Siirry suoraan sisältöön

Matkalla asiantuntijaksi (3 op)

Toteutuksen tunnus: NA00FV50-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.10.2024 - 30.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2024 - 31.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Verkostoissa oppiminen ja osaaminen
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Minna Nurminen
Katja Varamäki
Ryhmät
25OTEK
OTE-ryhmä kevät 2025
Opintojakso
NA00FV50

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa työelämän arvoihin ja periaatteisiin
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa asettaa kokonaisvaltaisia tavoitteita sekä henkilökohtaiselle että ammatilliselle kasvulle
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana

Sisältö (Opintojakso)

Mitkä ovat lähtökohtani ammatilliselle kasvulle?
Mitkä ovat henkilökohtaiset vahvuuteni ja kehittämiskohteeni?
Miten saan palautetta toiminnastani ja käännän palautteen voimavaraksi?
Miten työskentelen saavuttaakseni tavoitteeni?
Miten omalla toiminnallani edistän vuorovaikutusta, yhteistoiminnallisuutta ja ryhmädynamiikkaa?
Miten kuvaan ja arvioin kriittisesti oman osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittymistä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen.

Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan oppimiskokonaisuuksien sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla.

Aika ja paikka

Syksy 2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä erikseen sovittavana ajankohtana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä "Ammatillisen kasvun osiosta"! Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 108 h
- pienryhmäkerrat
- oppimispäiväkirja
- portfolion tekeminen

Sisällön jaksotus

Pienryhmätapaamiset
23.10 klo 9 - 11.45
30.10 klo 9 - 11.45
6.11 klo 9 - 11.45
13.11 klo 9 - 11.45
20.11 klo 9 - 11.45
27.11 klo 9 - 11.45
4.12 klo 9 - 11.45
11.12 klo 9 - 11.45

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua

Kansainvälisyys

Mahdolliset vieraskieliset materiaalit.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion ja antaa vertaispalautetta

Siirry alkuun