Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät ja tilastotiede (4op)

Toteutuksen tunnus: 7K00FC36-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.12.2019 - 20.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 06.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anssi-Pekka Udd
Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Liisa Laine
Opintojakso
7K00FC36

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tuntee näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat, menetelmät ja tulevaisuuden haasteet
- osaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- osaa valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- osaa arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita

Sisältö (Opintojakso)

- näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat, edellytykset ja menetelmät
- empiirinen tutkimus: tilastollinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet ja soveltaa niitä tutkimusprosessissa
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi ja osaa soveltaa erilaisia tutkimusotteita
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät selkeästi
- osaa soveltaa erilaisia määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmiä

HYLÄTTY
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita eikä osaa soveltaa erilaisia tutkimusotteita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

TUTKIMUSMENETELMÄT 2 op
- ei tenttiä, soveltavat tehtävät suoraan omaan opinnäytetyösuunnitelmaan nivottuna
"TILASTOTIEDE 2 op"
- ei tenttiä, palautettavat harjoitukset

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TUTKIMUSMENETELMÄT 2 op:
- lähiopetukseen osallistuminen
- materiaaleihin tutustuminen ja harjoitusten tekeminen lähiopetuksessa
- sisältöjen soveltaminen omaan opinnäytetyöhön liittyen - tehdään osaksi opinnäytetyösuunnitelman sisältöä - ei muuta tehtävien palautusta

TILASTOTIEDE 2 op
lähiopetukseen osallistuminen
- materiaaleihin tutustuminen ja harjoitusten tekeminen
- sisältöjen soveltaminen omaan opinnäytetyöhön liittyen - osaksi opinnäytetyösuunnitelmaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

"TUTKIMUSMENETELMÄT 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen ja soveltavien tehtävien tekeminen, ed. tehtävien soveltaminen oman opinnäytetyön aiheeseen

"TILASTOTIEDE 2 op" - Tapio Yrjölä
- lähiopetus: luennot, harjoitukset
- itsenäinen työskentely: lähiopetukseen liittyvät harjoitukset / opetuksen soveltaminen omaan opinnäytetyöhön

Oppimateriaalit

TUTKIMUSMENETELMÄT 2 op - A-P Udd
- tutkimuskirjallisuus oman valinnan mukaan
- opintokokonaisuuteen liittyvässä tabulassa olevat materiaalit


"TILASTOTIEDE 2 op" - Tapio Yrjölä
- tabulassa oleva materiaali
- Heikkilä, Tarja: Tilastollinen tutkimus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 4 op = 108 h

TUTKIMUSMENETELMÄT: 2 op = 54 h (kontaktia 2 x 4 h = 8 h), itsenäinen työskentely 46 h
KONTAKTIT:
12.3. klo 9-12 Tutkimusotteet
9.4. klo 13-16 Laadulliset tutkimusmenetelmät
syksy 2020 Laadullinen sisällön analyysi

"TILASTOTIEDE 2 op = 54 h": lähiopetus 20h Itsenäinen työskentely 34 h
11.3.2020 klo 9-12 : kyselylomake, Elomake-editori
8.4.2020 klo 9-12: aineiston analysointi SPSS-ohjelmalla
syksy 2020: aineiston analysointi jatkuu

Sisällön jaksotus

TUTKIMUSMENETELMÄT
12.3. klo 9-12 Tutkimusotteet
9.4. klo 13-16 Laadulliset tutkimusmenetelmät
syksy 2020 Laadullinen sisällön analyysi

TILASTOTIEDE
11.3.2020 klo 9-12 : kyselylomake, Elomake-editori
8.4.2020 klo 9-12: aineiston analysointi SPSS-ohjelmalla
syksy 2020: aineiston analysointi jatkuu

Lisätietoja opiskelijoille

TABULASIVUT: ryhmän omat tabulasivut
TUTKIMUSMENETELMÄT:
materiaalien omat tabulasivut
TILASTOTIEDE:
tabulatoteutus

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet ja soveltaa niitä tutkimusprosessissa
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi ja osaa soveltaa erilaisia tutkimusotteita
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät selkeästi
- osaa soveltaa erilaisia määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmiä

HYLÄTTY
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita eikä osaa soveltaa erilaisia tutkimusotteita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista

Siirry alkuun