Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen seminaarityö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL88-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 21.02.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Maiju Paldán
  • Piia Roos
  • Eija Lähteenmäki
  • Tuija Laakso
  • Marja-Liisa Timperi

Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät

  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (OJ)

- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:
- työn sisältö on liian suppea ja jäsentymätön
- teksti pääosaltaan referoitua ja pohdinta toteava
- paljon puutteita raportin kielellisessä ilmaisussa, raportin ulkoasussa ja lähteiden merkinnässä

Aika ja paikka

MUUTOKSET MAHDOLLISIA
7.1.2025 opinto-jakson ohjeistus ETÄ klo 16-17.30 (Piia & Tuija)

13.1.2025 klo 8.30-11.45 (C & D) tieteellinen kirjoittaminen, Maiju Paldan
13.1.2025 klo 12.30-15.45 (A & B) tieteellinen kirjoittaminen, Eija Lähteenmäki

13.1.2025 klo 8.30-10 (A) aiheen rajaus, Piia Roos
13.1.2025 klo 10.15-11.15 (B) aiheen rajaus, Piia Roos

17.1.2025 klo 8.30-10 (C) aiheen rajaus, Tuija Laakso
17.1.2025 klo 10.15-11.15 (D) aiheen rajaus, Tuija Laakso

ETÄ 20.1.2025 klo 8.30-10.00 ryhmä 1 (A & B)
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi
ETÄ 20.1.2025 klo 10.15-11.45 ryhmä 2 (C & D)
tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi

24.1.2025 klo 8.30 - 10.00 (A & B) kirjoittamisen työpaja, Eija Lähteenmäki
24.1.2025 klo 8.30 - 10.00 (C & D) kirjoittamisen työpaja, Maiju Paldan

ETÄ 3.2.2025 klo 16.00 - 17.30 (A & B) kirjoittamisen työpaja, Eija Lähteenmäki
ETÄ 5.2.2025 klo 16.00 - 17.30 (C & D) kirjoittamisen työpaja, Maiju Paldan

ESITYKSET / päivittyy myöhemmin
klo 12.30-15.45 ryhmä AB Piia
klo 12.30-15.45 ryhmä AB Piia & ryhmä CD Tuija
klo 8.30-11.45 ryhmä CD Tuija

Seminaaritöiden palautukset 21.2 TAI 21.3.2025

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa. Erityisen ansiokas suullinen esitys vaikuttaa kirjallisen esityksen arvosanaan korottavasti ja vastaavasti hyvin heikosti valmisteltu esitys arvosanaa alentavasti.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 8 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 1,5 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus ja työpajat 6 h
Esitysseminaari 8 h
Itsenäinen työskentely noin 85 h

Sisällön jaksotus

Ohjeistus
Aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Kirjoittamisen työpajat
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Oman työn esittäminen ja yhden työn opponointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

Kansainvälisyys

Yksi englanninkielinen lähdemateriaali

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon voi hakea hyväksilukua kirjallisen osuuden osalta, jos opiskelijalla on aiempi korkeakoulutasoinen opinnäytetyö tehtynä (max 10 vuotta aiemmin).

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Lähteiden käyttö - pinnallista tai niukkaa
5. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Lähteiden käyttö - kuvailevaa ja pohtivaa
5. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Lähteiden käyttö - selkeää, analyyttistä ja kriittistä
5. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
6. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin