Design-tutkimus ja tutkimuksellinen kehittämistoiminta (5op)
Toteutuksen tunnus: 7H00FF51-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2020 - 27.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.01.2021 - 07.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa arvioida ja analysoida työelämän tutkimus- ja kehittämistarpeita
- osaa valita aiheen kannalta tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja soveltaa niitä
- osaa suunnitella työelämälähtöisen kehittämisprojektin ja soveltaa siinä jatkuvan kehittämisen ideologiaa
Sisältö (Opintojakso)
- tutkimus- ja kehittämisprosessi, Design-tutkimuksen periaatteet
- kehittämisprojektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
- kehittämistoiminnan rahoittamisen kanavat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita
- kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmista
- ymmärtää tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön, design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen
- kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen
- hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksessa ja tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa
- kykenee ideoimaan toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman
Aika ja paikka
Lähiopetus tai etäopiskelu kevään koronatilanteen mukaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiimitehtävä ja muu osaamisen osoittaminen opiskelutilanteissa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävät, oppimiskeskustelut, tiimityöskentely, itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 28 tuntia, itsenäinen työskentely 107 tuntia
27.1.2021 klo 9-16 Datasta terveyshyötyjä -seminaari
12.2. 2021 klo 12.30-16
11.3. 2021 klo 8.30-11.45
11.3. 2021 klo 12.30-16
24.3. 2021 klo 8.30-11.45
21.4. 2021 klo 8.30-11.45
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole saavuttanut tyydyttävän tason tavoitteita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita.
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä, sekä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisen perusteita.
Opiskelija kykenee ideoimaan kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa tarkastella sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita eri näkökulmia perustellen.
Opiskelijalla on teoreettisen tason ymmärrys tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytöstä ja selkeä käsitys design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan soveltamisesta.
Opiskelija kykenee ideoimaan lähes soveltamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian ja tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoittamissuunnitelman.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteita ja tarpeita relevanttia näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen.
Opiskelija hallitsee tutkimus- ja kehittämismenetelmien käytön ja osaa soveltaa niitä design-tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan yhteyteen.
Opiskelija kykenee ideoimaan realistisen ja toteuttamiskelpoisen kehittämissuunnitelman, joka sisältää jatkuvan kehittämisen ideologian, tutkimuksellisen kehittämisotteen ja rahoitussuunnitelman.