Siirry suoraan sisältöön

Lasten- ja nuorten hoitotyö (4op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT85-3029

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.01.2020 - 19.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.04.2020 - 17.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hanna Viitala
Lasse Tervajärvi
Piia Ollila
Vastuuhenkilö
Lasse Tervajärvi
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00CT85

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitel-la, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- tietää tavallisimmat lastentaudit

Sisältö (Opintojakso)

- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta koskevat oikeudet
- lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema
- lasten ravitsemuksen erityiskysymykset
- tavallisimmat lastentaudit

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Aika ja paikka

Lähiopetus toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti. Täydentyy maaliskuussa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Lasten ja nuorten hoitotyö, lääkelasku sekä lastentautioppi 5.2020.
Uusinta kesäkuu 2020 ja toinen uusint aelokuu2020.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö sekä lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelytunneilla verkossa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen, tehtävät

Oppimateriaalit

- Storvik-Sydänmaa S., Tervajärvi L. &  Hammar A. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro oy. 2019. (Soveltuvin osin)
- Lapsiperheen tuet. Kela. Jos lapsi sairastuu https://www.kela.fi/jos-lapsi-sairastuu ja Vammaistuki lapselle https://www.kela.fi/vammaistuki-lapselle
- Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille.THL. (soveltuvin osin)
- Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa -hoitosuositus
- Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus
- Käypä hoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys)

tarkentuu myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Itsenäinen työskentely sisältää oppimateriaaliin perehtymisen ja valmistautumisen verkossa tapahtuvaan pienryhmätyöskentelyyn.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Lasten ja nuorten hoitotyö sekä lastentaudit, (Luennot Zoomin kautta)
lastentaudit-opetus integroitu hoitotyön opetukseen
lasten ravitsemuksen erityskysymyksiä 2h sisältyy hoitotyön kokonaisuueen (ravitsemustieteen opettaja)

Osa 2: Lasten ja nuorten hoitotyön lääkelasku

Osa 3: Pienryhmätyöskentely koululla

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma saattaa päivittyä opintojakson alkaessa.
Osallistuminen orientaatiotunnille on pakollinen.

Lähiopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.

Pienryhmätyöskentelytunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Lastenhoitotyön tai lastentautiopin teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
- Ei osallistu kentällä tapahtuvan pienryhmätyöskenetelytoiminnan suunnitteluun tai toteutukseen
- Oman toiminnan reflektointi on pintapuolista

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Siirry alkuun