Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskokemus ja kaupallistaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TA00GB91-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 14.08.2024

Ajoitus

15.08.2024 - 31.10.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Projektitoimisto

Toimipiste

TAMK Mediapolis

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Antti Haapio
  • Mika Kylänen
  • Jukka Holm

Vastuuhenkilö

Antti Haapio

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa tarkastella tapahtumaa tapahtumakävijän ja kaupallisuuden näkökulmasta ja kehittää tapahtumaa.

Opiskelija osaa kerätä tietoa ja palautetta tapahtumakävijöiltä sekä hyödyntää kertynyttä materiaalia tapahtuman ja sen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa.

Opiskelija osaa kuvata tapahtumakävijän kokemuksen tapahtuman eri vaiheissa ja määritellä tapahtumalle palvelulupauksen.

Opiskelija osaa luoda kiinnostavia sisältöjä markkinointiin ja viestintään ja siten parantaa tapahtuman houkuttelevuutta.

Sisältö (OJ)

Toteutus sisältää inspiraatioluentoja, case-esimerkkejä sekä ryhmä- ja yksilötehtäviä omaan tuotantoon tai tapahtumaprojektiin liittyen. Sisältö tukee tapahtumatuotannon kehittämistä kolmesta näkökulmasta: tapahtumakävijän ymmärrys ja empatia, kävijäkokemuksen kehittäminen sekä markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu.

Lisätiedot (OJ)

Kurssin sisältö on niin laaja, että kurssin aihealueita on suunniteltu syvennettävän käytännön harjoitteluissa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty:

Opiskelija osoittaa kirjallisesti tai näyttökokeessa
*osaavansa tarkastella tapahtumaa tapahtumakävijän ja kaupallisuuden näkökulmasta ja kehittää perustasolla tapahtumaa.
*osaavansa kerätä tietoa ja palautetta tapahtumakävijöiltä sekä perustasolla hyödyntää kertynyttä materiaalia tapahtuman ja sen markkinoinnin ja viestinnän suunnittelussa.
*osaavansa keskeisin osin kuvata tapahtumakävijän kokemuksen tapahtuman eri vaiheissa ja määritellä tapahtumalle palvelulupauksen.
*osaavansa perustasolla luoda sisältöjä markkinointiin ja viestintään ja siten parantaa tapahtuman houkuttelevuutta.

Hylätty:
Opiskelija ei kykene osoittamaan kaikkia hyväksytyn suorituksen edellyttämiä osaamisia.

Aika ja paikka

Toteutus ajoittuu seuraavasti:
- ennakkotehtävä ajalle touko-elokuu; tehtävänanto ja opintojakson maistiaisesittelykerrat 24.4. ja 29.4.
- 1. yhteiskerta 10.9. klo 9-12 Zoomissa
- 2. yhteiskerta 24.9. klo 9-12 Zoomissa
- 3. yhteiskerta 8.10. klo 13-16 Zoomissa
- vapaaehtoinen ohjauskerta tehtävien sparraukseen 29.10. klo 9.30-11.30

