HOPS ja portfolio (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO88-3057
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.05.2024 - 31.07.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Nina Eskola-Salin
Ryhmät
-
24TA2Opettajankoulutus, Tampereen ryhmä 2
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Aika ja paikka
Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat sovitaan erikseen. Hopsia päivitetään opiskelun ajan.
Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajana.
Yhteiset tapaamiset:
AmO Orientaatiopäivät 14. - 15.5.2024
- yhteiset osiot verkossa
- mahdollisuus osallistua myös tutorryhmän kanssa lähinä TAMKin pääkampuksella Kuntokatu 3 B5-31
Tutorryhmän tapaamiset:
- 29.5.2024 klo 16.15 -18.00 lähi TAMK B6-31b / hybridi: Pedagoginen lähtölaukaus
- 7.8.2024 klo 15.00 - 18.30 lähi TAMK Lukuvuoden Pedagoginen lähtölaukaus
- 23.8.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Ammatilliseksi opettajaksi kasvu
- 4.10.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Harjoittelu ja verkostot
- 21.11.2024 klo 16.30-18.30 verkossa: Harjoittelun sparraus
- 13.12.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Syyslukukauden reflektio
- 24.1.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Ammatillisen opettajan identiteetti - Hyvinvoiva opettaja osana työyhteisöä
- 14.3.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Harjoittelun sparraus / tarvelähtöiset teemat
- 9.5.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Kevätlukukauden reflektio
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä. Opiskelija laatii portfolion osaamisestaan ja ammatillisesta kasvustaan
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja mahdollinen vertaisarviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opettajatuutorin kanssa henkilökohtaiset HOPS-keskustelut käydään opintojen alussa.
Yhteisiä lähinä / hybridinä tapahtuvia tutorryhmän tapaamisia ja ohjaustilanteita. Opetusmenetelmänä opettajatuutorin ohjaus, nevonta ja dialogi lähitapaamisissa ja sovittaessa verkossa.
Oppimateriaalit
Moodlen ohjeistukset. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä. Opiskelija käyttää ajan ohjaustilanteisiin osallistumalla ja itsenäisenä työskentelynä.
Sisällön jaksotus
HOPSia ja portfoliota päivitetään koko opiskelun ajan
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Sisältö:
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Miten opettajaksi kasvu tapahtuu? Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan? Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaamistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Osaaminen osoitetaan tekemällä hyväksytyt tuotokset: oma HOPS ja portfolio