Asiakastyön teoriat ja menetelmät II (7 cr)
Code: 7S00GV50-3001
General information
- Enrolment period
- 06.06.2025 - 31.07.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.08.2025 - 19.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 7 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 100
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Minna Putous
- Seija Hurskainen
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
- Hanneli Sinisalo
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Person in charge
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Tags
- BLENDED
- Course
- 7S00GV50
Objectives (course unit)
In this course, we delve into evidence-based methods for effective client work. The focus lies on professional interaction, dialogue, and the application of art-based techniques, which are deepened and practically employed during the course.
Upon completing the course, the student will:
• Understand the fundamentals of client work, professional communication, interviews, and interdisciplinary practice
• Be able to assess service needs for different client groups and plan, implement, and evaluate the client service process
• Evaluate conversation structure, verbal, and nonverbal communication
• Apply well-founded methods in guiding, coaching, and rehabilitation for individuals, families, groups, and communities facing complex life situations
• Reflect on their strengths and areas for improvement related to professional communication
• Recognize the significance of embodiment in client work
Content (course unit)
• In-depth exploration and application of research-based social work methods
• Dialogical, strength-based, and solution-focused guidance in counseling discussions and group activities
• Application of art-based methods (music, drama, visual arts, physical expression) tailored to clients’ or groups’ needs
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones
Exam schedules
RYHMÄTENTTI MOODLESSA 25.9.2025 klo 12.30-15.30
OHJAUSKESKUSTELUTEHTÄVÄ RYHMISSÄ
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun pienryhmän keskusteluryhmään 21.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi Moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 28.10 mennessä
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palauta tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10. mennessä.
LÄSNÄOLO LUOVIEN INTENSIIVIVIIKOLLA JA TEHTÄVIEN TOTEUTTAMINEN VIIKON AIKANA. Orientoiva tehtävä ennen oman ryhmän intensiiviviikkoa.
Assessment methods and criteria
- Läsnäolovelvoite
- Ryhmätentti (0-5)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Learning materials
Ryhmätenttikirjallisuus:
- Särkelä, A. 2001. Välittäminen ammattina.Tampere: Vastapaino.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
- De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Student workload
Työtuntimäärä: 189h
- Opetuskerrat: 76h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 13h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 70h
- Kirjallisuus, ryhmätentti + palaute 30 h
Content scheduling
26.8
Kaikille klo 8.30-11.45 Aloitus ja dialoginen ohjaus (Minna ja Tuija)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
27.8.
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Tuen tarpeen arvionti ja ratkaisukeskeisen työskentelyn vaiheet (Minna)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Tuen tarpeen arvionti ja ratkaisukeskeisen työskentelyn vaiheet (Minna)
28.8.
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
29.8.
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Tuen tarpeen arvionti ja ratkaisukeskeisen työskentelyn vaiheet (Minna)
2.9.
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Tuen tarpeen arviointi ja ratkaisukeskeisen työskentelyn vaiheet (Minna)
9.9.
A- ja D-ryhmä klo 8.30-11.45 ETÄNÄ Dialoginen verkostotyö (Tuija)
A- ja D-ryhmä klo 12.30-15.45 ETÄNÄ Sosiaalinen verkostokartta (Minna)
10.9.
B- ja C-ryhmä klo 8.30-11.45 ETÄNÄ Sosiaalinen verkostokartta (Minna)
B- ja C-ryhmä klo 12.30-15.45 ETÄNÄ Dialoginen verkostotyö (Tuija)
11.9.
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
12.9.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Tuija)
16.9.
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Palveluohjauksellinen työote (Tuija)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Tuija)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
17.9.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Tuija)
24.9.
B ja C-ryhmät klo 8.30-11.45 Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
25.9.
Kaikille klo 12.30-15.30 Ryhmätentti Moodlessa
29.9.-2.10.
A-ryhmän luovien intensiiviviikko (Hanna-Kaisa)
6.10.-9.10.
B-ryhmän luovien intensiiviviikko (Seija)
9.10.
A ja D-ryhmät klo 12.30-15.45: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
20.10.
Kaikille klo 15-15.45 Ryhmätenttipalaute Zoomissa
21.10. Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen
21.10.
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Jaana)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
22.10.
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Jaana)
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
23.10.
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Jaana)
24.10.
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Dokumentaatio (Jaana)
28.10.
Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet
31.10.
Koko ohjauskeskustelun palautus Moodleen
3.11.-6.11.
C-ryhmän luovien intensiiviviikko (Seija)
10.-13.11.
D-ryhmän luovien intensiiviviikko (Hanna-Kaisa)
24.11. klo 9-15 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
25.11. klo 9-15 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
26.11. klo 8.30-11.45 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
27.11. klo 8.30-15.45 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
Practical training and working life cooperation
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.
Further information
Luvovien menetelmien intensiiviviikot tutorryhmittäin. LÄSNÄOLOVELVOITE!
VKO 40
ma-to 4 x 8h (A-ryhmä) Luovat ja toiminnalliset menetelmät/Intensiiviviikko (Hanna-Kaisa Korpikoski)
VKO 41
ma-to 4 x 8h (B-ryhmä) Luovat ja toiminnalliset menetelmät/Intensiiviviikko (Seija Hurskainen)
VKO 45
ma-to 4 x 8h (C-ryhmä) Luovat ja toiminnalliset menetelmät/Intensiiviviikko (Seija)
VKO 46
ma-to 4 x 8h (D-ryhmä) Luovat ja toiminnalliset menetelmät/Intensiiviviikko (Hanna)