Siirry suoraan sisältöön

Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00GD33-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.01.2025 - 12.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 09.02.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna Aikasalo
  • Anne Silvan
  • Tuija Landström
  • Laura Hilden

Vastuuhenkilö

Anne Silvan

Ryhmät

  • 25THV
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus 25THV

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida koululaisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea koululaista terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä koululaisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida koululaisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa

Sisältö (OJ)

- koululaisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö koululaisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- koululaisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
- Kouluikäisen lääkehoito

Esitietovaatimukset (OJ)

Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
- tietää koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt ja osaa arvioida koululaisen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
- osaa tunnistaa koululaisen terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee koululaisen ohjauksen perusteet
- ymmärtää perheen merkityksen koululaisen hyvinvoinnin tukijana
- tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen koululaisen hyvinvoinnin kannalta
- tietää kouluikäisen lääkehoidon keskeiset asiat

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
- hallitsee koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt ja huomioi perheen seurannan toteuttamisessa
- osaa käyttää tutkittua tietoa koululaisen ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveellisiä valintoja
- osaa tukea vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa tukea koululaista ja perhettä erityistuen tarpeessa
- osaa edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija:
- osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen
- hallitsee koululaisen yksilöllisen ohjaamisen terveyttä edistävissä valinnoissa
- osaa ohjata vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa ohjata koululaista ja perhettä erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yksilöllisesti yhdessä hänen perheensä kanssa

Aika ja paikka

vk 2-7/2025

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Viikolla 9/25 (24.2.-1.3.25) Examissa. Erilliset ohjeet Exam -tenttimiseen tulevat 25TH -ryhmän Teamsiin

Opintosuorituksen uusintaan ja arvosanan korottamiseen liittyvät ohjeet tutkintosäännön (1.8.2024) 27§ mukaisesti
1. uusinta viikolla 15/25 Examissa
2. uusinta viikolla 20/25 Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

HUOMIOITHAN: Orientoivat ja soveltavat tehtävät tulee tehdä ja palauttaa sovitusti, mutta viimeistään tenttiin (viikkoon 9/25) mennessä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen oppiminen ja pienryhmätyöskentely (orientoivat ja soveltavat tehtävät) noin 65h/81h; noin 16h/opiskelumoduuli

Verkkolähiopetus 14h/81h: verkkolähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus. Verkkolähiopetuksesta ei tehdä tallenteita

Yhteistoiminnallinen oppiminen

3op: 3 x 27 = 81h opiskelijan työtä, josta verkkolähiopetusta 13h (+ orientaatiotunti 1h), tentti Examissa 1,5h sekä itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä noin 65h

Oppimateriaalit

TuniMoodle oppimisalustan materiaali

Oppimateriaalitiedot tulevat täydentymään opintojakson orientaatiotunnin (8.1.25) yhteydessä

Suositeltava kirjallisuus:
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 (Finlex)
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex)
Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet (2010) Julkaisuja 20. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki 2013/1287 (Finlex)
Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf

TENTTIMATERIAALI:
*Hietanen-Peltola ym. 2019. Kohtaaminen keskiössä -Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. THL Ohjaus 2/2019. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

* Hietanen-Peltola ym. 2018. Yhteisestä työstä hyvinvointia -opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. THL Ohjaus 9/2018. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136782/Ohjaus%202018_009_verkko_20180117.pdf?sequence=4&isAllowed=y

* Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1

Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma

Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma

Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3

Aalto- Setälä T ym. 2023 Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa. Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL Ohjaus 14 2023. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/147334/URN_ISBN_978-952-408-131-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Osa 1 luku 2 Kouluikäisten mielenterveyspalvelut

Osa 2 luku 3 Mielenterveysongelmien tutkiminen, luku 4 Yleisiä tukea antavia toimintamalleja ja menetelmiä,

Osa 8 luku 8.5 Kouluyhteisön toimintakulttuuria kehittävät menetelmät

*NEUKO-tietokannasta Kouluterveydenhuolto-osiosta seuraavat artikkelit:

Määräaikaistarkastukset KAIKKI

Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö

Elämäntavoista keskustelu ja terveysneuvonta

Koko perheelle yhteneväiset terveellisen ruokavalion periaatteet

Kuulon tutkiminen lapsilla ja nuorilla

Lapsen psykososiaalisen terveyden arviointimenetelmä 4-13-vuotiaille, LAPS-lomake

Liikkuminen osana lapsen ja nuoren hyvinvointia

Näöntarkkuuden tutkiminen kouluterveydenhuollossa

Painon seuranta lapsilla ja nuorilla

Pituuskasvun seuranta

Psyykkisen terveyden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin arviointi

Puberteettikehitys ja sen häiriöt

Ryhdin tutkiminen

Seksuaalinen hyvinvointi ja seksuaalikasvatus

Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö

Vahvuudet ja vaikeudet -kysely, SDQ

Värinäön tutkiminen

Älylaitteet ja media lasten ja nuorten elämässä

Lisäksi: Verkkolähiopetustuntien materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op: 3 x 27 = 81h opiskelijan työtä, josta verkkolähiopetusta 13h (+ orientaatiotunti 1h), tentti Examissa (1,5h) sekä itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä noin 65h (noin 16h/ opiskelumoduuli)

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on 4 opiskelumoduulia (katso orientaatiotunnin materiaali ja opintojakson TuniMoodle). Kussakin opiskelumoduulissa on verkkolähiopetustunteja sekä orientoivia ja soveltavia tehtäviä, joihin on varattu aikaa noin 16h/moduuli

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Teoriaopintojaksoa seuraa ohjattu harjoittelu, koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön opintojakso

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Verkkolähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus. Verkkolähiopetustunteja ei tallenneta

Toteutussuunnitelman tiedot voivat täydentyä ennen orientaatiotuntia (8.1.25) tai sen yhteydessä