Siirry suoraan sisältöön

Potilaan hoito ja orientoiva harjoittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7R00GM39-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.01.2025 - 31.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 19.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Röntgenhoitaja

Toimipiste

  • TAMK Pääkampus
  • TAMK Jyväskylä

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tiina Säilä
  • Kirsi Mattila
  • VirtuaaliRASA Seinäjoki

Vastuuhenkilö

Tiina Säilä

Ryhmät

  • 25RHSJ
    Röntgenhoitaja kevät 2025 Seinäjoki

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää osaamista hoitotyön perusteista, potilasturvallisuudesta, aeptiikasta, ergonomiasta ja tavallisimmista auttamismenetelmistä röntgenhoitajan työn näkökulmasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tietää hoitotyön perusteet ja niiden merkityksen potilaan hoidossa
• tietää, miten hoitotyötä toteutetaan monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• tietää aseptisen toiminnan perusteet
• tietää aikuisen potilaan hoitotyössä käytettävät auttamismenetelmät
• tietää ergonomisen työskentelyn periaatteet ja osaa hyödyntää niitä toiminnassaan
• tietää rakenteisen kirjaamisen perusteet/periaatteet
• osaa arvioida osaamistaan ja kehittää itseään
• osaa laboraatiotilanteissa käyttää tavallisimpia auttamismenetelmiä potilaan hoidossa

Sisältö (OJ)

• hoitotyön toimintaympäristö
• sisätauti-kirurgisen hoitotyön auttamismenetelmät ja potilaan kokonaisvaltainen hoito (aktiviteetti, kudoseheys, hengittäminen, verenkierto, ravitsemus sis. nestehoidon ja parenteraalisen ravitsemuksen ja erittäminen)
• monikulttuurinen tutkimus- ja hoitoympäristö
• kipu ja sen hoito
• traumapotilaan, leikkauspotilaan, aivoverenkiertohäiriöpotilaan, diabetespotilaan ja syöpäpotilaan sekä sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan potilaan hoitotyö
• työergonomia
• rakenteinen kirjaaminen
• hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu koululla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

• osaa määritellä hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa nimetä, mitä monikulttuurisuus on tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa nimetä ihmisen perustarpeet
• osaa nimetä hoitotyön auttamismenetelmiä
• osaa kuvailla aseptisen työskentelyn periaatteet potilaan hoidossa
• osaa kuvailla aikuisen potilaan hoitotyön periaatteita
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

• osaa selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet
• osaa selittää, mitä monikulttuurisuus tarkoittaa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa kuvailla ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden mukaisesti
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

• osaa perustellen selittää hoitotyön prosessin ja peruskäsitteet sekä hahmottaa niiden yhteyden röntgenhoitajan ammattiin
• osaa perustella erilaiset toimintatavat monikulttuurisissa tutkimus- ja hoitotilanteissa
• osaa perustellen selittää ihmisen perustarpeet ja sen, miten niihin voidaan vastata hoitotyön
auttamismenetelmien avulla
• osaa perustellen selittää, miten aseptiikkaa toteutetaan potilaan hoidossa
• osaa laaja-alaisesti selittää, miten aikuista potilasta voidaan hoitaa hoitotyön periaatteiden
mukaisesti
• hallitsee keskeiset asiat loogisesti ilman virheitä osoittaen kokonaisuuden hallintaa ja asioiden yhdistelykykyä
• osaa toimia ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti orientoivaan harjoitteluun
• on motivoitunut ja ottaa vastuun omasta kehittymisestään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
-opintojakso on hylätty, mikäli opiskelijan tiedot ja taidot aiheuttaisivat tosi tilanteessa potilaalle haittaa, vahinkoa tai kuolemanvaaran.

Aika ja paikka

Etänä teoriaopetus ja TAMKilla taitopaja-opetus, Kevät 2025, 2 op
Seamkilla lähi opetuksena, Syksy 2025, 1 op

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kevään tentti Examissa viikoilla 11-12,
1.uusinta Examissa viikolla 15
2.uusinta Examissa viikolla 19

Läpipääsyraja 50 %.

Syksyn opinnoista tentti + uusintatentit: Ajankohdat tarkentuvat myöhemmin. Läpipääsyraja 50 %.

