Siirry suoraan sisältöön

Tala svenska i arbetslivet (2op)

Toteutuksen tunnus: 3H00HC31-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2025 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
16.01.2026 - 20.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bachelor's Degree Programme in International Business
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sari Hanska
Vastuuhenkilö
Sari Hanska
Ryhmät
24LIKO
Liiketalous 2024, päivätoteutus
24IB
International Business, syksy 2024, kaikki
23IB
International Business, syksy 2023, kaikki
Opintojakso
3H00HC31

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija syventää työelämässä tarvittavia ruotsin kielen vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan saaden valmiudet pärjätä oman alansa monenlaisissa suullisissa kielenkäyttötilanteissa
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hallitsee keskustelutilanteiden asianmukaisen ja monipuolisen sanaston
• osaa reagoida, kuunnella ja ylläpitää keskustelua
• käyttää rakenteeltaan oikeaa ja ymmärrettävää viestintää
• osaa sopeutua erilaisiin kielenkäyttöympäristöihin
• huomioi kulttuuristen seikkojen vaikutuksen kommunikointiin.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson sisältö on seuraava:
• työelämän erilaiset suulliset neuvottelutilanteet sekä kokoukset
• yritysvierailu
• puhelintilanteet
• puheen pitäminen
• esittelyt
• työmatka- ja ravintolatilanteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija kommunikoi rajallisella sanavarastolla ennakoitavissa tilanteissa, ja hänellä on välillä vaikeuksia ymmärtää keskustelun kulkua. Opiskelijalla on haasteita ääntämisessä. Opiskelija käyttää enemmän yleiskieltä kuin oman alansa erikoissanastoa. Opiskelijan suullinen kommunikointi tarvitsee vielä lisätukea, ohjausta ja kannustusta, mutta hän kykenee ratkaisemaan yksinkertaisimpia vuorovaikutuksen haasteita. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija on aktiivinen ja kykenee ilmaisemaan itseään selkeästi ja johdonmukaisesti, vaikka välillä kommunikaatiossa esiintyy pieniä puutteita. Opiskelija pystyy seuraamaan keskustelua, vastaamaan asianmukaisesti sekä tukemaan keskustelukumppaneitaan. Opiskelijan ääntäminen on pääosin hyvää. Opiskelijalla on laajahko sanavarasto ja hän sopeuttaa vuorovaikutuksensa kulloisenkin tilanteen mukaan. Opiskelija tekee oppimistehtävät hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija osallistuu erittäin aktiivisesti kielenkäyttötilanteisiin ja kykenee ratkaisemaan monimutkaisiakin kommunikatiivisia haasteita. Opiskelijan sanavarasto on laaja ja monipuolinen, suullinen ilmaisu on vakuuttavaa. Opiskelijan ääntäminen on erittäin hyväntasoista. Opiskelija käyttää taitavasti alansa sanastoa ja ilmaisee itseään vaivattomasti myös yllättävissä tilanteissa. Opiskelija tekee oppimistehtävät erinomaisesti.

Aika ja paikka

Opetus Zoomissa seuraavasti (3. periodi 2026):

Pe 16.1.2026 klo 14.15 – 16.30
Pe 23.1.2026 klo 14.15 – 16.30
Pe 30.1.2026 klo 14.15 – 16.30
Pe 6.2.2026 klo 14.15 – 16.30
Pe 13.2.2026 klo 14.15 – 16.30

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson arviointi perustuu jatkuvaan näyttöön sekä palautettavien harjoitustehtävien arviointiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan suullista osaamista arvioidaan kurssin aikana jatkuvasti Zoom-harjoituksissa sekä lyhyissä arvioitavaksi palautettavissa äänitteissä. Arviointi perustuu opiskelijan kykyyn käyttää asianmukaista sanastoa ja fraaseja, ylläpitää keskustelua, reagoida tilanteisiin, puhua sujuvasti ja ymmärrettävästi sekä sopeutua erilaisiin työelämätilanteisiin.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan verkon välityksellä reaaliaikaisena ohjattuna lähiopetuksena. Opintojaksolla käytetään vuorovaikutteisia ja toiminnallisia menetelmiä, jotka tukevat suullisen kielitaidon kehittymistä työelämän tilanteissa. Menetelmiin kuuluvat mm.:

• ryhmä- ja parityöskentely reaalitapaamisissa
• ohjattu keskusteluharjoittelu
• simuloidut työelämätilanteet
• sanaston ja fraasien harjoitteleminen monikanavaisesti
• lyhyet suulliset tuotostehtävät.

Oppimateriaalit

Opettajan oma materiaali, joka löytyy opintojakson Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op vastaa 54 h opiskelijan työtä: Zoom-opetusta on 18 h, itsenäistä opiskelua 36 h.

Sisällön jaksotus

Opetusta 3. periodissa 2026.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

Esitiedot: lukioruotsi tai vastaavat tiedot.
---

Toteutuksen linjaus tekoälyn käytöstä opiskelussa

Mikäli opiskelija käyttää sallitusti oppimistehtävissään tekoälytyökalu(j)a apunaan, on hänen viitattava käyttämiinsä tekoälyihin ja toimitettava käyttämänsä syötteet (promptit) tehtävävastauksiensa yhteydessä. Mikäli opiskelija esittää tekoälyn tuottamat tulokset ominaan ilman viitteitä, lähteitä ja/tai syötteitä, opettaja voi olla hyväksymättä tuotosta tai vaatia sen tekemistä uudelleen. Opettajalla on oikeus kysyä opiskelijalta, onko hän mahdollisesti käyttänyt tekoälyä oppimistehtävässään.

Siirry alkuun