Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyö avoterveydenhuollossa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT75-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.09.2020 - 06.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.11.2020 - 20.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hanna Viitala
Jenna Rintakuusi
Anne Silvan
Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Opintojakso
7K00CT75

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa epidemiologian perusteet
- osaa seurata väestötason kansallisia ja kansainvälisiä terveyden edistämisen ohjelmia
- osaa toteuttaa avoterveydenhuollon asiakkaan hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- harjaantuu valmentavassa elintapaohjauksessa
- tuntee poikkeusolojen ja ympäristöterveydenhuollon perusteet

Sisältö (Opintojakso)

- tavallisimpien sairauksien esiintyvyys väestössä ja sairauksia aiheuttavia tekijöitä
- hoitotyö terveyskeskusvastaanotolla, uudet työmuodot ja -menetelmät perusterveydenhuollossa
- valmentava elintapaohjaus
- sairaanhoitajan rooli poikkeusoloissa ja ympäristöterveydessä
- ravitsemuksen erityiskysymykset

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Aika ja paikka

vk 46-51/2020

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Epidemiologia 1op: ei erillistä tenttiä. Arvioitava kirjallinen pienryhmätehtävä, johon liittyy verkkokeskustelu ja pienryhminä toteutettava vertaisarviointi. Suoritustapa tarkentuu orientaatiossa.
Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2 op: koe (tenttimuotoon voi tulla muutoksia orientaatiossa)
Uusintatentit 1 ja 2 Tenttiterraariossa, ajankohdat tarkentuvat orientaatiossa.
Korotuskoe keväällä 2021 vk:lla 12-13

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1 Epidemiologia 1 op: arvioitava kirjallinen pienryhmätehtävä, johon liittyy verkkokeskustelu ja pienryhminä toteutettava vertaisarviointi, tarkentuu orientaatiossa
OSA 2 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op: koe
OSA 3 Pienryhmätyöskentely,erillisen ohjeen mukaisesti: hyväksytty/hylätty
Tehtävien tekeminen hyväksytysti
Arviointimenetelmät tarkentuvat orientaatiossa

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely, oppimistilanteet lähiopetuksena tai verkossa tiimien alustamina, itsenäinen opiskelu, keskusteluluennot lähiopetuksena tai verkossa
Ohjattu pienryhmätyöskentely
Opetusmenetelmät täydentyvät ja tarkentuvat orientaatiossa.

Oppimateriaalit

OSA 1 Epidemiologia 1op
Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Luvut 4, 5, 6 ja 7. 
Tuntimateriaali
Muu opettajan osoittama materiaali
OSA 2 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op
Orava M, Kyngäs & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 216-231.
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 232-243. 
Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikasisairauksien terveyshyötymallissa. STM. 
Korhonen T, Lassila A, Luukkanen M & Eriksson E. 2016. Asiakasvastaavatoiminta perusterveydenhuollossa – asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia. Tutkiva hoitotyö 14(1), 2016.
Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Duodecim. 2009. 
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
Tuntimateriaali
Tiimien tuottama materiaali
Muu opettajan osoittama materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Ympäristöterveyden erityistilanteet. Opas ympäristöterveydenhuollon työntekijöille ja yhteistyötahoille. STM julkaisuja 2014. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/125665/URN_ISBN_978-952-00-3546-4.pdf?sequence=1
Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., Leppo, K. & Sihto, M. 2013. Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. [Helsinki]: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1
Käypähoito:
Lihavuus (aikuiset) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi24010
Liikunta http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075
Peltonen E. 2009. Lääkäreiden ja hoitajien työpari- ja tiimityö vastaanottojen toimintamalleina perusterveydenhuollossa. Väitöskirja. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 168.
Oppimateriaali tarkentuu orientaatiossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op: 3 x 27h = 81h
Lähiopetusta 17h + ravitsemus -osuus 4h
Itsenäistä ja tiimiopiskelua 58h
Koe 2h
Ohjattu pienryhmätyöskentely 2 lähtökohtaa erillisen ohjeen mukaisesti
Ajankäyttö- ja kuormitustiedot voivat tarkentua orientaatiossa

Sisällön jaksotus

Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

On mahdollista, että opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan etäopetuksena
7K00CT99-3028 Orientoiva harjoittelu, hoitotyö avoterveydenhuollossa -opintojakso tulee suorittaa samaan aikaan hoitotyö avoterveydenhoidossa -opintojakson kanssa. Orientoivan harjoittelun opintojakson orientaatio samaan aikaan kuin hoitotyö avoterveydenhuollossa -opintojakson orientaatio.
Orientaatiossa (13.11.20) läsnäolovelvollisuus
Vastaanoton sairaanhoitajan asiantuntijaluennolla läsnäolovelvollisuus
Koko ryhmän lähiopetustunneilla (oppimistilanteissa) 75 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 4 lähiopetustuntia tai useammasta kuin 2/8 oppimistilanteesta, poissaolon korvaaminen tapahtuu erikseen sovitulla korvaavalla tehtävällä.
Lisätiedot voivat täydentyä orientaatiossa

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Tyydyttävä taso ei täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
Opiskelija
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Osaa luetella epidemiologian peruskäsitteitä, tavallisimpien sairauksien esiintyvyyttä väestössä ja niiden riskitekijöitä
Osaa kuvailla sairauksien syntymekanismeja

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Tietää epidemiologian peruskäsitteet, tavallisimpien sairauksien esiintyvyyden väestössä ja sairauksia aiheuttavia tekijöitä
Tietää tavallisimpien sairauksien syntymekanismin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Osaa tulkita riskitekijöiden yhteyttä sairastuvuuteen ja osaa soveltaa tietoaan hoitotyössä
Osaa suhtautua kriittisesti epidemiologisiin tutkimuksiin ja ymmärtää virhelähteiden merkityksen

Siirry alkuun