Skip to main content

Competences of Special Education (5cr)

Code: 7S00CW39-3005

General information


Enrolment period
02.07.2019 - 30.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services and Health Care
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Piia Roos
Raija Yliniemi
Course
7S00CW39

Objectives (course unit)

- osaa nimetä keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat yksilön kasvuun ja oppimiseen
- osaa kuvata kasvatustieteen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja teoriat
- osaa analysoida ja perustella kasvatus- ja ohjausnäkemystään
- osaa määritellä erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Content (course unit)

- Erilaiset oppimiskäsitykset, ihmisen kasvatukseen ja ohjaamiseen liittyvät peruskäsitteet ja teoriat, kasvatus- ja ohjaustoiminta, elinikäinen oppiminen
- Erityiskasvatuksen lähestymistavat ja peruskäsitteet sekä ihmiskäsitys, ihmisarvo, integriteetti, itsemääräämisoikeus, osallisuus, segrekaatio, integraatio, inkluusio
- Sosioemotionaaliset vaikeudet, neuropsykiatriset häiriöt, kielihäiriöt, oppimisvaikeudet, tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät, itsetunnon tukeminen, vertaistuki, ekokulttuurisuus, erityiskasvatuksen moniammatillinen verkostotyö
- Oma toteutus varhaiskasvatuksen erityskasvatuksesta, jossa sisältö keskittyy varhaiskasvatukseen ja päivähoidon toimintaympäristöön.

Location and time

Opintojakso totetuu seuraavasti:
Erityiskasvatus (2op) varhaiskasvatuksen erityiskasvatus LTO-pätevyyteen liittyen ja erillinen toteutus yleisestä erityiskasvatusta opiskeleville (ks. lukujärjestys).
Kasvatus-osa (3op) on kaikille sisällöltään samanlainen.

Exam schedules

Kasvatus -osion tehtävät:
- elämänjana (suoritettu)
- haastattelu (suoritettu)
- lukupiiri (suoritettu)
- oppimispäiväkirja (arviointi asteikolla 1-5)
Erityiskasvatus -osion tehtävät:
- tutustumiskäynti (suoritettu)
- erityisen tuen tarpeet (arviointi asteikolla 1-5)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ryhmätyöt, oppimistehtävät

Learning materials

Kavatus osan sisältyy kirja Motivaatio ja oppiminen (Salmela-Aro, K. 2018). Lisäksi hyödynnetään kirjaa Maailman parhaat kasvatusajatukset (Paalasmaa, J. 2016).
Suoritukseen vaaditaan myös tunneilla annettujen tehtävien tekeminen.
Erityiskasvatusosuudessa käytetään mm. seuraavia kirjoja:
Pihlaja Päivi & Viitala Riitta (toim.): Varhaiserityiskasvatus (2018).
Puukari Sauli, Lappalainen Kristiina & Kuorelahti Matti (toim.) Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena (2017).
Jahnukainen Markku (toim.) Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa (2012).

Student workload

Erityiskasvatus 2 op = 54h opiskelijan työmäärä
kontaktiopetus: 12h
tutustumiskäynti: 8h
tentti/valmistautuminen: 35h
Kasvatusosa 3 op = 81h opiskelijan työmäärä
kontaktiopetus: 20h
tehtäviin valmistautuminen: 10h
kirjallisuuteen tutustuminen: 20h
oppimispäiväkirja: 21h
haastattelu: 10h

Content scheduling

Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä

KASVATUS (3op = 81h):
- lähiopetus
o kaikki yhdessä x 1
o ½ ryhmän tunnit x 3 per opiskelija
o A, B, C x 1 per opiskelija (ammatillisen kasvun ryhmät)
- teemahaastattelu
- elämänjana (A, B, C ryhmissä)
- oppimispäiväkirja, hyödyntäen kirjaa: Motivaatio ja oppiminen (Salmela-Aro)
- lukupiiri Paalasmaan kirjasta


AIKATAULU / KASVATUS
1) to 5.9.2019 klo 9-12 aloitus / Piia & Raija (A3-27); kasvatus, kasvatustietoisuus, arvot, etiikka, tehtävien ohjeistus

2) ti 10.9.2019 klo 13-16 RYHMÄ1 ja ke 11.9.2019 klo 9-12 RYHMÄ2; oppimiskäsitykset, kasvatustyylit

3) ti 17.9.2019 klo 9-12 RYHMÄ1 ja ti 17.9.2019 klo 13-16 RYHMÄ2; motivaatio, lähikehityksen vyöhyke, yksilöllisyys/ yhteisöllisyys oppimisessa (haastattelun purku)

4) pe 20.9.2019 klo 9-12 RYHMÄ1 ja pe 20.9.2019 klo 13-16 RYHMÄ2; vuorovaikutuksen merkitys, oppimisen omistajuus / osallisuus (lukupiirit)

5) ti 24.9.2019 klo 9-12 A-ryhmä ja ti 24.9.2019 klo 13-16 B-ryhmä; elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana, temperamentti, (elämänjana)

6) ke 25.9.2019 klo 9-12 C-ryhmä; elinikäinen oppiminen, minä kasvattajana, temperamentti, (elämänjana)

ERITYSKASVATUS (2op = 54h):
TÄYDENTYY MYÖHEMMIN

Completion alternatives

Ei Ole

Practical training and working life cooperation

Vierailukäynnit.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei tunnista eikä osaa määritellä peruskäsitteistöä. Tehtävien rajaus ei ile onnistunutta ja näkökulma puuttuu. Asioiden väliset yhteydet epäselviä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.

Go back to top of page