Siirry suoraan sisältöön

HOPS ja portfolio (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO88-3057

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.07.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Nina Eskola-Salin

Vastuuhenkilö

Nina Eskola-Salin

Ryhmät

  • 24TA2
    Opettajankoulutus, Tampereen ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten opettajaksi kasvu tapahtuu?
- Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan?
- Miten osaamista kehitetään opettajan työssä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.

Aika ja paikka

Henkilökohtaiset HOPS-keskusteluajat sovitaan erikseen. Hopsia päivitetään opiskelun ajan.

Portfoliota täydennetään koko opiskelun ajana.

Yhteiset tapaamiset:
AmO Orientaatiopäivät 14. - 15.5.2024
- yhteiset osiot verkossa
- mahdollisuus osallistua myös tutorryhmän kanssa lähinä TAMKin pääkampuksella Kuntokatu 3 B5-31

Tutorryhmän tapaamiset:
- 29.5.2024 klo 16.15 -18.00 lähi TAMK B6-31b / hybridi: Pedagoginen lähtölaukaus
- 7.8.2024 klo 15.00 - 18.30 lähi TAMK Lukuvuoden Pedagoginen lähtölaukaus
- 23.8.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Ammatilliseksi opettajaksi kasvu
- 4.10.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Harjoittelu ja verkostot
- 21.11.2024 klo 16.30-18.30 verkossa: Harjoittelun sparraus
- 13.12.2024 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Syyslukukauden reflektio
- 24.1.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Ammatillisen opettajan identiteetti - Hyvinvoiva opettaja osana työyhteisöä
- 14.3.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Harjoittelun sparraus / tarvelähtöiset teemat
- 9.5.2025 klo 9.00-14.00 lähi TAMK: Kevätlukukauden reflektio

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajatuutorin arviointi, itsearviointi ja mahdollinen vertaisarviointi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opettajatuutorin kanssa henkilökohtaiset HOPS-keskustelut käydään opintojen alussa.
Yhteisiä lähinä / hybridinä tapahtuvia tutorryhmän tapaamisia ja ohjaustilanteita. Opetusmenetelmänä opettajatuutorin ohjaus, nevonta ja dialogi lähitapaamisissa ja sovittaessa verkossa.

Oppimateriaalit

Moodlen ohjeistukset. Opetuutorin ohjaus ja ohjeistukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä. Opiskelija käyttää ajan ohjaustilanteisiin osallistumalla ja itsenäisenä työskentelynä.

Sisällön jaksotus

HOPSia ja portfoliota päivitetään koko opiskelun ajan

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Sisältö:​
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:​
Miten opettajaksi kasvu tapahtuu? Miten omaa osaamista arvioidaan ja dokumentoidaan? Miten osaamista kehitetään opettajan työssä? ​

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaamistavoitteet:​
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa​
- arvioida ammatillisen opettajan osaamistaan ja laatia henkilökohtaisen opintosuunnitelman osaamistavoitteiden saavuttamiseksi​
- edistää omaa oppimistaan tavoitteiden mukaisesti​
- osoittaa osaamistaan portfolion avulla​
- edistää omaa jatkuvaa oppimistaan ja laatia uranaikaisen osaamisen kehittämissuunnitelman.​

Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Osaaminen osoitetaan tekemällä hyväksytyt tuotokset: oma HOPS ja portfolio