Pedagoginen harjoittelu 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00EU05-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.03.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
16.09.2024 - 09.05.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettaja
- Yksilöopetus Musiikki
- Jussi-Pekka Nuto
- Teemu Salmi
- Roope Mäenpää
- Petri Antikainen
- Tiina Kaukinen
- Jari Salmela
- Janne Malinen
- Dimas Ruiz Santos
- Harri Lehtinen
- Pekka Ahonen
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Ryhmät
-
22MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opiskelijalla on kykyä toimia osana työyhteisöä opetusharjoittelunsa aikana. Hän osaa reflektoida opetustaan yksilöllisesti, ohjaavan opettajan ja pienryhmätyöskentelyssä.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita toisen substanssin pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.
Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija suoriutuu oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Opiskelija syventää osaamistaan eri vaiheissa ja eri ikäisten oppijoiden ohjaajana. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytännöt ja perustella valintansa. Hän on perehtynyt jonkin muun substanssialan tai instrumentin pedagogiikkaan ja osaa yhdistää tietoa omaan opetukseensa.
Musiikinteoriapedagogi (säveltäminen)
Opiskelija hallitsee alkeissävellysopintojen opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija kykenee suoriutumaan oppimäärän läpiviemisestä ja arvioinnin toteuttamisesta. Hän kykenee käsittelemään oppilaita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä vastaamaan opetuksen muuttuviin tarpeisiin. Opiskelija luo johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Opiskelija syventää osaamistaan eri instrumenttiryhmien oppilaiden sävellyksen opetuksessa. Hän tutustuu laajemmin opetuksessa käytettäviin materiaaleihin ja välineisiin. Hän osaa valita omaan opetukseensa sopivimmat käytännöt ja perustella valintansa. Hän osaa reflektoida näkemäänsä omassa työssään.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Opiskelija osaa hyvän harrastajakuoron/orkesterin taiteellisen kehittämisen menetelmiä. Opiskelija tutustuu lapsi- ja nuorisokuoron tai nuoriso-orkesterin johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien ja tyylilajien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kokoonpanoille. piskelija kehittää syventymiskohteensa mukaisen ohjelmiston (kuoro, klassinen orkesteri/puhallinorkesteri, musikaaliorkesteri) harjoittamisen erityispiirteitä. Opiskelija tutustuu kokoonpanon pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja taiteellisen suunnittelun taitoihin.
Sisältö (OJ)
Opiskelija toteuttaa opetusharjoittelun oman substanssinsa mukaisesti ja osallistuu aktiivisesti praktikum 3-opintoihin. Hän suorittaa ohjaavan opettajan laatimat tehtävät ja reflektoi niitä pienryhmässä. Opiskelija havainnoi opetusta ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaisesti.
Instrumenttipedagogi
Opiskelija opettaa opinnoissaan jo jonkin verran edistynyttä oppilasta lukuvuoden ajan sekä pientä opetusryhmää periodiluonteisesti. Hän seuraa jonkun muun instrumentin opetusharjoittelijoiden ja opettajien opetusta oman ohjaavan opettajansa laatiman suunnitelman mukaisesti sekä osallistuu pedagogiseen keskusteluun.
Musiikinteoriapedagogi (laaja-alainen musiikkipedagogiikka):
Opetusharjoittelu taiteen perusopetuksen syventävän tason vaatimusten mukaisesti oppilasryhmien kanssa lukuvuoden ajan parityöskentelynä. Erilaisten projektien toteuttaminen yhteistyökumppaneiden kanssa.
Musiikinteoriapedagogi (säveltäminen):
Säveltämisen ja sävellyttämisen opetuksen toteuttaminen eri ryhmillä harjoitusmusiikkioppilaitoksessa. Erilaisten projektien toteuttaminen yhteistyökumppaneiden kanssa.
Kuoronjohtaja ja orkesterinjohtaja
Seminaarityöskentely. Työskentely harjoitusinstrumentin sekä opiskelijan oman kokoonpanon kanssa. Eri tasoisten ja eri ikäisten kuorojen, orkesterien ja yhtyeiden harjoitusten havainnointi. Laulu- tai soitinpedagogiikan tai Musiikkiteatterin Triple Threat Performer -opetuksen havainnointi. Työskentely lapsikuoron tai nuoriso-orkesterin kanssa.
Lisätiedot (OJ)
Opintojakso on osa yleisen opettajan kelpoisuuden tuottavia opettajan pedagogisia opintoja (60 op).
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan riittävä osallistuminen kaikkiin opintojakson osa-alueisiin ja annettujen tehtävien suorittaminen sovitussa aikataulussa. Hylätyssä suorituksessa opiskelijan on täydennettävä osaamistaan vielä jossakin osa-alueessa ohjaavan opettajan määrittelemällä tavalla.
Aika ja paikka
TAMKin tilat. Online-ratkaisut.
Teoriapedagogiikka (laaja-alainen ja sävellys): Sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.
Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusharjoittelu 3 op
• Opiskelija opettaa itsenäisesti yhtä harjoitusoppilasta / ryhmää koko lukuvuoden ajan.
• Ohjaava opettaja seuraa opetusta 9 x 60min lukuvuoden aikana. Opiskelijan kanssa käydään palautekeskusteluja, ja ohjaava opettaja antaa rakentavaa palautetta jatkoon.
Praktikum 1 op
• Lähiopetus ryhmässä ja itsenäinen työskentely
• Teoriaa ja käytännön harjoituksia
Ohjattu havainnointi 1 op
• Opiskelija seuraa itsenäisesti 20 opetussessiota lukuvuoden aikana, ja kirjaa tiedot havainnoinnin kohteista tätä varten tarkoitettuun lomakkeeseen.
• Opiskelija kirjoittaa erillisten ohjeiden mukaan havainnoistaan raportin ohjaavalle opettajalle.
Oppimateriaalit
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.
• Instrumenttipedagogit: Opiskelijan itsenäinen opetustyö 26 x 60 min / lukuvuosi.
• Teoriapedagogit: Opetusharjoittelu oppilaitosyhteistyönä.
• Sävellyspedagogit: Opiskelijan itsenäinen opetustyö 24 x 30 min./lukuvuosi.
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat: Hyödynnetään pv- periodit (25-40 h/vuosi), kapubändisessiot (n. 30 h/vuosi) sekä harrastajaorkesterin harjoitusperiodit (n. 15 h/vuosi). Opiskelijan työelämän toiminta myös mahdollisesti hyödynnettävä.
Sisällön jaksotus
Lukuvuosi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.
Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.
Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi