Siirry suoraan sisältöön

Mielen hyvinvoinnin pedagoginen osaaja (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00HA87-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.03.2024 - 31.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.05.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Kirsi Purhonen
Kosti Nivalainen
Jukka Kemppi
Nina Eskola-Salin
Vastuuhenkilö
Kirsi Purhonen
Ryhmät
24OPE
Ammatillinen opettajankoulutus 2024
23OPE
23 opettajankoulutus
Opintojakso
1L00HA87

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija tunnistaa mielen hyvinvointia uhkaavia ja vahvistavia tekijöitä opetustyössä.
Opiskelija vahvistaa mielen hyvinvointiosaamista yksilö- ja ryhmäkohtaisessa opetus- ja ohjaamistyössä yhdessä työelämän sekä muiden oppilaitoksen sidosryhmien kanssa.
Opiskelija huolehtii omasta hyvinvoinnistaan ja tunnistaa sen merkityksen opetus- ja ohjaamistyössään.

Sisältö (Opintojakso)

Mielen hyvinvoinnin tunnistaja
Mielen hyvinvointia vahvistava opettaja
Mielen hyvinvointia tukeva yksilöohjaaja
Hyvällä mielellä työelämään saattaja
Hyvän mielen työelämävalmentaja
Oman mielen hyvinvoinnin vahvistaja

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opintojakso katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on osallistunut verkkotyöskentelyyn ja tehnyt opintojaksoon liittyvät tarvittavat tehtävät.

Aika ja paikka

Opiskelu tapahtuu itsenäisesti verkossa. Opintojakso päättyy 31.8.2024, johon mennessä tehtävät tai osaamismerkit tulee olla suoritettuna.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on osallistunut verkkotyöskentelyyn ja tehnyt hyväksytysti opintojaksoon liittyvät tehtävät tai osoittanut osaamisensa osaamismerkeillä. Tarkemmat arviointikriteerit löytyvät Moodle-oppimisympäristöstä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua, lukupiirityöskentelyä ja osallistumista yhteisiin verkkokeskusteluihin. Käytössä on Moodle-oppimisympäristö. Opiskelijat laativat opintojakson eri teemoista mielen hyvinvoinnin pedagogista osaamista kuvaavan infograafin.

Oppimateriaalit

Kaikki oppimateriaali on saatavilla Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa 27 tunnin työtä.

Sisällön jaksotus

* Mielen hyvinvoinnin tunnistaja
Opiskelija tunnistaa mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä ja tiedostaa mielen hyvinvoinnin merkityksen opettajan työssä.
* Mielen hyvinvointia vahvistava opettaja
Opiskelija osaa hyödyntää mielen hyvinvointia tukevia menetelmiä, jotka mahdollistavat opiskelijan itsetuntemuksen, vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehittymisen sekä mielen hyvinvoinnin vahvistumisen.
* Mielen hyvinvointia tukeva yksilöohjaaja
Opiskelija tuntee mielen hyvinvointia edistäviä ohjausmenetelmiä ja soveltaa niitä yksilöohjauksessaan.
*Hyvällä mielellä työelämään saattaja
Opiskelija osaa vahvistaa ohjattavan työelämätaitoja mielen hyvinvoinnin näkökulmasta valmentaessaan häntä työelämään.
*Hyvän mielen työelämävalmentaja
Opiskelija osaa perehdyttää työelämän toimijoita teemoissa, jotka liittyvät mielen hyvinvoinnin merkitykseen ja tukemiseen työyhteisössä.
*Oman mielen hyvinvoinnin vahvistaja
Opiskelija osaa huomioida myös oman mielen hyvinvointinsa ja siitä huolehtimisen osana opetus- ja ohjaustyötä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi tehdä opintojakson sisällöt joko oppimistehtävinä tai osaamismerkkeinä.

Siirry alkuun