Siirry suoraan sisältöön

Nuoriso- ja erityisnuorisotyö (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV57-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 19.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.01.2026 - 01.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 23
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jaana Kokkinen
Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Tuija Landström
Ryhmät
24SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00GV57

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla syvennetään osaamista nuorten parissa tehtävän ohjauksen lähtökohdista, keskeisistä ilmiöistä ja erilaisista toimintaympäristöistä sekä nuoruusiän kehityksestä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää nuorisotyötä ohjaavat keskeiset periaatteet ja lainsäädännön ja osaa soveltaa niitä mahdollistaen asiakkaan osallisuuden
• osaa analysoida nuorten hyvinvointiin liittyviä suojaavia ja riskiä aiheuttavia tekijöitä
• tuntee nuorisotyössä vaadittavia asiakastyön ja vuorovaikutuksen menetelmiä sekä osaa toimia niiden mukaisesti asiakaskohtaamisessa ja moniammatillisesti
• arvioi nuoriso- ja erityisnuorisotyötä pedagogisena toimintana
• osaa jäsentää ja analysoida kriittisesti nuorisotyöhön vaikuttavia yhteiskunnallisia trendejä ja kehityssuuntia

Sisältö (Opintojakso)

• Nuoriso- ja erityisnuorisotyötä koskeva lainsäädäntö
• Nuoruusiän kehitys
• Nuoriso- ja erityisnuorisotyön erilaiset toimintaympäristöt ja menetelmät
• Sosionomina nuorisotyössä
• Nuorten osallisuuden tukeminen
• Digitalisaation hyödyntäminen osana nuorisotyötä
• Nuorisotyön eettiset ulottuvuudet
• Ajankohtaisia ilmiöitä ja erityiskysymyksiä nuoriso- ja erityisnuorisotyössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Aika ja paikka

TARKENTUU LUKUJÄRJESTYKSEN VALMISTUESSA

Vkolla 2:
Orientaatio
Nuorisotyö

Vkolla 3:
Itsenäinen tehtävä, verkkokurssi
Koulunuorisotyö

Vkolla 4:
Etsivä nuorisotyö
Erityisnuorisotyö
Maahanmuuttotyö

Vkolla 5:
Mediatehtävä
Loppuseminaari

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Yksilötentti suoritetaan Examissa ajalla 5.1.-15.2.2026

Uusintatentti Examissa ajalla XX

TENTTIMATERIAALI:
Juhila, Kirsi (2018): Aika, paikka ja sosiaalityö.
- Kappaleet 3-5 (3 Sosiaalityön kohtaamispaikat, 4 Sosiaalityö yhteiskunnallisessa ajassa ja paikassa sekä 5 Aikoja ja paikkoja yhdistävä etiikka)
- Sähköisesti luettavissa TUNIn kirjaston kautta

Malm, Karla (2021): "Parempi vaihtoehto kuin 80-luvun Suomi?" Nuorisotyöntekijät, paikat ja ympäristöt 2030.
- Kappaleet 3 ja 5-6
- Moodlessa linkki sähköiseen julkaisuun

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.

1) Kirjatentti (yksilö), 1 op, asteikolla 0-5.
2) Kontaktiopetus, 1,5 op, asteikolla suoritettu.
3) Toimintaympäristötehtävä 2 op, asteikolla suoritettu tai palvelujärjestelmän analyysitehtävä 2 op, asteikolla 0-5.
4) Mediatehtävä ja Nuorten väkivallan ehkäisy -verkkokoulu, 0,5 op, suoritettu.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- kirjallisuus
- kontaktiopetus
- työelämäyhteistyö
- itsenäiset/pienryhmässä tehtävät kirjalliset työt
- muut opetusmenetelmät

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson alussa.
Moodlen verkkoalusta toimii pääasiallisena materiaalin jakamisen väylänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä: 5 op x 27 h = 135 h

1. Kirjatentti 27 h
2. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 44 h
3. Toimintaympäristötehtävä 54 h tai Palvelujärjestelmäanalyysi 54 h
4. Mediatehtävä 6h
5. Nuorten väkivallan ehkäisy -verkkokoulu 4h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit tehdä joko palvelujärjestelmäanalyysin tai toimintaympäristötehtävän.

Toimintaympäristötehtävään on kaksi valmista vaihtoehtoa:
- Taidot elämään - ryhmänohjaus nuorille - opintojakso yhteistyössä TUVA-koulutuksen kanssa
- Sekasin-chat

Opiskelija voi tehdä halutessaan toimintaympäristötehtävänsä omavalintaisessa toimintaympäristössä nuoriso-/erityisnuorisotyön kentällä.

Palvelujärjestelmäanalyysi tehdään pareittain/pienryhmissä nuoriso-/erityisnuorisotyön. Opiskelijat valitsevat itse paikat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy toimintaympäristötehtävä tai palvelujärjestelmäanalyysi yhteistyössä työelämän kanssa (2 op)

Toiminnallisten kokonaisuuksien suunnittelu ja toteutus yhteistyössä työelämän kumppaneiden kanssa.

Vierailijat ja vierailukäynnit.

Kansainvälisyys

Monikulttuurisuus asiakastyössä

Siirry alkuun