Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen, esimiesvalmiudet ja liiketoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5O00EX32-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.11.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Milja Valtonen
  • Taina Matis

Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät

  • 22LATE
    Laboratoriotekniikka 2022

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tietää
- esimiehen tehtävät, oikeudet ja velvollisuudet
- työlainsäädännön keskeiset lait esimiestyön näkökulmasta
- työmarkkinajärjestelmän ja sopimusjärjestelmän Suomessa
- oman alansa työehtosopimuksen keskeisen sisällön
- esimiehen roolin ja merkityksen työilmapiirin rakentajana ja henkilöstön motivoijana
- muutos- ja tiimijohtamisen muodot ja haasteet
- johtamisen psykologian perusteita
- johtamisen haasteita monikulttuurisessa ympäristössä
- ongelmanratkaisutaitoja työnjohdossa käytännön esimerkkien kautta
- arvioida ja kehittää itseään esimiehenä

Sisältö (OJ)

- Esimiehen tehtävät, oikeudet ja velvollisuudet, alaistaidot
- työlainsäädännön keskeinen sisältö, työmarkkinajärjestelmän ja sopimusjärjestelmän Suomessa, työehtosopimus ja sen sisältö
- organisaation rakenne ja johtamismallit
- työilmapiiri, henkilöstön motivointi, vuorovaikutus työyhteisössä,
- muutosjohtaminen ja tiimijohtaminen
- johtamisen psykologian perusteita
- johtaminen monikulttuurisessa ympäristössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osallistuu ryhmänsä yhteisiin tehtäviin. Opiskelija tiedostaa opetetun asian ja yrityksen reaalitapahtumien yhteyden. Opiskelija on motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. Opiskelija osoittaa tentissä ja harjoitustöissä ymmärtävänsä opetetun asian tärkeimmät kohdat. Tarkemmat arvosanan määräytymiseen johtavat asiat selvitetään lähiopetuskerralla!

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmänsä yhteisiin tehtäviin. Opiskelija tiedostaa opetetun asian ja yrityksen reaalitapahtumien yhteyden. Opiskelija on motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. Opiskelija osoittaa Opiskelija osoittaa tentissä ja harjoitustöissä ymmärtävänsä opetetun asian hyvin osaa tulkita ja soveltaa kurssilla ja ympäröivässä yritysmaailmassa kerättyä tietoa. Tarkemmat arvosanan määräytymiseen johtavat asiat selvitetään lähiopetuskerralla!

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

piskelija osallistuu kiitettävällä intensiteetillä ryhmänsä yhteisiin tehtäviin. Opiskelija tiedostaa opetetun asian ja yrityksen reaalitapahtumien yhteyden. Opiskelija on motivoitunut, ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan, osaa toimia ryhmässä sekä antaa ja vastaanottaa palautetta. Opiskelija osoittaa tentissä ja harjoitustöissä ymmärtävänsä opetetun asian erinomaisen hyvin sekä osaa tulkita ja soveltaa kurssilla ja ympäröivässä yritysmaailmassa kerättyä tietoa. Tarkemmat arvosanan määräytymiseen johtavat asiat selvitetään lähiopetuskerralla!

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty suoritus on, jos opiskelija ei käy tunneilla niin että hänen voidaan tulkita olevan osallistumatta ryhmänsä toimintaan ja tehtäviin. Tällöin opiskelijalta eväytyy oikeus osallistua kurssin tenttiin.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Liiketoiminnan osuudessa ei ole tenttiä. Siitä tehdään Business Model Canvas. Esihenkilötyön osuudessa tehdään raportti kummiyrityksen käytännöistä ryhmässä (50% esihenkilötyön osuudesta) sekä yksilötyönä aloittavan esihenkilön käsikirja (50% esihenkilötyön osuudesta).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Työskennellään learning by doing -menetelmällä yksin ja pienryhmissä.
Harjoitustehtäviä, opetusta ja yhdessä oppimista.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali kerrotaan tunneilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Liiketoimintaa on 5 x 3 h lähiopetuksena. Business Model Canvasin tekeminen ryhmässä edellyttää itsenäistä työskentelyä tuntien ulkopuolella.
Esihenkilötyön lähikertojen ohella ko. osuus vaatii itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyötä tuntien iulkopuolella.

Sisällön jaksotus

Opintojakson jokaiselle kerralle on oma teemansa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin osuudet on sidottu kummiyritystoimintaan.
Se on oleellinen osa oppimista.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen ja/tai kurssin harjoitustöihin.
Plagiointi.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.