Asiakastyön teoriat ja menetelmät II (7 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00GV50-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.06.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 19.12.2025
Laajuus
7 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Seija Hurskainen
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
- Hanneli Sinisalo
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Hanna-Kaisa Korpikoski
Ryhmät
-
24SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään tutkitusti vaikuttaviin asiakastyön menetelmiin. Keskiössä ovat ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus sekä taidelähtöiset menetelmät, joita syvennetään ja sovelletaan toiminnallisesti opintojaksolla.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• tietää asiakastyön, ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun sekä moniammatillisen työn perusteet
• osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
• osaa arvioida keskustelun rakennetta sekä verbaalista ja nonverbaalista vuorovaikutusta
• osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa, valmennuksessa ja kuntoutuksessa
• osaa reflektoida omia vahvuuksiaan ja kehitettäviä osa-alueitaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyen
• tunnistaa kehollisuuden merkityksen asiakastyössä
Sisältö (OJ)
• Tutkimukseen perustuviin sosiaalialan työmenetelmiin syventyminen ja soveltaminen
• Dialoginen, voimavara- ja ratkaisukeskeinen ohjaus, soveltaminen ohjauskeskustelussa ja ryhmätoiminnassa
• Taidelähtöisten menetelmien (musiikki, draama, kuvallinen, liikunnallinen sekä kehollinen ilmaisu) soveltaminen asiakkaiden/ ryhmien tarpeen mukaan
Lisätiedot (OJ)
• Varhaiskasvatuksen kelpoisuuden hankkiville oma toteutus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
RYHMÄTENTTI MOODLESSA 25.9.2025 klo 12.30-15.30
OHJAUSKESKUSTELUTEHTÄVÄ RYHMISSÄ
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun pienryhmän keskusteluryhmään 21.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi Moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 28.10 mennessä
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palauta tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10. mennessä.
LÄSNÄOLO LUOVIEN INTENSIIVIVIIKOLLA JA TEHTÄVIEN TOTEUTTAMINEN VIIKON AIKANA. Orientoiva tehtävä ennen oman ryhmän intensiiviviikkoa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Läsnäolovelvoite
- Ryhmätentti (0-5)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Ryhmätenttikirjallisuus:
- Särkelä, A. 2001. Välittäminen ammattina.Tampere: Vastapaino.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
- De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 189h
- Opetuskerrat: 76h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 13h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 70h
- Kirjallisuus, ryhmätentti + palaute 30 h
Sisällön jaksotus
26.8
Kaikille klo 8.30-11.45 Aloitus ja dialoginen ohjaus (Minna ja Tuija)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
27.8.
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Tuen tarpeen arvionti ja ratkaisukeskeisen työskentelyn vaiheet (Minna)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Tuen tarpeen arvionti ja ratkaisukeskeisen työskentelyn vaiheet (Minna)
28.8.
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
29.8.
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Tuen tarpeen arvionti ja ratkaisukeskeisen työskentelyn vaiheet (Minna)
2.9.
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Tuen tarpeen arviointi ja ratkaisukeskeisen työskentelyn vaiheet (Minna)
9.9.
A- ja D-ryhmä klo 8.30-11.45 ETÄNÄ Dialoginen verkostotyö (Tuija)
A- ja D-ryhmä klo 12.30-15.45 ETÄNÄ Sosiaalinen verkostokartta (Minna)
10.9.
B- ja C-ryhmä klo 8.30-11.45 ETÄNÄ Sosiaalinen verkostokartta (Minna)
B- ja C-ryhmä klo 12.30-15.45 ETÄNÄ Dialoginen verkostotyö (Tuija)
11.9.
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
12.9.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Tuija)
16.9.
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Palveluohjauksellinen työote (Tuija)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Tuija)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
17.9.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Tuija)
24.9.
B ja C-ryhmät klo 8.30-11.45 Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
25.9.
Kaikille klo 12.30-15.30 Ryhmätentti Moodlessa
29.9.-2.10.
A-ryhmän luovien intensiiviviikko (Hanna-Kaisa)
6.10.-9.10.
B-ryhmän luovien intensiiviviikko (Seija)
9.10.
A ja D-ryhmät klo 12.30-15.45: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
20.10.
Kaikille klo 15-15.45 Ryhmätenttipalaute Zoomissa
21.10. Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen
21.10.
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Jaana)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
22.10.
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Jaana)
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
23.10.
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Jaana)
24.10.
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Dokumentaatio (Jaana)
28.10.
Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet
31.10.
Koko ohjauskeskustelun palautus Moodleen
3.11.-6.11.
C-ryhmän luovien intensiiviviikko (Seija)
10.-13.11.
D-ryhmän luovien intensiiviviikko (Hanna-Kaisa)
24.11. klo 9-15 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
25.11. klo 9-15 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
26.11. klo 8.30-11.45 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
27.11. klo 8.30-15.45 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.
Lisätietoja opiskelijoille
Luvovien menetelmien intensiiviviikot tutorryhmittäin. LÄSNÄOLOVELVOITE!
VKO 40
ma-to 4 x 8h (A-ryhmä) Luovat ja toiminnalliset menetelmät/Intensiiviviikko (Hanna-Kaisa Korpikoski)
VKO 41
ma-to 4 x 8h (B-ryhmä) Luovat ja toiminnalliset menetelmät/Intensiiviviikko (Seija Hurskainen)
VKO 45
ma-to 4 x 8h (C-ryhmä) Luovat ja toiminnalliset menetelmät/Intensiiviviikko (Seija)
VKO 46
ma-to 4 x 8h (D-ryhmä) Luovat ja toiminnalliset menetelmät/Intensiiviviikko (Hanna)