Nuoriso- ja erityisnuorisotyö (5op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV57-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 19.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 05.01.2026 - 01.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Laajuus
- 5 op
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 23
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
- Vastuuhenkilö
- Tuija Landström
- Ryhmät
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
- Opintojakso
- 7S00GV57
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla syvennetään osaamista nuorten parissa tehtävän ohjauksen lähtökohdista, keskeisistä ilmiöistä ja erilaisista toimintaympäristöistä sekä nuoruusiän kehityksestä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää nuorisotyötä ohjaavat keskeiset periaatteet ja lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
• osaa analysoida nuorten hyvinvointiin liittyviä suojaavia ja riskiä aiheuttavia tekijöitä
• tuntee nuorisotyössä vaadittavia asiakastyön ja vuorovaikutuksen menetelmiä sekä osaa toimia niiden mukaisesti asiakaskohtaamisessa ja moniammatillisesti
• arvioi nuoriso- ja erityisnuorisotyötä pedagogisena toimintana
• osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti nuorisotyöhön vaikuttavia yhteiskunnallisia trendejä ja kehityssuuntia
Sisältö (Opintojakso)
• Nuoriso- ja erityisnuorisotyötä koskeva lainsäädäntö
• Nuoruusiän kehitys
• Nuoriso- ja erityisnuorisotyön erilaiset toimintaympäristöt ja menetelmät
• Sosionomina nuorisotyössä
• Nuorten osallisuuden tukeminen
• Digitalisaation hyödyntäminen osana nuorisotyötä
• Nuorisotyön eettiset ulottuvuudet
• Ajankohtaisia ilmiöitä ja erityiskysymyksiä nuoriso- ja erityisnuorisotyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Aika ja paikka
TARKENTUU LUKUJÄRJESTYKSEN VALMISTUESSA
Vkolla 2:
Orientaatio
Nuorisotyö
Vkolla 3:
Itsenäinen tehtävä, verkkokurssi
Koulunuorisotyö
Vkolla 4:
Etsivä nuorisotyö
Erityisnuorisotyö
Maahanmuuttotyö
Vkolla 5:
Mediatehtävä
Loppuseminaari
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti suoritetaan Examissa ajalla 5.1.-15.2.2026
Uusintatentti Examissa ajalla XX
TENTTIMATERIAALI:
Juhila, Kirsi (2018): Aika, paikka ja sosiaalityö.
- Kappaleet 3-5 (3 Sosiaalityön kohtaamispaikat, 4 Sosiaalityö yhteiskunnallisessa ajassa ja paikassa sekä 5 Aikoja ja paikkoja yhdistävä etiikka)
- Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta
Malm, Karla (2021): "Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi?" Nuorisotyöntekijät, paikat ja ympäristöt 2030.
- Kappaleet 3 ja 5-6
- Moodlessa linkki sähköiseen julkaisuun
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
1) Kirjatentti (yksilö), 1 op, asteikolla 0-5.
2) Kontaktiopetus, 1,5 op, asteikolla suoritettu.
3) Toimintaympäristötehtävä 2 op, asteikolla suoritettu tai palvelujärjestelmän analyysitehtävä 2 op, asteikolla 0-5.
4) Mediatehtävä ja Nuorten väkivallan ehkäisy -verkkokoulu, 0,5 op, suoritettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- työelämäyhteistyö
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alussa.
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 5 op x 27 h = 135 h
1. Kirjatentti 27 h
2. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 44 h
3. Toimintaympäristötehtävä 54 h tai Palvelujärjestelmäanalyysi 54 h
4. Mediatehtävä 6h
5. Nuorten väkivallan ehkäisy -verkkokoulu 4h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voit tehdä joko palvelujärjestelmäanalyysin tai toimintaympäristötehtävän.
Toimintaympäristötehtävään on kaksi valmista vaihtoehtoa:
- Taidot elämään - ryhmänohjaus nuorille - opintojakso yhteistyössä TUVA-koulutuksen kanssa
- Sekasin-chat
Opiskelija voi tehdä halutessaan toimintaympäristötehtävänsä omavalintaisessa toimintaympäristössä nuoriso-/erityisnuorisotyön kentällä.
Palvelujärjestelmäanalyysi tehdään pareittain/pienryhmissä nuoriso-/erityisnuorisotyön. Opiskelijat valitsevat itse paikat.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy toimintaympäristötehtävä tai palvelujärjestelmäanalyysi yhteistyössä työelämän kanssa (2 op)
Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.
Vierailijat ja vierailukäynnit.
Kansainvälisyys
Monikulttuurisuus asiakastyössä