Lastensuojelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL64-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 13.03.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Laakso
- Anssi-Pekka Udd
- Jaana Kokkinen
- Hanneli Sinisalo
Vastuuhenkilö
Anssi-Pekka Udd
Ryhmät
-
22SODSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä D
-
22SOCSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä C
-
22SOBSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä B
-
22SOASosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, ryhmä A
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Sosionomina lastensuojelussa
- osaa analysoida omaa ja sosionomin ammattia
- identiteettiä työskentelyssä lapsiperheiden ja monitoimijaisen verkoston kanssa lastensuojelussa.
2. Lapsi ja perhe lastensuojelun asiakkaana
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja perheen kokemuksia ja elämäntilanteita sekä huomioida ne työskentelyn lähtökohtana
- osaa selittää kriisi- ja traumareaktioita ja perheen vuorovaikutuksen ongelmia sekä huomioida niitä työskentelyssä
3. Työorientaatiot ja menetelmät ehkäisevässä lastensuojelussa ja lastensuojelun avo-, sijais- ja jälkihuollossa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen arkea sekä vanhempien kasvatustyötä sekä toimia niiden pohjalta suunnitelmallisesti ennaltaehkäisevän lastensuojelun ja avohuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida sijaishuollon arkeen liittyviä erityisyyksiä sekä huomioida niitä pedagogisessa toiminnassaan sijaishuollon eri muodoissa
- osaa jäsentää ja analysoida lapsen ja nuoren itsenäistymiseen liittyviä kysymyksiä ja tukea niitä jälkihuollossa.
4. Lastensuojelun ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa jäsentää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä ja erityiskysymyksiä sekä analysoida niiden merkityksiä asiakkaan, oman toiminnan ja palvelujärjestelmän näkökulmista.
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
- osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti lastensuojelun tilaa, kehittämistä ja tulevaisuutta.
Sisältö (OJ)
- Oma kasvatushistoria ja -näkemys, hyvinvointi ja jaksaminen, sijaistraumatisoituminen, moniammatillisuus, -alaisuus ja –toimijaisuus
- lapsi- ja perhelähtöinen työote, osallisuus, kriisi- ja traumatieto, kokemusasiantuntijuus ja yhteiskehittäminen
- systeeminen lastensuojelu, arkilähtöinen ja sosiaalipedagoginen perhetyö sekä perhekuntoutus, kiintymyssuhdeperusteinen ja terapeuttinen laitoshuolto, erityisen ja vaativan tason palvelut, itsenäistyminen ja elämänhallinta, narratiivinen työorientaatio, aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen, digitalisaation mahdollisuudet ja haasteet, osallisuuden huomioiva dokumentointi
- työelämästä nousevat ajankohtaiset ilmiöt ja aiheet esimerkiksi syrjäytyminen, mielenterveys- ja päihdeongelmat, väkivalta ja seksuaalinen hyväksikäyttö, monikulttuurisuus, perheiden moninaisuus, yrittäjyys lastensuojelussa
- lastensuojelulaki, muut soveltuvat lait, laatusuositukset, alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset kehittämisstrategiat- ja hankkeet, ajankohtainen kansallinen ja kansainvälinen tutkimustieto
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Viikoittaiset "teematentit" kunkin viikon sisällöistä oman oppimisen varmistamiseksi ja kertaamiseksi - läpäistävä kaikki ja mahdollista uusia itse.
Arvosana muodostuu modulin lopussa olevan kirjallisen yksilötentin kautta.
Tenttiaika:
Uusintatentit:
Tenttimateriaalina artikkeli: Kiili, J., Moilanen J. & Hedman, J. 2024. Kartoittava analyysi lasten, nuorten ja perheiden palveluista 2020 -luvulla. Teoksessa Tiili J., Jaakola A-M., Anis M., Lamponen T. & Stenvall E. (toim.) Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö.
Lisäksi tentissä sovelletaan modulin materiaaleja ja lähikertojen sisältöjä vierailijoineen. Ennakkotehtävät hyvin tekemällä ja olemalla aktiivisesti läsnä lähikerroilla pärjää hyvin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- LÄHIKERROILLA LÄSNÄOLO LÄHTÖKOHTAISESTI PAKOLLINEN; joka kerralla itseohjautuva poissaolojen seuranta moodlessa
- poissaolo ilman erillistä korvausta 3 päivän verran (24 h); poissaolojen osalta kuitenkin ennakkotehtävien tekeminen ryhmissä normaalisti ja moodlesta itseopiskeluna asioiden ottaminen haltuun; korvaustehtävänä toimii viikottaiset "teematentit" (hyväksytty/hylätty)
- Aktiivinen ja vastuullinen ote itsenäiseen opiskeluun ja ryhmätöihin - ENNAKKOTEHTÄVÄT TEHTÄVÄ LÄHIKERTOJEN ONNISTUMISEKSI
- Arvosana kirjallisen yksilötentin kautta
- Opintojaksopalaute edellytys suoritusmerkinnälle - annetaan opintojakson loputtua ja käydään läpi yleisellä tasolla lopetuskerralla
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
HUOM! PIENIÄ MUUTOKSIA SYKSYN 2024 AIKANA MM. YHTEISSUUNNITTELUN KAUTTA!
- Itsenäinen työskentely/flipped learning - materiaaleihin tutustumista ja valmistautumista lähikerroille yksilö- ja tiimityönä; sama 3-4 hengen ryhmä koko opintojakson ajan
- Lähiopetus kampuksella - EI linkkejä sairaustapauksissa: luennot, keskustelut, yhteinen työskentely
- Reflektioprosessi
- Työelämävierailut ja -vierailijat lähikerroilla
- Viikottaiset viikon teemoja käsittelevät ja omaa oppimista mittaamat "teematentit" (hyv/hyl), kirjallinen yksilötentti opintojakson jälkeen (0-5)
Oppimateriaalit
Moodlesivujen materiaalit ja muut opiskelijoiden itse käyttämät: https://moodle.tuni.fi/course/view.php?id=47356
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus 10 op = 270 h, josta
PÄIVÄTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: 132 h = 5 op
Itsenäinen työskentely n. 138 h = n. 5 op, joka sisältää
- lähikertojen ennakkomateriaaleihin tutustuminen/työstäminen yksin ja yhdessä+itsenäiset ennakkotehtävät 4 op
- tutustumiskäynnit, sparrausryhmään osallistuminen 1 op
MONIMUOTOTEUTUS:
Lähiopetuskerrat: = 64 h = n. 2,5 op
Itsenäinen työskentely: n. 7,5 op
-itsenäinen moodletyöskentely; ennakkotehtävät ja materiaaleihin tutustuminen; reflektio lähikerroilla
Sisällön jaksotus
ETENEMINEN TEEMOINEEN:
ENNAKKOTEHTÄVÄ JOULUKUUSSA 2024/VIIKOLLA 1 - 1. lähikerralle mukaan!
VKO 1 ENNAKKOTEHTÄVÄT JA VALMISTAUTUMINEN ITSENÄISESTI
Toteutusvideo; Lastensuojelun perusasioiden kertaus; Henkilökohtainen tehtävä: "MIELIKUVAT LASTENSUOJELUSTA",
VKO 2 ALOITUS JA PERUSTAN LUOMISTA (+MONIMUOTO)
ti 7.1. klo 8.30-11.30 Aloitus, orientaatio, ennakkotehtävät A-P ja JAANA; 2. klo 12.30-15.45 Perusasioiden kertaus - JAANA
ke 8.1 klo 8.30-11.30 Katsaus ajankohtaisiin teemoihin; klo 12.30-15.45 Sparrausryhmien aloitukset A-P
to 9.1. 12.30-15.45 Sensitiivinen vanhemmuus – Hanneli
VKO 3 EHKÄISEVÄN TYÖN NÄKÖKULMA
ti 14.1 klo 8.30-11.45 Ehkäisevä työ ja asiakasprosessi, osa 1 –JAANA
ke 15.1. ITSENÄINEN: Lapsen oikeuksien -verkkokurssi+oma vapaavalintainen THL -kurssi; Avohuollon ennakkotehtävien tekoa
pe 17.1. klo 8.30-11.45 Ehkäisevä työ ja asiakasprosessi, osa 2 –JAANA