Ennakkotehtävä olisi hyvä tehdä ennen ensimmäistä yhteiskertaa (suositus to 31.8. mennessä), jotta on käytettävissä tuoretta asiakastietoa kehittämisen tueksi. Yhteiskerroilla ohjatusti aloitettavat harjoitukset olisi hyvä palauttaa 31.10. tai 10.11. mennessä, jos niihin haluaa palautetta opettajalta.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutus on toiminnallinen ja käytännönläheinen. Osallistuja pääsee työstämään valitsemaansa tapahtumaa yksin tai pienryhmässä konkreettisten työkalujen ja harjoitusten avulla ohjatusti. Toteutus sisältää inspiraatioluentoja, case-esimerkkejä sekä ryhmä- ja yksilötehtäviä omaan tuotantoon tai tapahtumaprojektiin liittyen. Menetelmät liittyvät mm. tapahtumakävijän asiakasymmärrykseen, yleisön kokemukseen ja sen kehittämiseen sekä markkinoinnin ja viestinnän suunnitteluun. Menetelmät perustuvat mm. muotoiluajatteluun (design thinking) ja tapahtumamuotoiluun (event design). Yhteiset kerrat sisältävät inspiraatio-osuuksia ja käytännönläheisiä, ohjattuja harjoituksia. Lisäksi on tapahtuman yleisökokemusta koskevaan tiedonhankintaan liittyvä ennakkotehtävä (touko-elokuu), jota ohjeistetaan huhtikuussa, välitehtäviä (yhteiskertojen välissä syys-lokakuussa) sekä vuorovaikutteisia keskusteluja tapahtumatuotantoon ja asiakkaan kokemukseen ja kaupallistamiseen liittyen.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama ja Moodlessa ja yhteiskerroilla jakama vinkkimateriaali; osallistujan itse etsimä materiaali; käytännönläheiset tapahtumamuotoilun työkalut, mallipohjat ja menetelmät.
Vinkkikirjallisuus, jota osallistujan ei kuitenkaan edellytetä hankkivan:
1. Frissen ym. 2020. Event Design Handbook. Systematically design innovative events using event canvas
2. Saarijärvi & Puustinen 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi, mitä, miten?
3. Tuulaniemi 2018. Palvelumuotoilu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op vastaa n. 3 x 27 h eli 81 h osallistujan työtä. Yhteiskerrat muodostavat tästä noin 12 h. Ennakkotehtävä on laskennallisesti 20-40 h riippuen siihen panostamisesta ja tarjoutuviin mahdollisuuksiin tarttumisesta. Joka tapauksessa sitä kannattaa työstää useampana päivänä, sillä siihen kuuluvat a) suunnittelu (n. 4-8 h), b) toteutus (aineistonkeruu yleisön kokemuksesta tapahtumassa käytännössä tavalla tai toisella, n. 6-18 h), sekä c) analysointi (aineistoon tutustuminen ja yhteenvedon ja keskeisten johtopäätösten listaaminen, n. 6-14 h).
Yhteiskerroilla ohjatusti aloitettavat harjoitukset saadaan hyvään vauhtiin (mainitun 12 h puitteissa), mutta todennäköisesti niitä olisi hyvä jatkaa omalla ajalla, minkä lisäksi yhteiskertojen välille voi tulla välitehtäviä, joihin olisi hyvä käyttää osallistujan omaa (tai työparin tai tiimin) aikaa (n. 20 h).
Eri asiat voivat eri osallistujille olla eri tavalla kuormittavia, ja oppiminen ja näin ollen myös tarjottava ja tarvittava ohjaus on lähtökohtaisesti yksilöllistä.
Joka tapauksessa osallistujan on hyvä tiedostaa, että opintojakson laajuus (3 op) eivätkä osaamistavoitteet täyty pelkkiin yhteiskertoihin (3 x 4 h) osallistumalla.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä liittyy tapahtumatuotantoon liittyvän yleisön kokemuksen tutkimiseen, tiedonkeruuseen ja tiedon käsittelyyn - asiakasymmärrykseen tapahtuman kävijän näkökulmasta.
Ensimmäisellä yhteiskerralla (10.9.) tutustutaan aihepiiriin kokonaisuutena, tarkastellaan käyttäjä-/kävijä-/yleisö- ja asiakaslähtöisyyttä tapahtumissa sekä empatiaa. Harjoituksissa tarkastellaan tapahtumatuotannon "isoa kuvaa" sekä hyödynnetään ennakkotehtävässä hankittua asiakastietoa 1-2 harjoituksella. Lisäksi ensimmäinen välitehtävä syyskuussa käsittelee asiakkaan kokemusta ja sen mallintamista.
Toisella yhteiskerralla (24.9.) aiheena on yleisön tapahtumakokemukseen liittyvä lisäarvo, ja silloin pohditaan arvon luomista ja rakentumista tapahtumakokemuksen ja -prosessin eri vaiheissa, ennen, aikana ja jälkeen. Harjoituksena määritellään osallistujan valitsemalle tapahtumalle palvelu- ja arvolupaus tai kehitetään sitä.
Kolmannella yhteiskerralla (8.10.) palataan tapahtumakokemukseen ja sen luomiseen kokonaisuutena event canvas -työkalun ja -harjoituksen ja Elämyskolmiomallin avulla sekä mietitään tapahtuman konseptointia myös markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta - monikanavaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen yhteiskerroille on erittäin suositeltavaa, mutta näistä tehdään myös tallenteet, joita voi katsoa itsenäisesti. Harjoituksia voi tehdä itsenäisesti, ja niitä olisi hyvä työstää eteenpäin omalla ajalla. Työskentelyyn on tarjolla henkilökohtaista tai tiimiohjausta myös yhteiskertojen ulkopuolella.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutus on kytketty vahvasti osallistujan oman tapahtumatuotannon tai siihen liittyvän osaprojektin eteenpäin viemiseen. Opetus on käytännönläheistä. Toteutus harjoituksineen kytkeytyy myös TAOTAO-prosessiin liittyviin harjoitteluihin (mm. ennakkotehtävä touko-elokuussa 2024 sekä mahdollisesti syksyllä toteutettava harjoittelu).

Kansainvälisyys

Kansainvälisiäkin esimerkkejä on osana inspiraatio-osuuksia, lisäksi oppimateriaali voi osin olla englanninkielistä.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävä esitellään opintojakson Moodle-toteutuksella huhtikuussa 2024.