Sosionomin osaaminen kasvatuksessa ja erityiskasvatuksessa (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00CW39-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 30.10.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.09.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Piia Roos
- Raija Yliniemi
- Opintojakso
- 7S00CW39
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Sisältö (Opintojakso)
- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.
Aika ja paikka
Opintojakso totetuu seuraavasti:
Erityiskasvatus (2op) varhaiskasvatuksen erityiskasvatus LTO-pätevyyteen liittyen ja erillinen toteutus yleisestä erityiskasvatusta opiskeleville (ks. lukujärjestys).
Kasvatus-osa (3op) on kaikille sisällöltään samanlainen.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kasvatus -osion tehtävät:
- elämänjana (suoritettu)
- haastattelu (suoritettu)
- lukupiiri (suoritettu)
- oppimispäiväkirja (arviointi asteikolla 1-5)
Erityiskasvatus -osion tehtävät:
- tutustumiskäynti (suoritettu)
- erityisen tuen tarpeet (arviointi asteikolla 1-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, oppimistehtävät
Oppimateriaalit
Kavatus osan sisältyy kirja Motivaatio ja oppiminen (Salmela-Aro, K. 2018). Lisäksi hyödynnetään kirjaa Maailman parhaat kasvatusajatukset (Paalasmaa, J. 2016).
Suoritukseen vaaditaan myös tunneilla annettujen tehtävien tekeminen.
Erityiskasvatusosuudessa käytetään mm. seuraavia kirjoja:
Pihlaja Päivi & Viitala Riitta (toim.): Varhaiserityiskasvatus (2018).
Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina & Kuorelahti Matti (toim.) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena (2017).
Jahnukainen Markku (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa (2012).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Erityiskasvatus 2 op = 54h opiskelijan työmäärä
kontaktiopetus: 12h
tutustumiskäynti: 8h
tentti/valmistautuminen: 35h
Kasvatusosa 3 op = 81h opiskelijan työmäärä
kontaktiopetus: 20h
tehtäviin valmistautuminen: 10h
kirjallisuuteen tutustuminen: 20h
oppimispäiväkirja: 21h
haastattelu: 10h
Sisällön jaksotus
Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä
KASVATUS (3op = 81h):
- lähiopetus
o kaikki yhdessä x 1
o ½ ryhmän tunnit x 3 per opiskelija
o A, B, C x 1 per opiskelija (ammatillisen kasvun ryhmät)
- teemahaastattelu
- elämänjana (A, B, C ryhmissä)
- oppimispäiväkirja, hyödyntäen kirjaa: Motivaatio ja oppiminen (Salmela-Aro)
- lukupiiri Paalasmaan kirjasta
AIKATAULU / KASVATUS
1) to 5.9.2019 klo 9-12 aloitus / Piia & Raija (A3-27); kasvatus, kasvatustietoisuus, arvot, etiikka, tehtävien ohjeistus
2) ti 10.9.2019 klo 13-16 RYHMÄ1 ja ke 11.9.2019 klo 9-12 RYHMÄ2; oppimiskäsitykset, kasvatustyylit
3) ti 17.9.2019 klo 9-12 RYHMÄ1 ja ti 17.9.2019 klo 13-16 RYHMÄ2; motivaatio, lähikehityksen vyöhyke, yksilöllisyys/ yhteisöllisyys oppimisessa (haastattelun purku)
4) pe 20.9.2019 klo 9-12 RYHMÄ1 ja pe 20.9.2019 klo 13-16 RYHMÄ2; vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus / osallisuus (lukupiirit)
5) ti 24.9.2019 klo 9-12 A-ryhmä ja ti 24.9.2019 klo 13-16 B-ryhmä; elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana, temperamentti, (elämänjana)
6) ke 25.9.2019 klo 9-12 C-ryhmä; elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana, temperamentti, (elämänjana)
ERITYSKASVATUS (2op = 54h):
TÄYDENTYY MYÖHEMMIN
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailukäynnit.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei tunnista eikä osaa määritellä peruskäsitteistöä. Tehtävien rajaus ei ile onnistunutta ja näkökulma puuttuu. Asioiden väliset yhteydet epäselviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.