Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL64-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.09.2024 - 13.10.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 13.03.2025

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Jaana Kokkinen
  • Hanneli Sinisalo

Vastuuhenkilö

Anssi-Pekka Udd

Ryhmät

  • 22SOD
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
  • 22SOC
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
  • 22SOB
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
  • 22SOA
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.

Sisältö (OJ)

- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Viikoittaiset "teematentit" kunkin viikon sisällöistä oman oppimisen varmistamiseksi ja kertaamiseksi - läpäistävä kaikki ja mahdollista uusia itse.
Arvosana muodostuu modulin lopussa olevan kirjallisen tentin kautta, joka tehdään opintojakson aikana käytetyissä tiimeissä.
Aika:
Uusinta:
Tenttimateriaalina artikkeli:
Lisäksi tentissä sovelletaan modulin materiaaleja ja lähikertojen sisältöjä vierailijoineen. Ennakkotehtävät hyvin tekemällä ja olemalla aktiivisesti läsnä lähikerroilla pärjää hyvin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO LÄHTÖKOHTAISESTI PAKOLLINEN; joka kerralla itseohjautuva poissaolojen seuranta moodlessa
- poissaolo ilman erillistä korvausta 3 päivän verran (24 h); poissaolojen osalta kuitenkin ennakkotehtävien tekeminen ryhmissä normaalisti ja moodlesta itseopiskeluna asioiden ottaminen haltuun; korvaustehtävänä toimii viikottaiset "teematentit" (hyväksytty/hylätty)
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT TEHTÄVÄ LÄHIKERTOJEN ONNISTUMISEKSI
- Arvosana kirjallisen ryhmätentin kautta, joka tehdään omissa tiimeissä
- Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

HUOM! PIENIÄ MUUTOKSIA SYKSYN 2024 AIKANA MM. YHTEISSUUNNITTELUN KAUTTA!

- Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista lähikerroille yksilö- ja tiimityönä; sama 3-4 hengen ryhmä koko opintojakson ajan
- Lähiopetus kampuksella - EI linkkejä sairaustapauksissa: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely - pääasiallisesti tiistaisin ja keskiviikkoisin
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Viikottaiset viikon teemoja käsittelevät ja omaa oppimista mittaamat "teematentit", kirjallinen ryhmätentti omissa tiimeissä

Oppimateriaalit

Moodlesivujen materiaalit ja muut opiskelijoiden itse käyttämät: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=47356

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus 10 op = 270 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 13 x 8 h + = 104 h = 4 op
Itsenäinen työskentely n. 166 h = n. 6 op, joka sisältää
- lähikertojen ennakkomateriaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset ennakkotehtävät 5 op
- tutustumiskäynnit, sparrausryhmään osallistuminen 1 op

MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 6 x 8 h + 2 x 2 h reflektiot (8.2. ja 5.3.) = 52 h = n. 2 op
Itsenäinen työskentely: n. 8 op

Sisällön jaksotus

ETENEMINEN TEEMOINEEN:

ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2024/VIIKOLLA 1 - 1. lähikerralle mukaan!

VKO 1 ENNAKKOTEHTÄVÄT JA VALMISTAUTUMINEN ITSENÄISESTI
Toteutusvideo; Lastensuojelun perusasioiden kertaus; Henkilökohtainen tehtävä: "MIELIKUVAT LASTENSUOJELUSTA",

VKO 2 ALOITUS JA PERUSTAN LUOMISTA (+MONIMUOTO)
ti 7.1. klo 8.30-11.30 Aloitus, orientaatio, ennakkotehtävät A-P ja JAANA; 2. klo 12.30-15.45 Perusasioiden kertaus  - JAANA
ke 8.1 klo 8.30-11.30 Katsaus ajankohtaisiin teemoihin; klo 12.30-15.45 Sparrausryhmien aloitukset A-P
to 9.1. 4 h Sensitiivinen vanhemmuus – Hanneli

