Yritystalous ja asiakaspalvelu (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5B00FD67-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.11.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennusmestari
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Vesa Vuorinen
- Mari Rytisalo
Vastuuhenkilö
Hannu Kauranen
Ryhmät
-
22RMRakennusalan työnjohto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija saa käsityksen rakennusyrityksen perustoiminnoista sekä yritystoiminnan tarkoituksesta, tavoitteista, vastuista ja velvoitteista. Opiskelija tutustuu eri yritysmuotoihin, yrittäjyyteen, yrittämiseen Suomessa, yrityksen perustamiseen, liiketoimintasuunnitelman laadintaan, yrityksen päätoimintoihin ja osakeyhtiölakiin. Opiskelija ymmärtää asiakkuuksien merkityksen yrityksen menestymiselle ja osaa toimia asiakaspalvelutehtävissä.
Sisältö (OJ)
Opintojaksolla perehdytään yrittäjyyteen, yrityksen perustamiseen ja yrityksen perustoimintoihin. Lisäksi opintojaksolla perehdytään yritystoimintaa sääntelevään lainsäädäntöön, erityisesti osakeyhtiölakiin. Opintojakson aikana opiskelijat laativat harjoitustyönä liiketoimintasuunnitelman.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.
Aika ja paikka
3 h X 6 joka toinen viikko (tiistaisin) kevätlk. 2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo vaikuttaa kurssin loppuarvosanaan seuraavasti
0 osallistumista --> kurssiarvosana 0
1 osallistuminen --> kurssiarvosana maksimissaan 1
2 osallistumista --> kurssiarvosana maksimissaan 2
3-4 osallistumista --> kurssiarvosana maksimissaan 4
5-6 osallistumista --> kurssiarvosana maksimissaan 5
Arvosana muodostuu seuraavasti
Liiketoimintasuunnitelma 50 %
Työpaja 50 %
Kokoava työkirja arvosanaa laskeva/korottava/hyväksytty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutus lähiopetuksena, työskentely ryhmissä ja yksin.
Kontaktitunneille osallistuminen vaikuttaa arvosanaan.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali lisätään kurssin etenemisen myötä Moodleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit 3 h X 6 = 18 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely: 90 t
Sisällön jaksotus
Kurssin teemat ja aikataulutus löytyvät Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOTOINTI: HyväHothakemukset 14.11.2025 mennessä. Hyväksytty hakemus edellyttää kokemusta oman liiketoiminnan suunnittelusta ja toteuttamisesta. Hyväksytyssä hakemuksessa tulee olla kuvaus edellämainituista sisällöistä sekä asiakassegmenteistä ja asiakkuuksien hallinnasta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Omaan työyhteisöön soveltamista.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu lähituntityöskentelyyn ja hän ei suorita hyväksyttävästi kurssin aikana annettuja tehtävänantoja.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.