Skip to main content

Paediatric Nursing (4cr)

Code: 7K00CT85-3029

General information


Enrolment period
17.01.2020 - 19.03.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
20.04.2020 - 17.05.2020
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Hanna Viitala
Lasse Tervajärvi
Piia Ollila
Person in charge
Lasse Tervajärvi
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Course
7K00CT85

Objectives (course unit)

The student
- knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
- knows how to support and guide families in parenthood;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under supervision, as a member of a multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care, by using evidence-based nursing;
- knows the most common children's diseases

Content (course unit)

- growth, development and fostering of a healthy child
- support for parenthood, risk factors related to children, and families’ wellbeing
- recognition of child abuse and early interventions
- children’s rights
- principles of paediatric nursing
- impact of a child’s disease on the child and family
- interaction, communication, guidance and play with the child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients, as well as patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of pain management for paediatric patients at different ages
-paediatric terminal care, death
- special issues in children's nutrition
- most common children's diseases

Prerequisites (course unit)

30 ects of initial stage studies completed

Location and time

Lähiopetus toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti. Täydentyy maaliskuussa.

Exam schedules

Lasten ja nuorten hoitotyö, lääkelasku sekä lastentautioppi 5.2020.
Uusinta kesäkuu 2020 ja toinen uusint aelokuu2020.

Assessment methods and criteria

Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö sekä lastentaudit
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät.
Osa 2 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelasku
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä lääkelaskun suorittaminen hyväksytysti.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely koululla
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100% läsnäoloa pienryhmätyöskentelytunneilla verkossa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, yhteistoiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen, tehtävät

Learning materials

- Storvik-Sydänmaa S., Tervajärvi L. &  Hammar A. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro oy. 2019. (Soveltuvin osin)
- Lapsiperheen tuet. Kela. Jos lapsi sairastuu https://www.kela.fi/jos-lapsi-sairastuu ja Vammaistuki lapselle https://www.kela.fi/vammaistuki-lapselle
- Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille.THL. (soveltuvin osin)
- Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa -hoitosuositus
- Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitosuositus
- Käypä hoito -suositukset: Atooppinen ekseema, Alahengitystieinfektiot (lapset), Virtsatieinfektiot, Elvytys (lasten elvytys)

tarkentuu myöhemmin

Student workload

Lasten ja nuorten hoitotyö ja lastentaudit 4op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun. Itsenäinen työskentely sisältää oppimateriaaliin perehtymisen ja valmistautumisen verkossa tapahtuvaan pienryhmätyöskentelyyn.

Content scheduling

Osa 1: Lasten ja nuorten hoitotyö sekä lastentaudit, (Luennot Zoomin kautta)
lastentaudit-opetus integroitu hoitotyön opetukseen
lasten ravitsemuksen erityskysymyksiä 2h sisältyy hoitotyön kokonaisuueen (ravitsemustieteen opettaja)

Osa 2: Lasten ja nuorten hoitotyön lääkelasku

Osa 3: Pienryhmätyöskentely koululla

Further information

Toteutussuunnitelma saattaa päivittyä opintojakson alkaessa.
Osallistuminen orientaatiotunnille on pakollinen.

Lähiopetustunneille valmistaudutaan perehtymällä annettuihin materiaaleihin niin pyydettäessä.

Pienryhmätyöskentelytunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Lastenhoitotyön tai lastentautiopin teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Ei osaa toimia asianmukaisesti lastenhoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä
- Ei osallistu kentällä tapahtuvan pienryhmätyöskenetelytoiminnan suunnitteluun tai toteutukseen
- Oman toiminnan reflektointi on pintapuolista

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Tunnistaa lasten- ja nuorten hoitotyöhön sekä lastentautioppiin liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa sekä alan erityispiirteet ja hoitotyön prosessin
- Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä
- Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lasten ja nuorten hoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
- Pystyy ottamaan palautetta vastaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Ymmärtää lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyön hoitoprosessiin.
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentautiopin tietoperustaa.
- Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten hoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet,
- Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Osaa ohjata asiakaslähtöisesti lasten ja nuorten hoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja lasten ja nuorten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon

Go back to top of page