ravinnon määrän rajoittaminen -->)
(HUOM! Nenämahaletkun laiton oikeat ohjeet käydään läpi tunnilla, kirjassa on virhe)
-Artikkeli: Blissitistä Betteriin. Löytyy Moodlesta (Hoitotyön opettajan jakamat materiaalit)-
-Opettajan jakamat diat.
__________________________________________________________________________________
Hoitotyö 2:
-Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Huomaathan, että vanhemmissa painoksissa sivunumerot eivät välttämättä täsmää. Käytä uusinta painosta, jos mahdollista. Löytyy e-kirjana.
214-240 (EI trakeostomia-avanteen hoito)
(HUOM! Liman imun oikeat ohjeet käydään läpi tunnilla, kirjassa on virhe)
620-645 (Verenkierron seuranta-->)
85-88 (Kivunhoitoon liittyvä ohjaus-->)
78-85 (Kivun seuranta-->)
-Opettajan jakamat diat.
Student workload
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 7 op x 27 h = 189 h.
HOITOTYÖ 1 ja 2: 26 h luento-opetusta, 9 x 4 h orientoivaa harjoittelua.
Moodle-tehtävien ja muiden mahdollisten ennakkotehtävien tekeminen ennen orientoivan harjoittelun tunteja hyväksytysti.
Itsenäisen työskentelyn aika 127 h. Moodle tehtävät. Tentteihin lukeminen. Orhissa opittujen taitojen kertaus
Content scheduling
Hoitotyö 1: numeerinen arviointi 1-5
Hoitotyö 2: numeerinen arviointi, 1-5
Ravitsemus suoritettu/hylätty
Orientoiva harjoittelu, hoitotyö suoritettu/hylätty
Orientoiva harjoittelu, ergonomia suoritettu/hylätty
Completion alternatives
Ei ole.
Practical training and working life cooperation
Ei ole.
International connections
Ei ole.
Further information
Orientoivan harjoittelun tunneilla tulee olla työvaatetus ja työkengät.
Asianmukainen hygienia ja ulkoasu.
Voimakkaiden hajusteiden käytön välttäminen.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1-2
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2:
- tietää ihmisen verenkiertoon, hengitykseen ja lämmönsäätelyyn liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää kiputyypit ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä kivun hoidossa
- osallistuu pienryhmä työskentelyyn ja tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- tietää kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteiden perusperiaatteet
- tietää miten työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
3-4
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Hoitotyö 2:
- tietää miten tarkkaillaan aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmään, hengitys- ja verenkiertoelimistöön liittyvää toimintaa, tietää niiden normaalin toiminnan sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa
- tietää miten potilaan kipua tarkkaillaan ja on selvillä erilaisista kivun hoidon menetelmistä
- harjaantuu kasvokkain tapahtuvien ohjaustilanteissa
- osaa työskennellä aseptisten periaatteiden mukaisesti
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
5
Hoitotyö 1:
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Hoitotyö 2:
- analysoi, perustelee ja yhdistää tietoa aikuisen lämmönsäätelyjärjestelmän ja hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnasta, sekä osaa perustellen käyttää hoitotyön auttamismenetelmiä alueilla esiintyvissä ongelmissa erilaisissa ammatillisissa konteksteissa
- osaa työskennellä kliinisen hoitotyön perustaitoja käyttäen
- osaa huomioida ja noudattaa yksilövastuisen hoitotyön perusperiaatteita
- ottaa aktiivisesti vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa