Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00CW39-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 30.10.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.07.2020 - 23.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Piia Roos
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S00CW39

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Sisältö (Opintojakso)

- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.

Aika ja paikka

23.09.2020 13.00 - 16.00 aloitus yhdessä Kasvatus ja erityiskascatus Piia jatkaa erityiskasvatus osuudella. Toteutuu videoyhteydessä
19.10 ma klo 9.00 - 11.30 Kasvatus osuus oppimiskäsityksistä jatkuu klo 12.30 -14.15
21.10 ke klo 13-16 Kasvatus R1 ja Erityiskasvatus R2
22.10 to klo 13-16 Kasvatus R2 ja Erityiskasvatus R1
23.11 ma klo 9-12 Kasvatus Raija
25.11 ke klo 9-12 Erityiskasvatus Piia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kysymyksessä esseetentti, jossa kaksi kysymystä ja vastaat yhteen. Exam tentti on avoinna 20.10- 15.12.2020

Tenttikirja: Salmela-Aro (toim.) Motivaatio ja oppiminen. PS-kustannus 2018
Seuraavat osat eivät tule tenttiin: Oppiaineiden arvostukset 101- 123, Ryhmän oppimismotivaatio ja sitoutuminen yhteisöllisessä 161- 179 ja Opettaja voi tukea 197- 210.
Lisäksi kasvatus osaan liittyy kommentoiva referaatti. Palautus Tabulaan viimeistään 30.10.2020

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kasvatus: Referaatti hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3 ja Tentti arvioidaan 1-5.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt - toteutuvat videoyhteydessä
Kasvatusosuus ( Raija):
Itsenäinen työskentely: tentti, kommentoiva referaatti, Pienryhmään R1/R2 Elämänkerrallinen työskentely elämänjana tehtävä tehdään ennen rymän tapaamista samoin haastettelutehtävä. Ohjeet Moodlessa.

Erityiskasvatus: ryhmätyö erityisen tuen tarpeista

Oppimateriaalit

Kasvatus osuudessa 3op : Paalasmaa Jarno: Maailman parhaat kasvatusajatukset ja Motivaatio ja oppiminen (toim) Salmela Katariina ( soveltuvin osin).

Erityiskasvatus:

YLEINEN - Oppimisen vaikeudet. 2019. Toim. T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen
Ks. myös https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/verkkokauppa/kirjat

VAKA - Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 5op= opiskelijan työ 135h
Kasvatus 3 op = opiskelijan työtä 81h, josta 12h opetusta, tehtävät ja tentti 69h
Erityiskasvatus 2op=opiskelijan työtä 54h, josta lähiopetusta 10h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Ole

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei tunnista eikä osaa määritellä peruskäsitteistöä. Tehtävien rajaus ei ile onnistunutta ja näkökulma puuttuu. Asioiden väliset yhteydet epäselviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.

Siirry alkuun