Siirry suoraan sisältöön

Teknologiaprojektien johtaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 5J00GM98-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2025 - 17.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
08.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Yksikkö
Teknologiaosaamisen johtaminen YAMK
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Matti Kivimäki
Vastuuhenkilö
Matti Kivimäki
Ryhmät
25YTJ
Teknologiaosaamisen johtaminen 2025 (insinöörit), ylempi amk
Luokittelu
CONTACT
HYBRID
Opintojakso
5J00GM98

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelja osaa:
· suunnitella teknologiaprojektin eri vaiheet (PMBOK:n ohjeistuksen mukaisesti)
· käyttää projektinhallintaohjelmaa (kuten ProjectLibre) suunnittelussa ja seurannassa
· laatia kattava ja realistinen projektisuunnitelma
· määrittää teknologiaprojektin resurssien käytön, aikataulutuksen ja kustannukset
· ennustaa teknologiaprojektin valmistumisajan ja loppukustannukset
· mukauttaa projektia teknologian, urakoitsijoiden ja toimittajien vaatimusten mukaan
· reagoida nopeasti projektin muutostilanteisiin

Sisältö (Opintojakso)

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja johtaa vaativiakin projekteja. Opiskelijan osaaminen näkyy kykynä tuottaa realistinen projektisuunnitelma, jonka avulla projektin toteutumista voidaan valvoa, ennustaa ja suunnitella muutoksia.
· projektinhallinnan saavutukset
· projektitoiminnan käsitteistö
· projektin organisointi
· projektinhallinnan osaamisalueet (IPMAn mukaan)
· projektin hyödyt ja tavoitteet
· projektin elinkaariajattelu, työnositus (WBS)
· projektin aikataulutus, resurssointi ja kustannuslaskenta
· projektin riskienhallinta
· projektin kustannusten seuraus ja ohjanta (tuloksen arvo, toimintaverkko ja sidottujen kustannusten menetelmä)
· projektin toteuttamisen hyviä käytäntöjä
· projektisalkunhallinta
· projektimallit ja projektitoiminnan kehittäminen yrityksessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija osaa tunnistaa projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelijan tekemä projektisuunnitelma on puutteellinen. Eri osioita ei ole toteutettu teorian mukaisesti oikein. Aikataulu on staattinen ja menee sekaisin muutoksista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija tuntee hyvin projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut, sekä kykenee perustelemaan ja soveltamaan oppimaansa. Opiskelijan tekemä projektisuunnitelman on täydellinen ja teoreettisesti oikein.Aikataulu on dynaaminen ja kestää muutoksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija tietää ja ymmärtää laaja-alaisesti projektitoiminnan tärkeimmät periaatteet, peruskäsitteistön ja työkalut. Opiskelija osaa paitsi perustella ja soveltaa oppimaansa, myös kriittisesti arvioida omia ratkaisujaan. Opiskelijan tekemä projektisuunnitelman on täydellinen ja teoreettisesti oikein.Aikataulu on dynaaminen ja kestää muutoksia. Opiskelija näyttää myös projektin seurannan ja edistymisen menetelmät. Suunnitelma huomio myös ohjausryhmän ja sidosryhmät.

Aika ja paikka

Kasvotusten tapahtuva, osallistujien yhteinen prosessointi tapahtuu lukujärjestyksen mukaisesti luokassa. Vertaisryhmissä tapahtuva prosessointi toteutuu kunkin vertaisryhmän valitsemassa paikassa, niinä viikkoina kuin kurssin kuluessa on sovittu. Opettajan ja opiskelijoiden on myös mahdollista konstruoida lukujärjestystä kurssin kuluessa, tarpeen niin vaatiessa. Pandemia- tmvs. tilanteessa lähiopetus toteutetaan digitaalisten etätyökalujen avulla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssissa järjestetään tentti vain silloin kun opettaja ja kurssi näin ovat yhdessä sopineet. Lähtökohtaisesti kurssilla ei järjestetä tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi pohjautuu kirjalliseen, vertaisryhmittäin laadittuun ryhmätyöhön (=portfolio). Kaikki harjoitukset kurssin kuluessa vaikuttavat lopulliseen arvosanaan, varsinkin jos harjoitus ja sen käsittely on liitetty osaksi portfoliota. Ryhmien koot, toimintamallit- ja menetelmät, raportointi - näistä kaikista keskustellaan tarkemmin ensimmäisellä lähikerralla. HUOM! Opettajan ja opiskelijain yhteisellä sopimuksella kurssin kuluessa, mitä tahansa kurssin osa-aluetta tai sen sisältöä voidaan muuttaa tai muokata kurssin kuluessa. Arviointi tapahtuu opettajan toimesta refleksoimalla lopullista, arviointiin (Urkundin/TURNITINin plagioinninestopalvelun kautta) palautettua työtä Bloomin taksonomiaan - vertaisryhmän lopullinen arvosana määräytyy puhtaasti sen mukaan, minkä Bloomin taksonomian tason vertaisryhmä osoittaa työllään saavuttaneensa. Huom! vertaisryhmillä on oikeus erottaa sellainen jäsen joka ei kehotuksista huolimatta kykene noudattamaan vertaisryhmän jäsenten keskenään sopimia, sisäisiä sääntöjään. Erotettu jäsen saa kurssista arvosanan nolla (0). Tamkin arviointikriteerit yleisellä tasolla, katso: https://www.tuni.fi/opiskelijanopas/kasikirja/tamk?search=arviointi&page=2198

