Siirry suoraan sisältöön

Perhepalvelut ja lastensuojelu (8op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CW46-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.09.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 12.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Minna Nurminen
Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
19SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00CW46

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina perhepalveluissa ja lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lapsiperheiden kanssa työskentelyssä.
2. Lapsi ja perhe perhepalvelujen ja lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät perhepalveluissa sekä avo- ja sijaishuollossa
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja perhepalveluissa
- osaa jäsentää lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää sijaishuollon arkea sekä huomioida sen erityisyyksiä pedagogisesti.
4. Perhepalvelujen ja lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Sisältö (Opintojakso)

- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, oma hyvinvointi, sijaistraumatisoituminen, tehtävärakenne, moniammatillisuus ja –alaisuus
- lapsi- ja perhekeskeisyys, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus
- huolen puheeksiotto, varhainen tuki, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö, kiintymyssuhdeperusteinen laitoshuolto, luovat ja toiminnalliset menetelmät, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, dokumentointi
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjänä perhepalveluissa ja lastensuojelussa, koulun sosiaalityö, muut työelämästä nousseet tai ajankohtaiset aiheet
- sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen ja kansainvälinen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti tehdään moodlessa. Tentti tehdään n. 4 hengen ryhmissä, jotka saa valita itse.

Päivätoteutus: Kaksiosainen tentti ryhmissä MA 29.3 klo 13-16 ja TI 30.3 klo 9-12

Monimuotototeutus: Kaksiosainen tentti ryhmissä TO 15.4 klo 9-12 ja PE 16.4. klo 9-12

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERRAT PAKOLLISIA!
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT PAKOLLISIA!
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana - oma prosessi näkyväksi (ei palauteta mihinkään)
- Ryhmätentti - arvosana tentin perusteella 0-5 (TAMKin yhteinen arviointikehikko) + läsnäolot voivat vaikuttaa arvosanaan (
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 15.4.-22.4.2021

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Lähiopetus: luennot, keskustelut, ennakkotehtävien työstämistä ja yhteistä työskentelyä - pääasiallisesti keskiviikot viikoilla
- Itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista keskiviikkojen opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Flipped learning
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Oppimispäiväkirja
- Ryhmätentti

Oppimateriaalit

TENTISSÄ KÄYTETTÄVÄ KIRJALLISUUS:
OSA1:
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere.
- Timonen-Kallio, E., Yliruka, L. & Närhi, P. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. THL. Työpaperi 23/2017. 47 sivua. (verkkojulkaisu)

OSA2:
- Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5 ja 13. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Alatalo, M., Lappi, K. & Petrelius, P. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. THL. Työpaperi 21/2017. 71 sivua. (verkkojulkaisu)
- Aaltio, E. & Isokuortti, N. 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL. Työpaperi 33/2019. 27 sivua. (verkkojulkaisu)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 9 x 8 h + Sijaishuollon päivä 8 h + Kaltoinkohteluun puuttuminen -koulutus 8 h + 6h lukkariin merkattuja ryhmätyöskentelytunteja = 94h (n.3op)
Itsenäinen työskentely 122 h = n. 5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät: n. 2 op = 52 h
Ryhmätenttiin lukeminen n.3 op = 70 h

Ne, jotka tekevät 10op kokonaisuuden:
- Lastensuojelun erityiskysymyksiin liittyvä projekti, joka toteutetaan 3h opetuksena/workshoppina aso-ryhmälle.

MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat:
Itsenäinen työskentely:
Ryhmätenttiin lukeminen n.3 op = 70 h

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2020: 1. lähikerralle mukaan!
Katso video ennen opintojakso alkua: Info ja orientaatio + ennakkotehtävät (Riikkaelina + AP)
13.1. klo 9-12 Katsaus Lapsiperheiden palvelujen ja lastensuojelun ajankohtaisiin teemoihin + MONIMUODOT (AP) klo13-14 Ultsin luento klo 14.30-15.30 Arjessa Oy:n Sparrausryhmän info ja aloitus
20.1. klo 9-9.30 INFO 10 op opiskelijoille
20.1 klo 9.30-12 Lastensuojelun sijais- ja jälkihuolto - sosiaalipedagoginen ja terapeuttinen työote (Riikkaelina) klo 9.30-12 työskentely ja klo 13-16 vierailijat (Riikkaelina)
27.1. klo 9-12 Moninaiset perheet (Minna) klo 13-16 Asiakasosallisuus ja kokemusasiantuntijuus (Onni + Riikkaelina)
3.2. klo 9-12 Asiakkaana perhepalveluissa ja lastensuojelussa - traumanäkökulma (Riikkaelina); Välireflektio klo 13-16 (Riikkaelina + AP)
10.2. klo 9-12 Lastensuojelun avohuolto - kohti systeemistä ajattelua (AP) klo 13-16 vierailijat (AP) + MONIMUODOT
17.2. klo 9-16 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupuminen ja jaksaminen - Välireflektio teemaan liittyen (Riikkaelina)
HUOM! PE 19.2. CARE DAY -sijaishuollon juhlapäivä!
24.2. klo 9-16 Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö - yhteistyöpäivä terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa (AP)
HUOM!!! TI 9.3. KLO 13-16 Välireflektio - itsenäinen ryhmätyöskentely ohjeiden mukaan; Perhepalvelut - vierailijat videotehtävä
10.3. klo 9-12 Ehkäisevän työn ja Perhepalvelujen monet muodot; klo 13-16 Vanhemmuuden ja parisuhteen arviointi ja tukeminen (Minna) + MONIMUODOT
17.3. klo 9-12 Lapsiperheiden palveluiden laatu, kehittäminen ja tulevaisuus - seminaari (Riikkaelina ja AP); klo 13-15 Lopetus (Riikkaelina ja AP)
MA 29.3. klo 13-16 JA TI 30.3. klo 9-12 KAKSIOSAINEN RYHMÄTENTTI
HUOM! KE 31.3. Kaltoinkohteluun puuttuminen -koulutus
KE 15.4. klo 13-14.30 TENTTIPALAUTE (pakollinen opetuskerta)

MONIMUODOT:
13.1. klo 9-12 Katsaus Lapsiperheiden palvelujen ja lastensuojelun ajankohtaisiin teemoihin klo13-14 Ultsin luento klo (AP)

Moodletyöskentely: Lastensuojelun sijais- ja jälkihuolto - sosiaalipedagoginen ja terapeuttinen työote (Riikkaelina)

10.2. klo 9-12 Lastensuojelun avohuolto - kohti systeemistä ajattelua (AP) klo 13-16 vierailijat (AP)

Moodletyöskentely: Asiakkaana perhepalveluissa ja lastensuojelussa - traumanäkökulma (Riikkaelina)

10.3. klo 9-12 Ehkäisevän työn ja Perhepalvelujen monet muodot; klo 13-16 Vanhemmuuden ja parisuhteen arviointi ja tukeminen (Minna)

Moodletyöskentely: Perheiden moninaisuus (AP)

14.4 Klo 9-12 Lastensuojelun erityiskysymyksiä Klo 13-16 Välireflektio (AP)

Kaksiosainen tentti ryhmissä moodlessa TO 15.4 klo9-12 ja PE 16.4. klo9-12

Moodletyöskentely: Myötuntouupuminen (Riikkaelina)

12.5 Klo9-12 Laatu ja kehittäminen ja tulevaisuus (AP) Klo13-16 Lopetus (Riikkaelina ja AP)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
Opintojakson aikana on mahdollista osallistua vapaaehtoiseen "sparrausryhmään" Lastensuojelun yhteystyötahojen kanssa, jonka suunnittelette yhdessä heidän kanssaan. Arjessa Oy:n osalta info ja aloitus 13.1. lähikerran lopuksi!

Kansainvälisyys

Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus pääasiallisesti 18SO-ryhmälle ja poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen A-P Uddin kanssa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia

Siirry alkuun