Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön toiminnot arjessa (4op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT66-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.09.2018 - 08.10.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.10.2018 - 21.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Maija Koivunen
Hanna Viitala
Anne Silvan
Raakel Viheroksa
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 4 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Opintojakso
7K00CT66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää yksilövastuisen hoitotyön periaatteet ja osaa toimia omahoitajana
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön.
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Sisältö (Opintojakso)

-Ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
-Yksilövastuinen hoitotyö
-Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
-Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
-Saattohoidon periaatteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

ei ole

Aika ja paikka

vk 43-51/2018
Aikataulu tarkemmin orientaatiotunnilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.
Kts. arviointi: arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Arvosanasta 50 % tiimioppimistilanteet (x 3), joista arvosana muodostuu opettajan arvioinnista sekä vertaisarvoinnista, joka voi nostaa tai laskea arvosanaa sekä 50 % seminaarista, josta arvosana muodostuu opettajan arvioinnista sekä vertaisarvoinnista, joka voi nostaa tai laskea arvosanaa. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin, toteutussuunnitelman arviointikriteereihin sekä erikseen määriteltyihin tiimityöskentelyn arviointikriteereihin (Tabula)
Osa 2. Pienryhmätyöskentely (Kirjapiiri-, elokuvapiirityöskentely ja saattohoitoseminaari + tähän liittyvä työskentely) Hyväksytty / hylätty. Työskentelyssä 100% osallistuminen, aktiivinen työskentely ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet tulevat tarkentumaan orientaatiotunnilla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely ja työskentely tiimeissä, oppimistilanteiden valmistelu ja toteuttaminen tiimeittäin, seminaari, luennot, ohjattu itsenäinen työskentely pienryhmissä: saattohoitoseminaari, kirjapiiri-, elokuvapiirityöskentely
Kurssiin kuuluu myös ravitsemussuunnittelijan luento.
Opetusmenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatiotunnilla

Oppimateriaalit

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Terveyttä ruoasta. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014. www.vrn.fi
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. 2010. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Edita.
Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä: Hoitotyön suositus, 2015. www.hotus.fi
Groundstroem K, Heino M & Halttunen J. 2014. Enteraalisen ravitsemuksen komplikaatioita voi välttää. Suomen Lääkärilehti 41, 2632-2634.
Hyvän saattohoidon suositukset. Sosiaali- ja terveysministeriö esitteitä 2011:3.
Tiedonhaun avulla etsitty materiaali.
Muu tunneilla osoitettu materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 108h.

Sisällön jaksotus

Osa 1. Hoitotyö.
Osa 2. Pienryhmätyöskentely: Kirjapiiri-, elokuvapiirityöskentely ja saattohoitoseminaari + työskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus.
Pienryhmätyöskentelyyn kuuluvassa saattohoitoseminaarissa sekä tähän liittyvässä pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus
Tiimien toteuttamissa oppimistilanteissa ja seminaarissa läsnäolovelvollisuus
Opintojaksolla käsiteltävät asiat:
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä:
-Puhtauden hoidossa avustaminen ja ihon kunnon tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus
-Ruokailussa avustaminen , nenämahaletku, Peg-letku ja näihin liittyvä ohjaus
-Virtsaamisen avustaminen ja siihen liittyvä ohjaus; virtsarakon kerta- ja -kestokatetrointi, virtsan mittaus, tuntidiureesin mittaus, vuorokausivirtsan mittaus, virtsan perustutkimukset
-Ulostamisen tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus, laksatiivien käyttö, peräruiskeet, ulosteen tutkiminen ja ulostenäytteen otto
Käsiteltäviin asioihin voi tulla tarkennuksia orientaatiotuntiin mennessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei osallistu vaaditulla tavalla kurssin tehtävien tekoon.
Ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuosituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Osaa luetella saattohoidon periaatteita.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää edm. ammatilliseen kontekstiin.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemussuosituksiin liittyvällä tiedolla.
Yhdistää teoreettisen osaamisen hoitotyöhön.

Siirry alkuun