Skip to main content

Nursing in Outpatient Health Care (3 cr)

Code: 7K00CT75-3028

General information


Enrolment period
16.09.2020 - 06.11.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.11.2020 - 20.12.2020
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Hanna Viitala
Jenna Rintakuusi
Anne Silvan
Raakel Viheroksa
Person in charge
Anne Silvan
Course
7K00CT75

Objectives (course unit)

The student
- knows the basic concepts of epidemiology;
- is able to follow national and international programs for health promotion;
- is able to implement nursing of outpatient health care clients utilising evidence-based knowledge;
- is trained for coaching healthy living;
- knows the basics of emergency situations and environmental health care.

Content (course unit)

- the frequency of the most common diseases
- the factors causing diseases
- nursing in health center receptions
- new working methods in primary health care
- coaching methods for mode of life guidance
- nursing in exceptional circumstances and environmental health
- special issues in nutrition

Prerequisites (course unit)

30 ects of initial stage studies completed

Location and time

vk 46-51/2020

Exam schedules

Epidemiologia 1op: ei erillistä tenttiä. Arvioitava kirjallinen pienryhmätehtävä, johon liittyy verkkokeskustelu ja pienryhminä toteutettava vertaisarviointi. Suoritustapa tarkentuu orientaatiossa.
Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2 op: koe (tenttimuotoon voi tulla muutoksia orientaatiossa)
Uusintatentit 1 ja 2 Tenttiterraariossa, ajankohdat tarkentuvat orientaatiossa.
Korotuskoe keväällä 2021 vk:lla 12-13

Assessment methods and criteria

OSA 1 Epidemiologia 1 op: arvioitava kirjallinen pienryhmätehtävä, johon liittyy verkkokeskustelu ja pienryhminä toteutettava vertaisarviointi, tarkentuu orientaatiossa
OSA 2 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op: koe
OSA 3 Pienryhmätyöskentely,erillisen ohjeen mukaisesti: hyväksytty/hylätty
Tehtävien tekeminen hyväksytysti
Arviointimenetelmät tarkentuvat orientaatiossa

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Ryhmätyöskentely, oppimistilanteet lähiopetuksena tai verkossa tiimien alustamina, itsenäinen opiskelu, keskusteluluennot lähiopetuksena tai verkossa
Ohjattu pienryhmätyöskentely
Opetusmenetelmät täydentyvät ja tarkentuvat orientaatiossa.

Learning materials

OSA 1 Epidemiologia 1op
Kauhanen J., Erkkilä A. ym. 2013. Kansanterveystiede. 4. uudistettu painos. Sanoma Pro Oy. Helsinki. Luvut 4, 5, 6 ja 7. 
Tuntimateriaali
Muu opettajan osoittama materiaali
OSA 2 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op
Orava M, Kyngäs & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 216-231.
Orava M, Kyngäs H & Kääriäinen M. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24, 232-243. 
Muurinen S & Mäntyranta T. Asiakasvastaava-toiminta pitkäaikasisairauksien terveyshyötymallissa. STM. 
Korhonen T, Lassila A, Luukkanen M & Eriksson E. 2016. Asiakasvastaavatoiminta perusterveydenhuollossa – asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia. Tutkiva hoitotyö 14(1), 2016.
Routasalo P & Pitkälä K. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Duodecim. 2009. 
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi luvut 1-6.
Tuntimateriaali
Tiimien tuottama materiaali
Muu opettajan osoittama materiaali
Suositeltava kirjallisuus:
Ympäristöterveyden erityistilanteet. Opas ympäristöterveydenhuollon työntekijöille ja yhteistyötahoille. STM julkaisuja 2014. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/125665/URN_ISBN_978-952-00-3546-4.pdf?sequence=1
Palosuo, H., Topo, P., Vuorenkoski, L., Leppo, K. & Sihto, M. 2013. Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt. [Helsinki]: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1
Käypähoito:
Lihavuus (aikuiset) http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi24010
Liikunta http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50075
Peltonen E. 2009. Lääkäreiden ja hoitajien työpari- ja tiimityö vastaanottojen toimintamalleina perusterveydenhuollossa. Väitöskirja. Kuopion yliopiston julkaisuja E. Yhteiskuntatieteet 168.
Oppimateriaali tarkentuu orientaatiossa.

Student workload

3op: 3 x 27h = 81h
Lähiopetusta 17h + ravitsemus -osuus 4h
Itsenäistä ja tiimiopiskelua 58h
Koe 2h
Ohjattu pienryhmätyöskentely 2 lähtökohtaa erillisen ohjeen mukaisesti
Ajankäyttö- ja kuormitustiedot voivat tarkentua orientaatiossa

Content scheduling

Toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

On mahdollista, että opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan etäopetuksena
7K00CT99-3028 Orientoiva harjoittelu, hoitotyö avoterveydenhuollossa -opintojakso tulee suorittaa samaan aikaan hoitotyö avoterveydenhoidossa -opintojakson kanssa. Orientoivan harjoittelun opintojakson orientaatio samaan aikaan kuin hoitotyö avoterveydenhuollossa -opintojakson orientaatio.
Orientaatiossa (13.11.20) läsnäolovelvollisuus
Vastaanoton sairaanhoitajan asiantuntijaluennolla läsnäolovelvollisuus
Koko ryhmän lähiopetustunneilla (oppimistilanteissa) 75 % läsnäolovelvollisuus. Mikäli opiskelija on poissa enemmän kuin 4 lähiopetustuntia tai useammasta kuin 2/8 oppimistilanteesta, poissaolon korvaaminen tapahtuu erikseen sovitulla korvaavalla tehtävällä.
Lisätiedot voivat täydentyä orientaatiossa

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Tyydyttävä taso ei täyty

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
Opiskelija
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ylempi kategoria sisältää aina alemman
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Osaa luetella epidemiologian peruskäsitteitä, tavallisimpien sairauksien esiintyvyyttä väestössä ja niiden riskitekijöitä
Osaa kuvailla sairauksien syntymekanismeja

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa
Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Tietää epidemiologian peruskäsitteet, tavallisimpien sairauksien esiintyvyyden väestössä ja sairauksia aiheuttavia tekijöitä
Tietää tavallisimpien sairauksien syntymekanismin

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
Opiskelija
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Osaa tulkita riskitekijöiden yhteyttä sairastuvuuteen ja osaa soveltaa tietoaan hoitotyössä
Osaa suhtautua kriittisesti epidemiologisiin tutkimuksiin ja ymmärtää virhelähteiden merkityksen

Go back to top of page