Koealueena Kliininen hoitotyö kirjan koealue sekä luentomateriaalit.
Hylätyn suorituksen voi uusia yhteensä 2 kertaa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Hoitotyö teoriat 1 ja 2; Tentti (kevät osa 1, syksy osa 2 ) (numeraalinen arviointi 0-5) ja annettujen tehtävien tekeminen hyväksytysti. Tenttivastauksessa ei saa aiheuttaa potilaalle kuoleman vaaraa.

Taitopajat 1-4: Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty/täydennettävä/ hylätty
Orientaatiotunnilla ja orientoivan harjoittelujen tunneilla pakollinen läsnäolo.
Orientoiva harjoittelu 100 % läsnäolo.

Osa 3 Ergonomia, läsnäolo tunnilla

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tehtävät, pienryhmätyöskentely, taitopajat, laboraatiotyöskentely/työpajatyöskentely.

Lähi- ja etäopetusta.

Oppimateriaalit

TENTTI 1, KEVÄT 2025
-Abdelhamid P, Juntunen A & Koskinen L. 2010. Monikulttuurinen hoitotyö. WsoyPro. Soveltuvin osin.
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019.
Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Iivanainen I & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Muu opettajan osoittama materiaali

TENTTI 2, SYKSY 2025
-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro. Soveltuvin osin.
-Rautava-Nurmi H, Westergård A, Henttonen T, Ojala M & Vuorinen S. 2019.
Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. Soveltuvin osin.
-Muu opettajan osoittama materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.
Teoriaopetusta xx h kevätlukukaudella ja xx h syyslukukaudella.
Orientoivan harjoittelun osuus xx h/pienryhmä ja tunneilla 100 % läsnäolovelvollisuus.
Osa orientoivasta harjoittelusta toteutuu keväällä 2025 (Taitopajat1-3) ja osa syksyllä 2025 (Orhat 4 ja 5).

Sisällön jaksotus

Kevät 2025:
Osa 1 Hoitotyö teoria 1
Osa 2 Taitopaja 1
Osa 3 Taitopaja 2

Syksy 2025:
Osa 1 Hoitotyön teoria 2
Osa 3 Taitopaja 3
Osa 5 Taitopaja 4
Osa 4 Ergonomia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson orientaatiotunti pidetään 23.1.25.2025, läsnäolovelvollisuus.

HOITOTYÖN OSUUDEN TARKENNETUT SISÄLLÖT:
Kevät 2025:
- Hoitotyön perusteet (keskeiset käsitteet, hoitotyön periaatteet, hoitotyön prosessi, hoitotyön monikulttuurinen ympäristö)
- Aseptiikka hoitotyössä, suojainten käyttö
- Ravitsemus (sis. nenämahaletkun laitto)
- Erittäminen (virtsaaminen, katetrointi)
- Hengitys ja sen tukeminen & tarkkailu (sis. trakeostomiapotilaan hoito)

Syksy 2025:
- Verenkierto ja sen tukeminen & tarkkailu
- Sisätauti-kirurgisen potilaan hoitotyö:
o sydän- ja verisuonisairauksia sairastavan hoitotyö
o Neurologisen potilaan hoitotyö (tajunnan tason tarkkailu, AVH, GCS)
o Syöpä- ja diabetespotilaan hoitotyö
o Leikkauspotilaan hoitotyö (pre- ja postoperatiivinen hoito)
o Murtuma- ja traumapotilaan hoitotyö
- Kipu ja sen hoito
- Rakenteinen kirjaaminen ja digitalisaatio hoitotyössä
- Periferisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
- ABCDE ja NEWS sekä ISBAR

ORIENTOIVAN HARJOITTELUN SISÄLLÖT:
Kevät 2025:
Taitopaja 1: Aseptiikka ja suojainten pukeminen, hoitoympäristö, erittäminen, ravitsemus (katetrointi, nenämahaletku)
Taitopaja 2: Verenkierto ja hengitys (mm. RR-mittaus, hapenanto, liman imeminen)

Syksy 2025:
Orha 3: Perifeerisen laskimon kanylointi ja laskimonsisäinen lääke- ja nestehoito
Orha 4: Potilaan tarkkailu (ABCDE, NEWS)