Siirry suoraan sisältöön

Analyysitekniikan perusteet ja analyyttinen laatu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00GQ13-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 30.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
04.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marika Toivonen
Ulla Nivukoski
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
25BASJ
Bioanalyytikot kevät 2025 Seinäjoki
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7B00GQ13

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista kliinisen laboratorion analytiikan tavallisimpien reaktioiden ja mittauksien periaatteista sekä kliinisen laboratorion laadunhallinnasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee kliinisessä laboratoriossa käytettävien mittalaitteiden toimintaperiaatteita, mittausmenetelmiä sekä käyttöalueita, ja tietää niiden yleisimpiä virhelähteitä
• tietää reagenssien, kalibraattorien ja kontrollien valmistuksen, säilytyksen ja käytön periaatteita
• ymmärtää laadunohjauksen perusteet ja käytäntöjä Suomessa
• tietää viitearvojen määrittämisen perusteet sekä viitearvojen, tavoitearvojen ja päätöksentekorajojen käytön periaatteet
• tietää analyysimenetelmien valintaa ohjaavat tekijät ja testauksen perusteet
• työskentelee laboratoriossa huomioiden oman ja muiden työturvallisuuden ja työergonomian.

Sisältö (Opintojakso)

• Kliinisen kemian ja hematologian perusmenetelmien periaatteet ja analysaattorien toimintaperiaatteet
• Reagenssien säilytys ja käyttö, menetelmien ja laitteiden kalibrointi ja kontrollointi
• Kliinisen laboratorion laadunhallinnan perusteet: laatukäsikirja, sisäinen laaduntarkkailu, ulkoinen laadunohjaus sekä laboratorion toimintaa ohjaavat kansalliset standardit
• Laboratoriomenetelmien valintaa ja testausta ohjaavat periaatteet
• Viitearvojen, tavoitearvojen ja päätöksentekorajojen merkitys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija:
• osaa nimetä yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteita
• osaa luetella joitakin mittausta häiritseviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä
• nimeää laadunhallinnan perusasioita, mutta ei osaa kuvailla niiden sisältöä
• tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea harjoitustöissä
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita, mutta ei osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä ja antaa ja ottaa vastaan palautetta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija:
• osaa selittää yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteita
• osaa luetella tärkeimmät mittausta häiritsevät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja selittää niiden vaikutukset tulosten luotettavuuteen
• osaa selittää laadunhallinnan käsitteitä ja sisältöjä
• suoriutuu laboratorioharjoituksista ohjatusti
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaa annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä, osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
• osaa analysoida yleisempien mittalaitteiden toiminta- ja mittausperiaatteiden eroja
• osaa selittää mittausta häiritseviä preanalyyttisiä ja analyyttisiä virhetekijöitä ja niiden vaikutusmekanismeja mittaukseen ja tuloksien luotettavuuteen
• ymmärtää laboratorion laadunhallinnan kokonaisuuden ja selittää siihen kuuluvat perusasiat
• suoriutuu laboratorioharjoituksista itseohjautuvasti, tukeutuen annettuihin ohjeisiin ja tarvittaessa tarkistaa asiat opettajalta
• työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuus seikat huomioiden, noudattaa annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella toimintaansa
• toimii ryhmässä, osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan

Arviointiasteikko

0-5

Siirry alkuun