Siirry suoraan sisältöön

Analyysitekniikan perusteet ja analyyttinen laatu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00GQ13-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 30.08.2025

Ajoitus

04.08.2025 - 19.12.2025

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Bioanalyytikko

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Marika Toivonen
  • Ulla Nivukoski

Vastuuhenkilö

Kirsi Mansikkamäki

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 25BASJ
    Bioanalyytikot kevät 2025 Seinäjoki

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista kliinisen laboratorion analytiikan tavallisimpien reaktioiden ja mittauksien periaatteista sekä kliinisen laboratorion laadunhallinnasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee kliinisessä laboratoriossa käytettävien mittalaitteiden toimintaperiaatteita, mittausmenetelmiä sekä käyttöalueita, ja tietää niiden yleisimpiä virhelähteitä
• tietää reagenssien, kalibraattorien ja kontrollien valmistuksen, säilytyksen ja käytön periaatteita
• ymmärtää laadunohjauksen perusteet ja käytäntöjä Suomessa
• tietää viitearvojen määrittämisen perusteet sekä viitearvojen, tavoitearvojen ja päätöksentekorajojen käytön periaatteet
• tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet
• työskentelee laboratoriossa huomioiden oman ja muiden työturvallisuuden ja työergonomian.

Sisältö (OJ)

• Kliinisen kemian ja hematologian perusmenetelmien periaatteet ja analysaattorien toimintaperiaatteet
• Reagenssien säilytys ja käyttö, menetelmien ja laitteiden kalibrointi ja kontrollointi
• Kliinisen laboratorion laadunhallinnan perusteet: laatukäsikirja, sisäinen laaduntarkkailu, ulkoinen laadunohjaus sekä laboratorion toimintaa ohjaavat kansalliset standardit
• Laboratoriomenetelmien valintaa ja testausta ohjaavat periaatteet
• Viitearvojen, tavoitearvojen ja päätöksentekorajojen merkitys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija:
• osaa nimetä yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteita
• osaa luetella joitakin mittausta häiritseviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä
• nimeää laadunhallinnan perusasioita, mutta ei osaa kuvailla niiden sisältöä
• tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea harjoitustöissä
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita, mutta ei osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä ja antaa ja ottaa vastaan palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija:
• osaa selittää yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteita
• osaa luetella tärkeimmät mittausta häiritsevät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja selittää niiden vaikutukset tulosten luotettavuuteen
• osaa selittää laadunhallinnan käsitteitä ja sisältöjä
• suoriutuu laboratorioharjoituksista ohjatusti
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaa annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä, osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa analysoida yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteiden eroja
• osaa selittää mittausta häiritseviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä ja niiden vaikutusmekanismeja mittaukseen ja tuloksien luotettavuuteen
• ymmärtää laboratorion laadunhallinnan kokonaisuuden ja selittää siihen kuuluvat perusasiat
• suoriutuu laboratorioharjoituksista itseohjautuvasti, tukeutuen annettuihin ohjeisiin ja tarvittaessa tarkistaa asiat opettajalta
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuus seikat huomioiden, noudattaa annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä, osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan

Arviointiasteikko

0-5