Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00GD33-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.01.2025 - 12.01.2025
Ajoitus
08.01.2025 - 09.02.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anna Aikasalo
- Anne Silvan
- Tuija Landström
- Laura Hilden
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Ryhmät
-
25THVTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, verkkokoulutus 25THV
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida koululaisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ohjata ja tukea koululaista terveyttä edistäviin valintoihin
- osaa ohjata ja tukea perhettä koululaisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
- osaa arvioida koululaisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
- osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa
Sisältö (OJ)
- koululaisen terveydenhoitajatyö
- perhehoitotyö koululaisten terveydenhoitajatyössä
- oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
- koululaisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
- opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
- kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
- työmenetelmät: varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, motivoiva ohjaus
- Kouluikäisen lääkehoito
Esitietovaatimukset (OJ)
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna terveydenhoitajatyön perusteet -opintojakso.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija:
- tietää koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt ja osaa arvioida koululaisen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
- osaa tunnistaa koululaisen terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee koululaisen ohjauksen perusteet
- ymmärtää perheen merkityksen koululaisen hyvinvoinnin tukijana
- tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä erityistuen tarpeen
- tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen koululaisen hyvinvoinnin kannalta
- tietää kouluikäisen lääkehoidon keskeiset asiat
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija:
- hallitsee koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt ja huomioi perheen seurannan toteuttamisessa
- osaa käyttää tutkittua tietoa koululaisen ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveellisiä valintoja
- osaa tukea vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa tukea koululaista ja perhettä erityistuen tarpeessa
- osaa edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yhdessä hänen perheensä kanssa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija:
- osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen
- hallitsee koululaisen yksilöllisen ohjaamisen terveyttä edistävissä valinnoissa
- osaa ohjata vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
- osaa ohjata koululaista ja perhettä erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
- osaa ylläpitää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
- osaa ohjata, toteuttaa ja arvioida koululaisen lääkehoitoa yksilöllisesti yhdessä hänen perheensä kanssa
Aika ja paikka
vk 2-7/2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Viikolla 9/25 (24.2.-1.3.25) Examissa. Erilliset ohjeet Exam -tenttimiseen tulevat 25TH -ryhmän Teamsiin
Opintosuorituksen uusintaan ja arvosanan korottamiseen liittyvät ohjeet tutkintosäännön (1.8.2024) 27§ mukaisesti
1. uusinta viikolla 15/25 Examissa
2. uusinta viikolla 20/25 Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
HUOMIOITHAN: Orientoivat ja soveltavat tehtävät tulee tehdä ja palauttaa sovitusti, mutta viimeistään tenttiin (viikkoon 9/25) mennessä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen oppiminen ja pienryhmätyöskentely (orientoivat ja soveltavat tehtävät) noin 65h/81h; noin 16h/opiskelumoduuli
Verkkolähiopetus 14h/81h: verkkolähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus. Verkkolähiopetuksesta ei tehdä tallenteita
Yhteistoiminnallinen oppiminen
3op: 3 x 27 = 81h opiskelijan työtä, josta verkkolähiopetusta 13h (+ orientaatiotunti 1h), tentti Examissa 1,5h sekä itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä noin 65h
Oppimateriaalit
TuniMoodle oppimisalustan materiaali
Oppimateriaalitiedot tulevat täydentymään opintojakson orientaatiotunnin (8.1.25) yhteydessä
Suositeltava kirjallisuus:
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011 (Finlex)
Terveydenhuoltolaki 1326/2010 (Finlex)
Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet (2010) Julkaisuja 20. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki 2013/1287 (Finlex)
Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf
TENTTIMATERIAALI:
*Hietanen-Peltola ym. 2019. Kohtaaminen keskiössä -Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. THL Ohjaus 2/2019. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
* Hietanen-Peltola ym. 2018. Yhteisestä työstä hyvinvointia -opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. THL Ohjaus 9/2018. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136782/Ohjaus%202018_009_verkko_20180117.pdf?sequence=4&isAllowed=y
* Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
Aalto- Setälä T ym. 2023 Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa. Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön. THL Ohjaus 14 2023. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/147334/URN_ISBN_978-952-408-131-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Osa 1 luku 2 Kouluikäisten mielenterveyspalvelut
Osa 2 luku 3 Mielenterveysongelmien tutkiminen, luku 4 Yleisiä tukea antavia toimintamalleja ja menetelmiä,
Osa 8 luku 8.5 Kouluyhteisön toimintakulttuuria kehittävät menetelmät
*NEUKO-tietokannasta Kouluterveydenhuolto-osiosta seuraavat artikkelit:
Määräaikaistarkastukset KAIKKI
Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö
Elämäntavoista keskustelu ja terveysneuvonta
Koko perheelle yhteneväiset terveellisen ruokavalion periaatteet
Kuulon tutkiminen lapsilla ja nuorilla
Lapsen psykososiaalisen terveyden arviointimenetelmä 4-13-vuotiaille, LAPS-lomake
Liikkuminen osana lapsen ja nuoren hyvinvointia
Näöntarkkuuden tutkiminen kouluterveydenhuollossa
Painon seuranta lapsilla ja nuorilla
Pituuskasvun seuranta
Psyykkisen terveyden ja psykososiaalisen hyvinvoinnin arviointi
Puberteettikehitys ja sen häiriöt
Ryhdin tutkiminen
Seksuaalinen hyvinvointi ja seksuaalikasvatus
Tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö
Vahvuudet ja vaikeudet -kysely, SDQ
Värinäön tutkiminen
Älylaitteet ja media lasten ja nuorten elämässä
Lisäksi: Verkkolähiopetustuntien materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op: 3 x 27 = 81h opiskelijan työtä, josta verkkolähiopetusta 13h (+ orientaatiotunti 1h), tentti Examissa (1,5h) sekä itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä noin 65h (noin 16h/ opiskelumoduuli)
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 4 opiskelumoduulia (katso orientaatiotunnin materiaali ja opintojakson TuniMoodle). Kussakin opiskelumoduulissa on verkkolähiopetustunteja sekä orientoivia ja soveltavia tehtäviä, joihin on varattu aikaa noin 16h/moduuli
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Teoriaopintojaksoa seuraa ohjattu harjoittelu, koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön opintojakso
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Verkkolähiopetustunneilla on läsnäolovelvollisuus. Verkkolähiopetustunteja ei tallenneta
Toteutussuunnitelman tiedot voivat täydentyä ennen orientaatiotuntia (8.1.25) tai sen yhteydessä