Siirry suoraan sisältöön

Tieteellinen kirjoittaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: 7S00GV72-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.12.2025 - 04.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
05.01.2026 - 22.02.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Laajuus
5 op
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna-Kaisa Korpela
Piia Roos
Jussi Kemmo
Tuija Laakso
Marja-Liisa Timperi
Maiju Hirvonen
Anni Arola
Vastuuhenkilö
Piia Roos
Ryhmät
24SO
Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Opintojakso
7S00GV72

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla harjoitellaan tieteellisten tekstien lukemisen ja tuottamisen perustaitoja, tiedon hankintaa sekä oman tieteellisen tekstin tuottamista.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
• osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti
• osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
• osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (Opintojakso)

• Asiantuntijan tekstitaidot ja ammatillisten tekstien laadinta
• Tieteellisen kirjoittamisen perusteet ja kirjoittamisprosessi
• Tiedon hankinta
• Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö sekä merkintätavat
• Tutkielman laatiminen ja esittäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista
.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti

Aika ja paikka

HUOM; MUUTOKSET MAHDOLLISIA
VKO 2 opinto-jakson ohjeistus ETÄ (Piia, Anni, Jussi, Tuija)

VKO 3 klo 8.30-11.45 (C & D) tieteellinen kirjoittaminen
VKO 3 klo 12.30-15.45 (A & B) tieteellinen kirjoittaminen

VKO 3 (A) aiheen rajaus 1 x 3h 15min Piia Roos
VKO 3 (B) aiheen rajaus 1 x 3h 15min Tuija Laakso
VKO 3 (C) aiheen rajaus 1 x 3h 15min Jussi Kemmo
VKO 3 (D) aiheen rajaus 1 x 3h 15min Anni Arola

VKO 4 1,5h ryhmä 1 (A & B) tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi ja 1,5 h kirjoittamisen työpaja, opettaja?

VKO 5 1,5h ryhmä 2 (C & D) tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi ja 1,5 h kirjoittamisen työpaja, opettaja?

ETÄ VKO 7 klo 16.00 - 17.30 (A & B) kirjoittamisen työpaja
ETÄ VKO 7 klo 16.00 - 17.30 (C & D) kirjoittamisen työpaja

VKO 8 (A) esitykset 2x 3h 15min Piia Roos
VKO 8 (B) esitykset 2x 3h 15min Tuija Laakso
VKO 8 (C) esitykset 2x 3h 15min Jussi Kemmo
VKO 8 (D) esitykset 2x 3h 15min Anni Arola

Esitykset viikolla 8, kirjoitelmien palautus 20.2 TAI 6.3.2026 mennessä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä. Jos opiskelija ei saa palautettua kirjoitelmaansa 20.2 TAI 6.3.2026 mennessä, hänen tulee ilmoittautua uudelleen seuraavan kevään toteutukselle.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus ja itsenäinen kirjoitelma.

Oppimateriaalit

Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetusta noin 20 tuntia ja itsenäistä työskentelyä noin 115 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Kansainvälisyys

Yksi englanninkielinen lähdemateriaali.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana määrittyy kirjoitelmasta saadun arvosana mukaan (0-5). Äidinkielen opettaja arvioi kieliasun ja sosionomikoulutuksen opettaja sisällön. Lopullinen arvosana muodostuu näiden kahden numeron keskiarvosta. Erityisen ansiokas suullinen esitys voi korottaa arvosanaa, ja vastaavasti huonosti valmisteltu esitys voi laskea arvosanaa.

Siirry alkuun