Child Welfare and Family Work (8cr)
Code: 7S00CW46-3005
General information
- Enrolment period
- 07.09.2020 - 31.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 12.05.2021
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Minna Nurminen
- Tuija Landström
- Person in charge
- Anssi-Pekka Udd
- Course
- 7S00CW46
Objectives (course unit)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina perhepalveluissa ja lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lapsiperheiden kanssa työskentelyssä.
2. Lapsi ja perhe perhepalvelujen ja lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät perhepalveluissa sekä avo- ja sijaishuollossa
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja perhepalveluissa
- osaa jäsentää lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää sijaishuollon arkea sekä huomioida sen erityisyyksiä pedagogisesti.
4. Perhepalvelujen ja lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta, kehittämistä ja tulevaisuutta.
Content (course unit)
- Oma kasvatushistoria ja kasvatusnäkemys, oma hyvinvointi, sijaistraumatisoituminen, tehtävärakenne, moniammatillisuus ja –alaisuus
- lapsi- ja perhekeskeisyys, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus
- huolen puheeksiotto, varhainen tuki, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö, kiintymyssuhdeperusteinen laitoshuolto, luovat ja toiminnalliset menetelmät, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, dokumentointi
- syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjänä perhepalveluissa ja lastensuojelussa, koulun sosiaalityö, muut työelämästä nousseet tai ajankohtaiset aiheet
- sosiaalihuoltolaki, lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen ja kansainvälinen
Exam schedules
Tentti tehdään moodlessa. Tentti tehdään n. 4 hengen ryhmissä, jotka saa valita itse.
Päivätoteutus: Kaksiosainen tentti ryhmissä MA 29.3 klo 13-16 ja TI 30.3 klo 9-12
Monimuotototeutus: Kaksiosainen tentti ryhmissä TO 15.4 klo 9-12 ja PE 16.4. klo 9-12
Assessment methods and criteria
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille - LÄHIKERRAT PAKOLLISIA!
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT PAKOLLISIA!
- Oppimispäiväkirjan tekeminen opintojakson aikana - oma prosessi näkyväksi (ei palauteta mihinkään)
- Ryhmätentti - arvosana tentin perusteella 0-5 (TAMKin yhteinen arviointikehikko) + läsnäolot voivat vaikuttaa arvosanaan (
HUOM! Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua 15.4.-22.4.2021
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- Lähiopetus: luennot, keskustelut, ennakkotehtävien työstämistä ja yhteistä työskentelyä - pääasiallisesti keskiviikot viikoilla
- Itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista keskiviikkojen opetukseen yksilö- ja ryhmätyönä
- Flipped learning
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Oppimispäiväkirja
- Ryhmätentti
Learning materials
TENTISSÄ KÄYTETTÄVÄ KIRJALLISUUS:
OSA1:
- Hughes, D. 2011. Kiintymyskeskeinen vanhemmuus. Toimivuutta kasvatukseen. PT-kustannus. Tampere.
- Timonen-Kallio, E., Yliruka, L. & Närhi, P. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. THL. Työpaperi 23/2017. 47 sivua. (verkkojulkaisu)
OSA2:
- Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5 ja 13. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Alatalo, M., Lappi, K. & Petrelius, P. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden
tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. THL. Työpaperi 21/2017. 71 sivua. (verkkojulkaisu)
- Aaltio, E. & Isokuortti, N. 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL. Työpaperi 33/2019. 27 sivua. (verkkojulkaisu)
Student workload
Kokonaisuus 8 op = 216 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 9 x 8 h + Sijaishuollon päivä 8 h + Kaltoinkohteluun puuttuminen -koulutus 8 h + 6h lukkariin merkattuja ryhmätyöskentelytunteja = 94h (n.3op)
Itsenäinen työskentely 122 h = n. 5 op, josta
- materiaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset päiväkirjatehtävät: n. 2 op = 52 h
Ryhmätenttiin lukeminen n.3 op = 70 h
Ne, jotka tekevät 10op kokonaisuuden:
- Lastensuojelun erityiskysymyksiin liittyvä projekti, joka toteutetaan 3h opetuksena/workshoppina aso-ryhmälle.
MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat:
Itsenäinen työskentely:
Ryhmätenttiin lukeminen n.3 op = 70 h
Content scheduling
ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2020: 1. lähikerralle mukaan!
Katso video ennen opintojakso alkua: Info ja orientaatio + ennakkotehtävät (Riikkaelina + AP)
13.1. klo 9-12 Katsaus Lapsiperheiden palvelujen ja lastensuojelun ajankohtaisiin teemoihin + MONIMUODOT (AP) klo13-14 Ultsin luento klo 14.30-15.30 Arjessa Oy:n Sparrausryhmän info ja aloitus
20.1. klo 9-9.30 INFO 10 op opiskelijoille
20.1 klo 9.30-12 Lastensuojelun sijais- ja jälkihuolto - sosiaalipedagoginen ja terapeuttinen työote (Riikkaelina) klo 9.30-12 työskentely ja klo 13-16 vierailijat (Riikkaelina)
27.1. klo 9-12 Moninaiset perheet (Minna) klo 13-16 Asiakasosallisuus ja kokemusasiantuntijuus (Onni + Riikkaelina)
3.2. klo 9-12 Asiakkaana perhepalveluissa ja lastensuojelussa - traumanäkökulma (Riikkaelina); Välireflektio klo 13-16 (Riikkaelina + AP)
10.2. klo 9-12 Lastensuojelun avohuolto - kohti systeemistä ajattelua (AP) klo 13-16 vierailijat (AP) + MONIMUODOT
17.2. klo 9-16 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupuminen ja jaksaminen - Välireflektio teemaan liittyen (Riikkaelina)
HUOM! PE 19.2. CARE DAY -sijaishuollon juhlapäivä!
24.2. klo 9-16 Monialainen ja -ammatillinen yhteistyö - yhteistyöpäivä terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa (AP)
HUOM!!! TI 9.3. KLO 13-16 Välireflektio - itsenäinen ryhmätyöskentely ohjeiden mukaan; Perhepalvelut - vierailijat videotehtävä
10.3. klo 9-12 Ehkäisevän työn ja Perhepalvelujen monet muodot; klo 13-16 Vanhemmuuden ja parisuhteen arviointi ja tukeminen (Minna) + MONIMUODOT
17.3. klo 9-12 Lapsiperheiden palveluiden laatu, kehittäminen ja tulevaisuus - seminaari (Riikkaelina ja AP); klo 13-15 Lopetus (Riikkaelina ja AP)
MA 29.3. klo 13-16 JA TI 30.3. klo 9-12 KAKSIOSAINEN RYHMÄTENTTI
HUOM! KE 31.3. Kaltoinkohteluun puuttuminen -koulutus
KE 15.4. klo 13-14.30 TENTTIPALAUTE (pakollinen opetuskerta)
MONIMUODOT:
13.1. klo 9-12 Katsaus Lapsiperheiden palvelujen ja lastensuojelun ajankohtaisiin teemoihin klo13-14 Ultsin luento klo (AP)
Moodletyöskentely: Lastensuojelun sijais- ja jälkihuolto - sosiaalipedagoginen ja terapeuttinen työote (Riikkaelina)
10.2. klo 9-12 Lastensuojelun avohuolto - kohti systeemistä ajattelua (AP) klo 13-16 vierailijat (AP)
Moodletyöskentely: Asiakkaana perhepalveluissa ja lastensuojelussa - traumanäkökulma (Riikkaelina)
10.3. klo 9-12 Ehkäisevän työn ja Perhepalvelujen monet muodot; klo 13-16 Vanhemmuuden ja parisuhteen arviointi ja tukeminen (Minna)
Moodletyöskentely: Perheiden moninaisuus (AP)
14.4 Klo 9-12 Lastensuojelun erityiskysymyksiä Klo 13-16 Välireflektio (AP)
Kaksiosainen tentti ryhmissä moodlessa TO 15.4 klo9-12 ja PE 16.4. klo9-12
Moodletyöskentely: Myötuntouupuminen (Riikkaelina)
12.5 Klo9-12 Laatu ja kehittäminen ja tulevaisuus (AP) Klo13-16 Lopetus (Riikkaelina ja AP)
Completion alternatives
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.
Practical training and working life cooperation
Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
Opintojakson aikana on mahdollista osallistua vapaaehtoiseen "sparrausryhmään" Lastensuojelun yhteystyötahojen kanssa, jonka suunnittelette yhdessä heidän kanssaan. Arjessa Oy:n osalta info ja aloitus 13.1. lähikerran lopuksi!
International connections
Opiskelijan oman mielenkiinnon mukaisesti.
Further information
Toteutus pääasiallisesti 18SO-ryhmälle ja poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen A-P Uddin kanssa
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla lastensuojelutyötä vain yleisesti
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa mainita lapseen ja perheeseen liittyviä seikkoja lastensuojelun näkökulmasta
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa erotella eri työmuotojen keskeiset piirteet toisistaan
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojelun taustalla olevia syitä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa mainita lastensuojeluun liittyviä lakeja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa kuvailla itseään ja sosionomin roolia lastensuojelutyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa kuvailla lapsen ja perheen roolia lastensuojelussa
- osaa nimetä kriisi- ja traumareaktioita sekä perheiden ongelmia
- osaa nimetä lasten ja perheiden kanssa työskentelyn tapoja
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa nimetä varhaisen työn areenoita ja periaatteita
- osaa kuvailla lastensuojelun avohuollon työtä
- osaa kuvailla laitoshuollon arkea ja työskentelytapoja
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa nimetä lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa kuvailla lastensuojelun tilannetta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammatti-identiteettiä lastensuojelutyössä.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää lapsen ja perheen kokemuksia lastensuojelun asiakkuudesta sekä analysoida niiden merkityksiä kohtaamisessa
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita sekä perheen vuorovaikutuksen ongelmia
- osaa soveltaa lapsi- ja perhekeskeistä työotetta.
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa
- osaa selittää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamista eri ympäristöissä
- osaa tukea lapsen ja nuoren arkea sekä vanhempien kasvatustyötä avohuollossa
- osaa analysoida laitoshuollon arkea yleisesti sekä eri työorientaatioiden ja menetelmien soveltamisen näkökulmista.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa selittää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ilmiöiden ja erityiskysymysten merkityksiä asiakkuudessa, arjessa ja omassa toiminnassaan.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida kriittisesti lastensuojelun vaikuttavuutta lastensuojelulain, palvelujärjestelmän, asiakasprosessin ja oman työotteen näkökulmista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
1. Sosionomina lastensuojelussa ja perhetyössä
- osaa arvioida kriittisesti omaa ja ammatillista identiteettiään, vahvuuksiaan ja haasteitaan lastensuojelun asiakastyössä sekä yhteistyössä
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa muodostaa perustellen lapsen etua ja perhelähtöisyyttä ajavan ammatillisen näkemyksen ja soveltaa toimintaansa sen mukaisesti
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä työssä sekä avo- ja laitoshuollossa JA
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa analysoida ja arvioida lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä soveltaa perustellen niiden suuntaisia työorientaatioita ja menetelmiä ehkäisevässä työssä, avohuollossa sekä laitoshuollossa
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa analysoida, arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellen lastensuojelulakia, palvelujärjestelmää ja asiakasprosessia