Ihmisen anatomia ja fysiologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7R00GM46-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 25.08.2025
Ajoitus
12.08.2025 - 19.12.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marja Jaronen
- Timo Sarajärvi
Vastuuhenkilö
Tiina Säilä
Ryhmät
-
25RHRöntgenhoitajat 2025
Tavoitteet (OJ)
Opintojakso antaa keskeiset, röntgenhoitajan tarvitsemat tiedot, ihmiskehon rakenteesta ja toiminnasta mukaan lukien luiden ja nivelten rakenne ja toiminta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa käyttää anatomista nimistöä ja fysiologian keskeisiä termejä
• tietää ihmiselimistön rakenteen
• tietää ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen
• osaa nimetä ja paikantaa luut ja nivelet, niiden osat sekä selittää niiden rakenteen ja toiminnan
• osaa nimetä luita ja niveliä röntgenkuvista
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan
Sisältö (OJ)
• anatominen nimistö ja fysiologian keskeiset termit
• sydän-, verenkierto-, ruuansulatus- ja hengityselimistö, sisäelimet
• tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta (luut ja nivelet)
• keskus- ja ääreishermoston rakenne
• palpaatioharjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
• osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden osia ja niiden merkityksiä
• osaa nimetä joitakin tuki- ja liikuntaelimistön anatomisia kohteita ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
• osaa kuvailla osittain ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
• osaa kuvailla ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
• osaa nimetä tuki- ja liikuntaelimistön anatomisia kohteita ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
• osaa kuvailla ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
• osaa kuvailla monipuolisesti ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden ja sen merkityksen
• osaa nimetä tuki- ja liikuntaelimistön anatomiset kohteet (myös pienet rakenteet) ja käyttää fysiologian keskeisiä termejä
• osaa kuvailla monipuolisesti ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteen ja toiminnan
Aika ja paikka
Luuston anatomian opetukseen erillinen Moodle.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa vk 41
Uusinta 1: vk 43 (Exam)
Uusinta 2: vk 45 (Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Luuston anatomia: Luuston anatomian luokassa valvotusti tehtävä Moodle-oppimisympäristötentti lukujärjestyksenmukaisesti ja EXAM-tentti xx.xx viikolla
Tentteja on mahdollisuus uusia kaksi kertaa xx ajankohtana
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran opintojen aikana erikseen ilmoitettavana ajankohtana. Korotus koskee koko opintojaksoa ts. kaikki osiot tentitään. Arvosanan korotusajankohta ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella (EXAM). Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Luuston anatomian arviointi(0-5) perustuu luokassa valvotusti tehtävään Moodle-tenttiin ja yhteen Exam-tenttiin. Arviointimaksimi on 50. Läpipääsyraja on 25 pistettä, joka vastaa arviosanaa 1. Yksittäisesta tentistä on saatava 12,5 pistettä.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu Anatomian ja fysiologian sekä luuston anatomian painotetusta keskiarvosta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Anatomian ja Fysiologian osuus: Luennot, itsenäinen opiskelu, kotitehtävät. Opetukseen oma Moodle joka avataan 1. orientaatiotunnin jälkeen.
Luuston anatomia: Keskusteluluennot, palpaatioharjoitukset, itsenäinen työskentely, luuston anatomian tentit sekä Moodlessa että EXAMissa
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Sand, Olav.; Sjaastad, Øystein V.; Haug, Egil.; Toverud, Kari C.; Bjålie, Jan G. IHMINEN: FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. SanomaPro Oy. Myös saman kirjan aikaisempia painoksia voi käyttää.
2. Leppäluoto, Juhani ym. Anatomia ja fysiologia : rakenteesta toimintaan. 14., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy, 2024. Print. (Saatavissa myös e-kirjana: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911517914105973). Myös saman kirjan aikaisempia painoksia voi käyttää.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell (Andorin kautta e-kirjana 2020)
ANATOMIAN tarkempaan opiskeluun:
Gilroy’s Atlas of Anatomy
Grant's Atlas of Anatomy
Gray's Atlas of Anatomy
Netter's Atlas of Anatomy
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia, josta kontaktiopetusta 16 + 12 tuntia, itsenäinen työskentely.
Sisällön jaksotus
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet (Anatomia ja Fysiologian osuus):
- Sydämen rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen.
- Verenkierto ja verenpaine: Opiskelija osaa verenkierron rakenteen ja toiminnan sekä sen merkityksen homeostasian ylläpidossa. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
- Hengityselimistö: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, sekä kaasujen kuljetuksen veressä. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
- Solut: Opiskelija ymmärtää solujen rakenteen ja toiminnan, solujen jakautumisen sekä eri kuljetusmekanismit solukalvojen läpi. Opiskelija ymmärtää solun merkityksen perimässä sekä proteiinisynteesin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälisyys
Ei
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
Luuston anatomian osalta opetus toteutetaan lähiopetuksena. Palpaatiotunneille on läsnäolovelvollisuus..
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.