VKO 3 EHKÄISEVÄN TYÖN NÄKÖKULMA
ti 14.1 klo 8.30-15.45 Ehkäisevä työ ja asiakasprosessi –JAANA
ke 15.1. ITSENÄINEN: Lapsen oikeuksien -verkkokurssi+oma vapaavalintainen THL -kurssi; Avohuollon ennakkotehtävien tekoa

VKO 4 LASTENSUOJELUN AVOHUOLTO
ti 21.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Lastensuojelun perhetyön prosessi ja arki - A-P
ke 22.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Systeeminen työskentely lastensuojelun avohuollossa – TUIJA

VKO 5 MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ JA KOKONAISVALTAINEN TILANNEKUVA; AJANKOHTAISET ILMIÖT
ti 28.1 ITSENÄINEN: Monitoimijaisuus ja kokonaisvaltainen tilannekuva
ke 29.1. Ajankohtaiset ilmiöt kentällä -asiantuntijapäivä: 1. nuorten rikollisuus, 2. päihteet, 3. väkivalta, 4. nepsy/mielenterveys
to 30.1 klo 8.30-15.45 Monialainen yhteistyö: Yhteistyöpäivä Terveydenhoitaja -opiskelijoiden kanssa - A-P

VKO 6 TRAUMANÄKÖKULMA
ti 4.2. klo 8.30-15-45 Traumainformoitu työote - HANNELI
ke 5.2. ITSENÄINEN: Sijaishuollon ennakkotehtävät

VKO 7 LASTENSUOJELUN SIJAIS- JA JÄLKIHUOLTO: VÄLIREFLEKTIO (+MONIMUOTO)
ma 10.2. klo 8.30-15.45 Sijaishuolto – Terapeuttinen, sosiaalipedagoginen ja yhteisöllinen työote - JAANA
ti 11.2 klo 8.30-15.45 Sijaishuolto - Laatukriteerit; Rajoitustoimenpiteet ennakoinnin ja käytännön osalta - JAANA
ke 12.2. klo 8.30-11.30 Jälkihuolto - JAANA, 17. klo 12.30-15.45 Välireflektio - KAIKKI OPET
pe 14.2 Care Day 2024 - ITSENÄINEN SEURANTA

VKO 8 ASIAKKAIDEN ÄÄNI; TYÖNTEKIJÄN HYVINVOINTI
ti 18.2. klo 8.30-15.45 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupumus ja jaksaminen - HANNELI
to 20.2. klo 8.30-12/15.45 Kokemusasiantuntijat - A-P

VKO 9: TALVILOMA       

VKO 10 LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS; LOPETUS (+MONIMUOTO)
ti 4.3 klo 8.30-11.45 Loppuseminaarin suunnittelua ryhmissä
to 6.3 klo 8.30-11.45 Laatu, kehittäminen ja tulevaisuus – seminaari yhteistyössä työelämän kanssa+PELA -modulin kanssa A-P ja Minttu; klo 12.30-15 Prosessin yhteenveto ja lopetus -A-P JA JAANA

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.
Osaamisen hyväksilukemisen osalta keskustelu oman tutoropettajan kanssa ja yhteys A-P Uddiin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.

Jokaista tiimiä suositellaan tutustumaan vierailukäynnin muodossa lastensuojelun muotoihin - avohuolto + sijais-/jälkihuolto.

Kansainvälisyys

LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS -osuuden materiaalina:

Burns, Kenneth, Tarja Pösö and Marit Skivenes. Child Welfare Removals by the State: A Cross-Country Analysis of Decision-Making Systems. New York: Oxford University Press, 2016. Chapter 10: Removals of children by the child welfare system—variations and differences across countries. (verkkojulkaisu)

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutus pääasiallisesti 22SO-ryhmälle ja 23ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen oman tutoropettajan ja A-P Uddin kanssa.

HUOM! Muista ottaa esille opintojakson alussa opettajien kanssa ja hyödyntää opintojakson aikana YKSILÖLLISTÄ OPISKELUJÄRJESTELYÄ, jos sinulla on siihen oikeus!

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.