Tieteellinen kirjoittaminen (5cr)
Code: 7S00GV72-3001
General information
- Enrolment period
- 06.12.2025 - 04.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 05.01.2026 - 22.02.2026
- The implementation has not yet started.
- Credits
- 5 cr
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Minna-Kaisa Korpela
- Piia Roos
- Jussi Kemmo
- Tuija Laakso
- Marja-Liisa Timperi
- Maiju Hirvonen
- Anni Arola
- Person in charge
- Piia Roos
- Course
- 7S00GV72
Objectives (course unit)
In this course, students practice fundamental skills related to reading and producing scientific texts, information retrieval, and creating their own scientific writing.
Upon completing the course, students will be able to:
• Expand their knowledge base through systematic information retrieval
• Critically search for and evaluate information, using it purposefully
• Compose a written research paper using a research-oriented approach
• Orally present the overall content and key points of their research paper, utilizing visual aids
Content (course unit)
• Expert Textual Skills and Professional Text Composition
• Foundations of Scientific Writing and the Writing Process
• Information Retrieval
• Ethical and Critical Use of Sources and Citation Practices
• Creating and Presenting a Research Paper
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
Student
• can describe phenomena related to goals, theory, and define fundamental concepts
• has not justified choices, solutions, or theoretical perspectives thoroughly; theoretical reasoning is straightforward
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
Student
• can apply theory and concepts, and organize information in relation to each other
• can narrow down problems and tasks, as well as justify solutions and choices
• can evaluate matters and examine them from different perspectives
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
Student
• can analyze information and actions, connecting them to a professional context
• can find improvement opportunities and justify various approaches and alternative solutions
• can creatively devise new solutions or combine existing ones
Location and time
HUOM; MUUTOKSET MAHDOLLISIA
VKO 2 opinto-jakson ohjeistus ETÄ (Piia, Anni, Jussi, Tuija)
VKO 3 klo 8.30-11.45 (C & D) tieteellinen kirjoittaminen
VKO 3 klo 12.30-15.45 (A & B) tieteellinen kirjoittaminen
VKO 3 (A) aiheen rajaus 1 x 3h 15min Piia Roos
VKO 3 (B) aiheen rajaus 1 x 3h 15min Tuija Laakso
VKO 3 (C) aiheen rajaus 1 x 3h 15min Jussi Kemmo
VKO 3 (D) aiheen rajaus 1 x 3h 15min Anni Arola
VKO 4 1,5h ryhmä 1 (A & B) tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi ja 1,5 h kirjoittamisen työpaja, opettaja?
VKO 5 1,5h ryhmä 2 (C & D) tiedonhankinta / kirjasto / Marja-Liisa Timperi ja 1,5 h kirjoittamisen työpaja, opettaja?
ETÄ VKO 7 klo 16.00 - 17.30 (A & B) kirjoittamisen työpaja
ETÄ VKO 7 klo 16.00 - 17.30 (C & D) kirjoittamisen työpaja
VKO 8 (A) esitykset 2x 3h 15min Piia Roos
VKO 8 (B) esitykset 2x 3h 15min Tuija Laakso
VKO 8 (C) esitykset 2x 3h 15min Jussi Kemmo
VKO 8 (D) esitykset 2x 3h 15min Anni Arola
Esitykset viikolla 8, kirjoitelmien palautus 20.2 TAI 6.3.2026 mennessä.
Exam schedules
Ei tenttiä. Jos opiskelija ei saa palautettua kirjoitelmaansa 20.2 TAI 6.3.2026 mennessä, hänen tulee ilmoittautua uudelleen seuraavan kevään toteutukselle.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus ja itsenäinen kirjoitelma.
Learning materials
Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)
Student workload
Opetusta noin 20 tuntia ja itsenäistä työskentelyä noin 115 tuntia.
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
International connections
Yksi englanninkielinen lähdemateriaali.
Further information
Opintojakson arvosana määrittyy kirjoitelmasta saadun arvosana mukaan (0-5). Äidinkielen opettaja arvioi kieliasun ja sosionomikoulutuksen opettaja sisällön. Lopullinen arvosana muodostuu näiden kahden numeron keskiarvosta. Erityisen ansiokas suullinen esitys voi korottaa arvosanaa, ja vastaavasti huonosti valmisteltu esitys voi laskea arvosanaa.