Siirry suoraan sisältöön

Kemian perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5O00GW85-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 26.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laboratoriotekniikka

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Laboratoriotekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Lauri Judin

Vastuuhenkilö

Eeva-Leena Tuominen

Ryhmät

  • 24LATE
    Laboratoriotekniikka 2024

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tavoitteena on perehtyä kemian peruskäsitteisiin teorian ja laskutehtävien avulla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa selostaa atomin rakenteen, osaa käyttää jaksollista järjestelmää ja ymmärtää erilaisten kemiallisten sidoksien muodostumisen
• osaa kirjoittaa kemiallisten yhdisteiden kaavoja, nimetä (epä)orgaanisia yhdisteitä ja kirjoittaa tasapainotettuja reaktioyhtälöitä
• ymmärtää ainemäärän käsitteen ja osaa soveltaa sitä kemiallisiin laskutehtäviin
• osaa selostaa kemiallisen tasapainon merkityksen reaktioiden kulussa ja tietää tasapainoon vaikuttavat tekijät (Le Chatelierin periaatteet)
• ymmärtää happo-/emäskäsitteen ja pH-käsitteen ja osaa soveltaa niitä käytännön työskentelyssä, esimerkiksi puskuriliuosten valmistuksessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija läpäisee tentin (tai välitentit) hyväksytysti ja osaa nimetä yksinkertaisia kemiallisia yhdisteitä, laskea liuoksen konsentraatioon, massaprosenttiin ja reaktioyhtälöön liittyviä laskuja (esim. Rajoittava tekijä) sekä perustehtäviä pH-laskuista. Erikseen sovitut tehtävät palautettu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Tentin (välitenttien) suoritus hyvällä tasolla: Edellisten lisäksi osaa selittää osan kurssilla esiintyneistä käsitteistä, laskea edellistä kohtaa monimutkaisempia laskuja (mm. puskuriliuoslaskuja), ja vastata osaan sisältöä koskevista kysymyksistä. Erikseen sovitut tehtävät palautettu ajoissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Tentin (välitenttien) suoritus kiitettävällä tasolla: Edellisten lisäksi osaa selittää erityyppisiä kemiallisia reaktioita sekä kemiallisen tasapainon merkityksen ja laskea hankalampia kemiaan liittyviä laskuja, kuten toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa tarvitsevia tasapainolaskuja. Erikseen sovitut tehtävät palautettu ajoissa. Avustaa tarvittaessa ryhmän muita opiskelijoita kurssin (lasku)tehtävissä.

Aika ja paikka

Lukujärjestyksen mukaan syksyllä 2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ja välikokeiden ajankohdat selviävät kurssin alkaessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija läpäisee tentin (tai välitentit) hyväksytysti ja osaa nimetä yksinkertaisia kemiallisia yhdisteitä, laskea liuoksen konsentraatioon, massaprosenttiin ja reaktioyhtälöön liittyviä laskuja (esim. Rajoittava tekijä) sekä perustehtäviä pH-laskuista. Erikseen sovitut tehtävät palautettu.

Arviointikriteeri, hyvä (3-4)

Tentin (välitenttien) suoritus hyvällä tasolla: Edellisten lisäksi osaa selittää osan kurssilla esiintyneistä käsitteistä, laskea edellistä kohtaa monimutkaisempia laskuja (mm. puskuriliuoslaskuja), ja vastata osaan sisältöä koskevista kysymyksistä. Erikseen sovitut tehtävät palautettu ajoissa.

Arviointikriteeri, kiitettävä (5)

Tentin (välitenttien) suoritus kiitettävällä tasolla: Edellisten lisäksi osaa selittää erityyppisiä kemiallisia reaktioita sekä kemiallisen tasapainon merkityksen ja laskea hankalampia kemiaan liittyviä laskuja, kuten toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa tarvitsevia tasapainolaskuja. Erikseen sovitut tehtävät palautettu ajoissa. Avustaa tarvittaessa ryhmän muita opiskelijoita kurssin (lasku)tehtävissä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi koostuu lähiopetuksesta ja laskuharjoituksista. Kurssin voi suorittaa kahdella välikokeella tai yhdellä tentillä. Kokeet koostuvat pääosin laskutehtävistä.

Oppimateriaalit

Tarvittava tuntimateriaali ja harjoitukset julkaistaan Moodlessa kurssin alussa.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa selostaa atomin rakenteen, osaa käyttää jaksollista järjestelmää ja ymmärtää erilaisten kemiallisten sidoksien muodostumisen
-osaa kirjoittaa kemiallisten yhdisteiden kaavoja, nimetä (epä)orgaanisia yhdisteitä ja kirjoittaa tasapainotettuja reaktioyhtälöitä
-ymmärtää ainemäärän käsitteen ja osaa soveltaa sitä kemiallisiin laskutehtäviin
-osaa selostaa kemiallisen tasapainon merkityksen reaktioiden kulussa ja tietää tasapainoon vaikuttavat tekijät (Le Chatelierin periaatteet)
-ymmärtää happo-/emäskäsitteen ja pH-käsitteen ja osaa soveltaa niitä käytännön työskentelyssä, esimerkiksi puskuriliuosten valmistuksessa