Skip to main content

Competences of Special Education (5cr)

Code: 7S00CW39-3006

General information


Enrolment period
01.07.2020 - 30.10.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.07.2020 - 23.11.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Piia Roos
Raija Yliniemi
Course
7S00CW39

Objectives (course unit)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Content (course unit)

- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.

Location and time

23.09.2020 13.00 - 16.00 aloitus yhdessä Kasvatus ja erityiskascatus Piia jatkaa erityiskasvatus osuudella. Toteutuu videoyhteydessä
19.10 ma klo 9.00 - 11.30 Kasvatus osuus oppimiskäsityksistä jatkuu klo 12.30 -14.15
21.10 ke klo 13-16 Kasvatus R1 ja Erityiskasvatus R2
22.10 to klo 13-16 Kasvatus R2 ja Erityiskasvatus R1
23.11 ma klo 9-12 Kasvatus Raija
25.11 ke klo 9-12 Erityiskasvatus Piia

Exam schedules

Kysymyksessä esseetentti, jossa kaksi kysymystä ja vastaat yhteen. Exam tentti on avoinna 20.10- 15.12.2020

Tenttikirja: Salmela-Aro (toim.) Motivaatio ja oppiminen. PS-kustannus 2018
Seuraavat osat eivät tule tenttiin: Oppiaineiden arvostukset 101- 123, Ryhmän oppimismotivaatio ja sitoutuminen yhteisöllisessä 161- 179 ja Opettaja voi tukea 197- 210.
Lisäksi kasvatus osaan liittyy kommentoiva referaatti. Palautus Tabulaan viimeistään 30.10.2020

Assessment methods and criteria

Kasvatus: Referaatti hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3 ja Tentti arvioidaan 1-5.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt - toteutuvat videoyhteydessä
Kasvatusosuus ( Raija):
Itsenäinen työskentely: tentti, kommentoiva referaatti, Pienryhmään R1/R2 Elämänkerrallinen työskentely elämänjana tehtävä tehdään ennen rymän tapaamista samoin haastettelutehtävä. Ohjeet Moodlessa.

Erityiskasvatus: ryhmätyö erityisen tuen tarpeista

Learning materials

Kasvatus osuudessa 3op : Paalasmaa Jarno: Maailman parhaat kasvatusajatukset ja Motivaatio ja oppiminen (toim) Salmela Katariina ( soveltuvin osin).

Erityiskasvatus:

YLEINEN - Oppimisen vaikeudet. 2019. Toim. T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen
Ks. myös https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/verkkokauppa/kirjat

VAKA - Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus.

Student workload

Kokonaisuus 5op= opiskelijan työ 135h
Kasvatus 3 op = opiskelijan työtä 81h, josta 12h opetusta, tehtävät ja tentti 69h
Erityiskasvatus 2op=opiskelijan työtä 54h, josta lähiopetusta 10h

Completion alternatives

Ei Ole

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei tunnista eikä osaa määritellä peruskäsitteistöä. Tehtävien rajaus ei ile onnistunutta ja näkökulma puuttuu. Asioiden väliset yhteydet epäselviä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.

Go back to top of page