Competences of Special Education (5cr)
Code: 7S00CW39-3006
General information
- Enrolment period
- 01.07.2020 - 30.10.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 31.07.2020 - 23.11.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Piia Roos
- Raija Yliniemi
- Course
- 7S00CW39
Objectives (course unit)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Content (course unit)
- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.
Location and time
23.09.2020 13.00 - 16.00 aloitus yhdessä Kasvatus ja erityiskascatus Piia jatkaa erityiskasvatus osuudella. Toteutuu videoyhteydessä
19.10 ma klo 9.00 - 11.30 Kasvatus osuus oppimiskäsityksistä jatkuu klo 12.30 -14.15
21.10 ke klo 13-16 Kasvatus R1 ja Erityiskasvatus R2
22.10 to klo 13-16 Kasvatus R2 ja Erityiskasvatus R1
23.11 ma klo 9-12 Kasvatus Raija
25.11 ke klo 9-12 Erityiskasvatus Piia
Exam schedules
Kysymyksessä esseetentti, jossa kaksi kysymystä ja vastaat yhteen. Exam tentti on avoinna 20.10- 15.12.2020
Tenttikirja: Salmela-Aro (toim.) Motivaatio ja oppiminen. PS-kustannus 2018
Seuraavat osat eivät tule tenttiin: Oppiaineiden arvostukset 101- 123, Ryhmän oppimismotivaatio ja sitoutuminen yhteisöllisessä 161- 179 ja Opettaja voi tukea 197- 210.
Lisäksi kasvatus osaan liittyy kommentoiva referaatti. Palautus Tabulaan viimeistään 30.10.2020
Assessment methods and criteria
Kasvatus: Referaatti hyväksytty/hylätty - huom. hyväksytyn raja H3 ja Tentti arvioidaan 1-5.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus: luennot, ryhmätyöt - toteutuvat videoyhteydessä
Kasvatusosuus ( Raija):
Itsenäinen työskentely: tentti, kommentoiva referaatti, Pienryhmään R1/R2 Elämänkerrallinen työskentely elämänjana tehtävä tehdään ennen rymän tapaamista samoin haastettelutehtävä. Ohjeet Moodlessa.
Erityiskasvatus: ryhmätyö erityisen tuen tarpeista
Learning materials
Kasvatus osuudessa 3op : Paalasmaa Jarno: Maailman parhaat kasvatusajatukset ja Motivaatio ja oppiminen (toim) Salmela Katariina ( soveltuvin osin).
Erityiskasvatus:
YLEINEN - Oppimisen vaikeudet. 2019. Toim. T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen
Ks. myös https://www.autismiliitto.fi/materiaalia/verkkokauppa/kirjat
VAKA - Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus.
Student workload
Kokonaisuus 5op= opiskelijan työ 135h
Kasvatus 3 op = opiskelijan työtä 81h, josta 12h opetusta, tehtävät ja tentti 69h
Erityiskasvatus 2op=opiskelijan työtä 54h, josta lähiopetusta 10h
Completion alternatives
Ei Ole
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei tunnista eikä osaa määritellä peruskäsitteistöä. Tehtävien rajaus ei ile onnistunutta ja näkökulma puuttuu. Asioiden väliset yhteydet epäselviä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.