Tala svenska i arbetslivet (2op)
Toteutuksen tunnus: 3H00HC31-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.11.2025 - 15.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 16.01.2026 - 20.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- TAMK Kielet ja viestintä
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bachelor's Degree Programme in International Business
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Sari Hanska
- Vastuuhenkilö
- Sari Hanska
- Ryhmät
-
24LIKOLiiketalous 2024, päivätoteutus
-
24IBInternational Business, syksy 2024, kaikki
-
23IBInternational Business, syksy 2023, kaikki
- Opintojakso
- 3H00HC31
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija syventää työelämässä tarvittavia ruotsin kielen vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan saaden valmiudet pärjätä oman alansa monenlaisissa suullisissa kielenkäyttötilanteissa
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hallitsee keskustelutilanteiden asianmukaisen ja monipuolisen sanaston
• osaa reagoida, kuunnella ja ylläpitää keskustelua
• käyttää rakenteeltaan oikeaa ja ymmärrettävää viestintää
• osaa sopeutua erilaisiin kielenkäyttöympäristöihin
• huomioi kulttuuristen seikkojen vaikutuksen kommunikointiin.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson sisältö on seuraava:
• työelämän erilaiset suulliset neuvottelutilanteet sekä kokoukset
• yritysvierailu
• puhelintilanteet
• puheen pitäminen
• esittelyt
• työmatka- ja ravintolatilanteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija kommunikoi rajallisella sanavarastolla ennakoitavissa tilanteissa, ja hänellä on välillä vaikeuksia ymmärtää keskustelun kulkua. Opiskelijalla on haasteita ääntämisessä. Opiskelija käyttää enemmän yleiskieltä kuin oman alansa erikoissanastoa. Opiskelijan suullinen kommunikointi tarvitsee vielä lisätukea, ohjausta ja kannustusta, mutta hän kykenee ratkaisemaan yksinkertaisimpia vuorovaikutuksen haasteita. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija on aktiivinen ja kykenee ilmaisemaan itseään selkeästi ja johdonmukaisesti, vaikka välillä kommunikaatiossa esiintyy pieniä puutteita. Opiskelija pystyy seuraamaan keskustelua, vastaamaan asianmukaisesti sekä tukemaan keskustelukumppaneitaan. Opiskelijan ääntäminen on pääosin hyvää. Opiskelijalla on laajahko sanavarasto ja hän sopeuttaa vuorovaikutuksensa kulloisenkin tilanteen mukaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti kielenkäyttötilanteisiin ja kykenee ratkaisemaan monimutkaisiakin kommunikatiivisia haasteita. Opiskelijan sanavarasto on laaja ja monipuolinen, suullinen ilmaisu on vakuuttavaa. Opiskelijan ääntäminen on erittäin hyväntasoista. Opiskelija käyttää taitavasti alansa sanastoa ja ilmaisee itseään vaivattomasti myös yllättävissä tilanteissa. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.
Aika ja paikka
Opetus Zoomissa seuraavasti (3. periodi 2026):
Pe 16.1.2026 klo 14.15 – 16.30
Pe 23.1.2026 klo 14.15 – 16.30
Pe 30.1.2026 klo 14.15 – 16.30
Pe 6.2.2026 klo 14.15 – 16.30
Pe 13.2.2026 klo 14.15 – 16.30
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön sekä palautettavien harjoitustehtävien arviointiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijan suullista osaamista arvioidaan kurssin aikana jatkuvasti Zoom-harjoituksissa sekä lyhyissä arvioitavaksi palautettavissa äänitteissä. Arviointi perustuu opiskelijan kykyyn käyttää asianmukaista sanastoa ja fraaseja, ylläpitää keskustelua, reagoida tilanteisiin, puhua sujuvasti ja ymmärrettävästi sekä sopeutua erilaisiin työelämätilanteisiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan verkon välityksellä reaaliaikaisena ohjattuna lähiopetuksena. Opintojaksolla käytetään vuorovaikutteisia ja toiminnallisia menetelmiä, jotka tukevat suullisen kielitaidon kehittymistä työelämän tilanteissa. Menetelmiin kuuluvat mm.:
• ryhmä- ja parityöskentely reaalitapaamisissa
• ohjattu keskusteluharjoittelu
• simuloidut työelämätilanteet
• sanaston ja fraasien harjoitteleminen monikanavaisesti
• lyhyet suulliset tuotostehtävät.
Oppimateriaalit
Opettajan oma materiaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op vastaa 54 h opiskelijan työtä: Zoom-opetusta on 18 h, itsenäistä opiskelua 36 h.
Sisällön jaksotus
Opetusta 3. periodissa 2026.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: lukioruotsi tai vastaavat tiedot.
---
Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa
Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.