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Monimuoto-opetusta: osa kasvotusten tapahtuvaa, konsultatiivista, mentoroivaa vuorovaikuttamista, osa luentotyyppistä - opetus voi myös tapahtua erillisinä, oppimista ja osaamisen kehittymistä tukevina "täsmä"-toimeksiantoina

Oppimateriaalit

Opettaja määrittää kullekin kurssille erikseen kirjallisuuden tai käytettävät lähteet kurssin ensimmäisellä kerralla. Kurssin ajan päivitetään sähköistä materiaalia Moodleen (tai kulloiseenkin, toiseen oppimisalustaan). Lisäksi opiskelijoita kannustetaan omatoimiseen, mahdollisimman fokusoituun, relevantin tiedon louhintaan vapaasti määrittämistään lähteistä (esim. väitöskirjat / artikkelit / lehdet / kirjallisuus / media / haastattelut / netti).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen osa opiskelijoiden työstä on vertaisryhmissä tapahtuva keskustelu, tiedon analyyttinen prosessointi, sekä raportin jatkuva jalostaminen kurssin kuluessa. Kolmas osa opiskelijoiden työstä on itsenäisesti tapahtuva tiedonhaku ja tietojohtamisen periaatteita noudattava tiedon innovatiivinen jalostaminen. Vastaavasti opiskelijoiden kuormitusta keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Kuten nykyisessä opetusmaailmassa, sama tuotos on mahdollista saada suurella työmäärällä, tai vertaisryhmän yksilöille synergiaa synnyttäen, koordinoidun työpanoksen kautta. Ryhmä määrittää toimintansa innovatiivisuustason itse.

Sisällön jaksotus

Luentoviikot ja vertaisryhmäviikot vuorottelevat koko toteutuksen ajan. Muutoksia voi yksittäisiin kertoihin tulla (esim. lähikerrat ja vertaisryhmäviikot vaihtuvat esim. Tamk-toimintojen päällekkäisyyden vuoksi lukujärjestyksessä, mutta tällöin opettaja tiedottaa ryhmälle asiasta sähköpostitse tai muulla yhdessä sovitulla tavalla, esim. luokan vanhimman kautta [edellyttää yhteystietojen vaihtoa])

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso toteutetaan vertaisryhmissä = kaikki vertaisryhmässä saavat saman, kollektiivisen arvosanan. Mikäli vertaisryhmä saa arvosanan nolla, voivat he uusia tuotoksensa (mikä toteutustapa kulloinkin on valittu, esim. kirjallinen raportti) kaksi kertaa. Kolmannen nollan jälkeen kurssi on hylätty ja opiskelijan/opiskelijoiden tulee kokonaisuudessaan suorittaa kurssi alusta uudestaan. Puuttuvat läsnäolot voi erikseen korvata osallistumalla myöhemmin järjestettävään opetukseen uudelleen. Erityisestä syystä yksittäinen opiskelija voi antaa korvaavan suorituksen puuttuvalle lähitunnille ja/tai raportille. Suoritustapa ja -aika sovitaan erikseen opettajan kanssa (esim. kirjareferaatti tai itsekseen laadittava, vastaava kirjallinen työ, kuin mitä muiltakin vertaisryhmäläisiltä on vaadittu). Lähtökohta on kuitenkin se, että opiskelijoiden verkostoitumis-, vuorovaikutus-, organisointi- ja koordinoimistaitojen kehittymisen vuoksi jokainen opiskelija suorittaa kurssin vertaisryhmissä, jolloin oma vastuunkanto kurssin toteuttamisesta korostuu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssiin ei varsinaisesti kuulu suoraan harjoittelua, mutta kaikkien TKI- ja työelämärajapintojen kautta omaa vertaisryhmätuotosta rikastavat kontaktit, haastattelut, tiedonkeruu tai omakohtaiset käytännön kokemukset luetaan lisäarvoksi kurssin suorittamisen kannalta.

Kansainvälisyys

Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi noudattaa vertaisryhmissä tapahtuvaa, prosessoivan oppimisen menetelmää. Kurssiin kannattaa asennoitua siten, että sen aikana ryhmäydytään heti alusta alkaen mahdollisimman aktiivisesti, useammalla eri tasolla - ryhmän aktiivisuus ja autonomisuus on yleensä korreloinut arvosanan paremmuuden kanssa. Opintojakso toteutetaan vertaisryhmissä = kaikki vertaisryhmässä saavat saman, kollektiivisen arvosanan. Opiskelijat määrittävät vertaisryhmilleen ryhmän pelisäännöt, joita ryhmäläisten on kurssin ajan velvollisuus noudattaa. Vertaisryhmällä on oikeus erottaa ryhmästään opiskelija, joka ei noudata yhdessä sovittuja sääntöjä.

Siirry alkuun