VKO 4 LASTENSUOJELUN AVOHUOLTO
ti 21.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Lastensuojelun perhetyön prosessi ja arki - A-P
ke 22.1 klo 8.30-15.45 Avohuolto: Systeeminen työskentely lastensuojelun avohuollossa – TUIJA
VKO 5 MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ JA KOKONAISVALTAINEN TILANNEKUVA; AJANKOHTAISET ILMIÖT
ti 28.1 ITSENÄINEN: Monitoimijaisuus ja kokonaisvaltainen tilannekuva
ke 29.1. Ajankohtaiset ilmiöt kentällä -asiantuntijapäivä: 1. nuorten rikollisuus, 2. päihteet, 3. väkivalta, 4. nepsy/mielenterveys
to 30.1 klo 8.30-15.45 Monialainen yhteistyö: Yhteistyöpäivä Terveydenhoitaja -opiskelijoiden kanssa - A-P
VKO 6 TRAUMANÄKÖKULMA
ti 4.2. klo 8.30-15-45 Traumainformoitu työote - HANNELI
ke 5.2. ITSENÄINEN: Sijaishuollon ennakkotehtävät
VKO 7 LASTENSUOJELUN SIJAIS- JA JÄLKIHUOLTO: VÄLIREFLEKTIO (+MONIMUOTO)
ma 10.2. klo 8.30-15.45 Sijaishuolto – Terapeuttinen, sosiaalipedagoginen ja yhteisöllinen työote - JAANA
ti 11.2 klo 8.30-15.45 Sijaishuolto - Laatukriteerit; Rajoitustoimenpiteet ennakoinnin ja käytännön osalta - JAANA
ke 12.2. klo 8.30-11.30 Jälkihuolto - JAANA, 17. klo 12.30-15.45 Välireflektio - KAIKKI OPET
pe 14.2 Care Day 2024 - ITSENÄINEN SEURANTA
VKO 8 TYÖNTEKIJÄN HYVINVOINTI; ASIAKKAAN ÄÄNI
ma 17.2. klo 8.30-15.45 Sijaistraumatisoituminen, myötätuntouupumus ja jaksaminen - HANNELI
ti 18.2. klo 8.30-15.45 Kokemusasiantuntijat - A-P
VKO 9: TALVILOMA
VKO 10 LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS; LOPETUS (+MONIMUOTO)
ti 4.3 klo 8.30-11.45 Loppuseminaarin suunnittelua ryhmissä
to 6.3 klo 8.30-11.45 Laatu, kehittäminen ja tulevaisuus – seminaari yhteistyössä työelämän kanssa+PELA -modulin kanssa A-P ja Minttu; klo 12.30-15 Prosessin yhteenveto ja lopetus -A-P JA JAANA
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti.
Osaamisen hyväksilukemisen osalta keskustelu oman tutoropettajan kanssa ja yhteys A-P Uddiin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa vierailijoiden ja vierailukäyntien muodossa.
Sospron sijaishuoltoon tutustuminen ja tapaaminen, Kuusikon perhetukikeskus, avohuollon systeemisen tiimikokous.
Jokaista tiimiä suositellaan tutustumaan vierailukäynnin muodossa lastensuojelun muotoihin - avohuolto + sijais-/jälkihuolto.
Kansainvälisyys
LAATU, KEHITTÄMINEN JA TULEVAISUUS -osuuden materiaalina:
Burns, Kenneth, Tarja Pösö and Marit Skivenes. Child Welfare Removals by the State: A Cross-Country Analysis of Decision-Making Systems. New York: Oxford University Press, 2016. Chapter 10: Removals of children by the child welfare system—variations and differences across countries. (verkkojulkaisu)
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutus pääasiallisesti 22SO-ryhmälle ja 23ASO -ryhmälle - poikkeustapauksessa muille ryhmäläisille (esim. nopeuttajat). Näissä tapauksissa sovittava erikseen oman tutoropettajan ja A-P Uddin kanssa.
HUOM! Muista ottaa esille opintojakson alussa opettajien kanssa ja hyödyntää opintojakson aikana YKSILÖLLISTÄ OPISKELUJÄRJESTELYÄ, jos sinulla on siihen oikeus!
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.