Research Methods and Statistics (4cr)
Code: 7K00FC36-3001
General information
- Enrolment period
- 30.12.2019 - 20.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 06.11.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Objectives (course unit)
Student
- knows the bases, methods and future challenges of evidence based practice
- knows the approaches of quantitative and qualitative research
- chooses appropriate data collection and analysis methods according to the study approach
- knows ethical guidelines in scientific research
Content (course unit)
- the bases, conditions and methods of evidence based practice
- empirical research: quantitative and qualitative
- theoretical research
- scientific data collection and analysis methods and their use
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
ADMITTED
- the student can describe well the steps of the research process and apply them in the research process
- the student knows the principles of quantitative and qualitative research clearly and is able to apply different research methods
- the student has a clear knowledge of the methods of collecting and analyzing quantitative and qualitative data
- the student can apply various methods of collecting and analyzing quantitative and qualitative data
ABANDONED
- the student is not familiar with the stages of the research process and cannot apply different research methods
- the student's knowledge of research techniques and research methods is fragmented.
Exam schedules
TUTKIMUSMENETELMÄT 2 op
- ei tenttiä, soveltavat tehtävät suoraan omaan opinnäytetyösuunnitelmaan nivottuna
"TILASTOTIEDE 2 op"
- ei tenttiä, palautettavat harjoitukset
Assessment methods and criteria
TUTKIMUSMENETELMÄT 2 op:
- lähiopetukseen osallistuminen
- materiaaleihin tutustuminen ja harjoitusten tekeminen lähiopetuksessa
- sisältöjen soveltaminen omaan opinnäytetyöhön liittyen - tehdään osaksi opinnäytetyösuunnitelman sisältöä - ei muuta tehtävien palautusta
TILASTOTIEDE 2 op
lähiopetukseen osallistuminen
- materiaaleihin tutustuminen ja harjoitusten tekeminen
- sisältöjen soveltaminen omaan opinnäytetyöhön liittyen - osaksi opinnäytetyösuunnitelmaa
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
"TUTKIMUSMENETELMÄT 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen ja soveltavien tehtävien tekeminen, ed. tehtävien soveltaminen oman opinnäytetyön aiheeseen
"TILASTOTIEDE 2 op" - Tapio Yrjölä
- lähiopetus: luennot, harjoitukset
- itsenäinen työskentely: lähiopetukseen liittyvät harjoitukset / opetuksen soveltaminen omaan opinnäytetyöhön
Learning materials
TUTKIMUSMENETELMÄT 2 op - A-P Udd
- tutkimuskirjallisuus oman valinnan mukaan
- opintokokonaisuuteen liittyvässä tabulassa olevat materiaalit
"TILASTOTIEDE 2 op" - Tapio Yrjölä
- tabulassa oleva materiaali
- Heikkilä, Tarja: Tilastollinen tutkimus
Student workload
KOKONAISUUS: 4 op = 108 h
TUTKIMUSMENETELMÄT: 2 op = 54 h (kontaktia 2 x 4 h = 8 h), itsenäinen työskentely 46 h
KONTAKTIT:
12.3. klo 9-12 Tutkimusotteet
9.4. klo 13-16 Laadulliset tutkimusmenetelmät
syksy 2020 Laadullinen sisällön analyysi
"TILASTOTIEDE 2 op = 54 h": lähiopetus 20h Itsenäinen työskentely 34 h
11.3.2020 klo 9-12 : kyselylomake, Elomake-editori
8.4.2020 klo 9-12: aineiston analysointi SPSS-ohjelmalla
syksy 2020: aineiston analysointi jatkuu
Content scheduling
TUTKIMUSMENETELMÄT
12.3. klo 9-12 Tutkimusotteet
9.4. klo 13-16 Laadulliset tutkimusmenetelmät
syksy 2020 Laadullinen sisällön analyysi
TILASTOTIEDE
11.3.2020 klo 9-12 : kyselylomake, Elomake-editori
8.4.2020 klo 9-12: aineiston analysointi SPSS-ohjelmalla
syksy 2020: aineiston analysointi jatkuu
Further information
TABULASIVUT: ryhmän omat tabulasivut
TUTKIMUSMENETELMÄT:
materiaalien omat tabulasivut
TILASTOTIEDE:
tabulatoteutus
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
osaa selittää tutkimusprosessin etenemisen
- osaa muodostaa eheän tutkimusasetelman
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti muodostaen eheän tutkimusasetelman
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄKSYTTY
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet ja soveltaa niitä tutkimusprosessissa
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi ja osaa soveltaa erilaisia tutkimusotteita
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät selkeästi
- osaa soveltaa erilaisia määrällisen ja laadullisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmiä
HYLÄTTY
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita eikä osaa soveltaa erilaisia tutkimusotteita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista