Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV73-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.08.2021 - 19.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.09.2021 - 29.10.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää hoitotyön ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
- osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden eri-ikäiset asiakkaat ja heidän läheisensä
- osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja hoitotyön ohjaustilanteisiin
- osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikutusta hoitotyössä.
Sisältö (Opintojakso)
- erilaiset ohjaus- ja opetusfilosofiat hoitotyössä
- hoitotyön ohjaus- ja opetusprosessi
- ohjaus erilaisissa hoitotyön kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
- ohjaus ja viestintä hoitotyössä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
- toteutuneen hoitotyön ohjauksen arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön ohjausosaamiseen ja sähköiseen viestintään liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hoitotyön ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän teoreettiset perusteet ja osaa soveltaa niitä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoperustaa
- analysoi ja soveltaa näyttöön perustuvaa ohjausosaamisen ja sähköisen viestinnän tietoa ja osaa soveltaa sitä yksilö- ja perhekeskeisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työpajatyöskentely ja ennakkotehtävä:
Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen hyväksytty/ hylätty
Ryhmätyö 2: Valmentavan yksilöohjauksen harjoitus. hyväksytty/ hylätty
Ryhmätyö 3 : Ohjausmateriaalin tuotos, esittäminen (50%). Ryhmäraportti (50%).
Suunnitelma, valmennusharjoitus sekä opponointi voivat korottaa tai laskea numeroa (0,25+0,25+0,25)
Arvosana 0-5
Kirjoitusviestinnän itsearviointi: Hyväksytty/hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Online luennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät, seminaari
Oppimateriaalit
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Helminen, J. (toimi.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki.
Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas : yhteistyössä kohti toimijuutta . Helsinki: Gaudeamus, 2014. Print. Saatavilla myös e-kirjana
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylä, Mielenterveystalo, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 teoria lähiopetus 20h ja 59h itsenäistä opiskelua
Osa 2 kirjoitusviestintä workshop tehtävänanto 1h ja palautustunti 1h
Sisällön jaksotus
Jakso toteutuu syys-lokakuussa.
Osa 1: Teoria
Toteutuksen aloitusluennolla on läsnäolovelvollisuus.
Ryhmätyö 1: Digitaalisten ohjausmateriaalien etsiminen. Ohjausmateriaalien esittelytunnin poissaolo korvataan tekemällä ryhmätyö yksilösuorituksena.
Ryhmätyö 2: Valmentavan yksilöohjauksen harjoitus. Ennen harjoitusta luento, jolla läsnäolovelvollisuus. Poissaolo korvataan tekemällä luentotallenteista oppimispäiväkirja. Harjoituksesta palautetaan video ja reflektio.
Ryhmätyö 3: Digitaalisen ohjausmateriaalin suunnittelu, tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa. Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin tai kirjallisella vertaisarvioinnilla niiden ryhmien töistä, jotka jäi seminaarissa näkemättä. Ohjaustehtävästä tehdään esseemuotoinen ryhmäraportti - tätä samaa esseetä työstetään kirjoitusviestinnän pajoissa.
Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä. Esseemuotoinen raportti, jonka tulee olla workhop:iin osallistuessa lähes valmiina, otetaan mukaan workshop:iin. Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Aloitusluennolla, ohjausmateriaalin esittelytunnilla, valmentavan ohjauksen luennolla, kirjoitusviestinnän pajoissa ja seminaareissa läsnäolovelvollisuus.
Toteutussuunnitelma täsmentyy ennen toteutuksen alkua.