Skip to main content

Daily Activities in Nursing (4cr)

Code: 7K00CT66-3026

General information


Enrolment period
17.09.2018 - 08.10.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.10.2018 - 21.12.2018
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
Teachers
Mari Laaksonen
Maija Koivunen
Hanna Viitala
Anne Silvan
Raakel Viheroksa
Person in charge
Anne Silvan
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Pienryhmä 4
Course
7K00CT66

Objectives (course unit)

The student
- has the basic knowledge of a patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help in meeting these needs, also knows how to promote health in these areas;
- knows the principles of primary nursing care;
- knows the principles of rehabilitative nursing;
- knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilise them in assisting the patient;
- knows the principles of hospice and palliative care;
- takes responsibility for his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education.

Content (course unit)

- Human basic needs: rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion in these areas
- Primary nursing care
- Ergonomic way of working in nursing
- Rehabilitative way of working as assisting the patient
- Principles of hospice care

Prerequisites (course unit)

none

Location and time

vk 43-51/2018
Aikataulu tarkemmin orientaatiotunnilla

Exam schedules

Ei tenttiä.
Kts. arviointi: arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Assessment methods and criteria

Osa 1. Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Arvosanasta 50 % tiimioppimistilanteet (x 3), joista arvosana muodostuu opettajan arvioinnista sekä vertaisarvoinnista, joka voi nostaa tai laskea arvosanaa sekä 50 % seminaarista, josta arvosana muodostuu opettajan arvioinnista sekä vertaisarvoinnista, joka voi nostaa tai laskea arvosanaa. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin, toteutussuunnitelman arviointikriteereihin sekä erikseen määriteltyihin tiimityöskentelyn arviointikriteereihin (Tabula)
Osa 2. Pienryhmätyöskentely (Kirjapiiri-, elokuvapiirityöskentely ja saattohoitoseminaari + tähän liittyvä työskentely) Hyväksytty / hylätty. Työskentelyssä 100% osallistuminen, aktiivinen työskentely ja sovittujen tehtävien tekeminen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet tulevat tarkentumaan orientaatiotunnilla

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Itsenäinen työskentely ja työskentely tiimeissä, oppimistilanteiden valmistelu ja toteuttaminen tiimeittäin, seminaari, luennot, ohjattu itsenäinen työskentely pienryhmissä: saattohoitoseminaari, kirjapiiri-, elokuvapiirityöskentely
Kurssiin kuuluu myös ravitsemussuunnittelijan luento.
Opetusmenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatiotunnilla

Learning materials

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Terveyttä ruoasta. Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014. www.vrn.fi
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. 2010. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Edita.
Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä: Hoitotyön suositus, 2015. www.hotus.fi
Groundstroem K, Heino M & Halttunen J. 2014. Enteraalisen ravitsemuksen komplikaatioita voi välttää. Suomen Lääkärilehti 41, 2632-2634.
Hyvän saattohoidon suositukset. Sosiaali- ja terveysministeriö esitteitä 2011:3.
Tiedonhaun avulla etsitty materiaali.
Muu tunneilla osoitettu materiaali

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 108h.

Content scheduling

Osa 1. Hoitotyö.
Osa 2. Pienryhmätyöskentely: Kirjapiiri-, elokuvapiirityöskentely ja saattohoitoseminaari + työskentely

Completion alternatives

Ei

Practical training and working life cooperation

Ei

International connections

Ei

Further information

Orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus.
Pienryhmätyöskentelyyn kuuluvassa saattohoitoseminaarissa sekä tähän liittyvässä pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvollisuus
Tiimien toteuttamissa oppimistilanteissa ja seminaarissa läsnäolovelvollisuus
Opintojaksolla käsiteltävät asiat:
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä:
-Puhtauden hoidossa avustaminen ja ihon kunnon tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus
-Ruokailussa avustaminen , nenämahaletku, Peg-letku ja näihin liittyvä ohjaus
-Virtsaamisen avustaminen ja siihen liittyvä ohjaus; virtsarakon kerta- ja -kestokatetrointi, virtsan mittaus, tuntidiureesin mittaus, vuorokausivirtsan mittaus, virtsan perustutkimukset
-Ulostamisen tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus, laksatiivien käyttö, peräruiskeet, ulosteen tutkiminen ja ulostenäytteen otto
Käsiteltäviin asioihin voi tulla tarkennuksia orientaatiotuntiin mennessä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ei osallistu vaaditulla tavalla kurssin tehtävien tekoon.
Ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuosituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Osaa luetella saattohoidon periaatteita.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää edm. ammatilliseen kontekstiin.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemussuosituksiin liittyvällä tiedolla.
Yhdistää teoreettisen osaamisen hoitotyöhön.

Go back to top of page