Customer Experience and Commercialization (3 cr)
Code: TA00GB91-3002
General information
- Enrolment period
- 01.05.2023 - 14.08.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.08.2024 - 31.10.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Project Management Office
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Antti Haapio
- Mika Kylänen
- Jukka Holm
- Person in charge
- Antti Haapio
- Tags
- ONLINE
- Course
- TA00GB91
Objectives (course unit)
The student can examine the event from the perspective of the event attendee and commercial aspects and develop the event.
The student can gather information and feedback from event attendees and utilize the accumulated material in the planning of the event and its marketing and communication.
The student can describe the attendee's experience during the various stages of the event and define the service promise for the event.
The student can create engaging content for marketing and communication, thus enhancing the event's attractiveness.
Content (course unit)
The implementation includes inspirational lectures, case examples, as well as group and individual tasks related to one's own production or event project. The content supports event production development from three perspectives: understanding and empathy for the event attendee, enhancing the visitor experience, and planning marketing and communication.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Pass:
The student demonstrates in writing or in a performance test that he is able to:
*examine an event from the perspective of the event attendee and commercial aspects and develop the event at a basic level.
*collect information and feedback from event attendees and utilize the accumulated material at a basic level in the planning of the event and its marketing and communication.
*substantially describe the event attendee's experience in various stages of the event and define a service promise for the event.
*create content for marketing and communication at a basic level, thus improving the event's appeal.
Fail:
The student is unable to demonstrate all the competencies required for an approved performance.
Location and time
Toteutus ajoittuu seuraavasti:
- ennakkotehtävä ajalle touko-elokuu; tehtävänanto ja opintojakson maistiaisesittelykerrat 24.4. ja 29.4.
- 1. yhteiskerta 10.9. klo 9-12 Zoomissa
- 2. yhteiskerta 24.9. klo 9-12 Zoomissa
- 3. yhteiskerta 8.10. klo 13-16 Zoomissa
- vapaaehtoinen ohjauskerta tehtävien sparraukseen 29.10. klo 9.30-11.30
Ennakkotehtävä olisi hyvä tehdä ennen ensimmäistä yhteiskertaa (suositus to 31.8. mennessä), jotta on käytettävissä tuoretta asiakastietoa kehittämisen tueksi. Yhteiskerroilla ohjatusti aloitettavat harjoitukset olisi hyvä palauttaa 31.10. tai 10.11. mennessä, jos niihin haluaa palautetta opettajalta.
Exam schedules
Ei tenttiä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Toteutus on toiminnallinen ja käytännönläheinen. Osallistuja pääsee työstämään valitsemaansa tapahtumaa yksin tai pienryhmässä konkreettisten työkalujen ja harjoitusten avulla ohjatusti. Toteutus sisältää inspiraatioluentoja, case-esimerkkejä sekä ryhmä- ja yksilötehtäviä omaan tuotantoon tai tapahtumaprojektiin liittyen. Menetelmät liittyvät mm. tapahtumakävijän asiakasymmärrykseen, yleisön kokemukseen ja sen kehittämiseen sekä markkinoinnin ja viestinnän suunnitteluun. Menetelmät perustuvat mm. muotoiluajatteluun (design thinking) ja tapahtumamuotoiluun (event design). Yhteiset kerrat sisältävät inspiraatio-osuuksia ja käytännönläheisiä, ohjattuja harjoituksia. Lisäksi on tapahtuman yleisökokemusta koskevaan tiedonhankintaan liittyvä ennakkotehtävä (touko-elokuu), jota ohjeistetaan huhtikuussa, välitehtäviä (yhteiskertojen välissä syys-lokakuussa) sekä vuorovaikutteisia keskusteluja tapahtumatuotantoon ja asiakkaan kokemukseen ja kaupallistamiseen liittyen.
Learning materials
Opettajan osoittama ja Moodlessa ja yhteiskerroilla jakama vinkkimateriaali; osallistujan itse etsimä materiaali; käytännönläheiset tapahtumamuotoilun työkalut, mallipohjat ja menetelmät.
Vinkkikirjallisuus, jota osallistujan ei kuitenkaan edellytetä hankkivan:
1. Frissen ym. 2020. Event Design Handbook. Systematically design innovative events using event canvas
2. Saarijärvi & Puustinen 2020. Strategiana asiakaskokemus. Miksi, mitä, miten?
3. Tuulaniemi 2018. Palvelumuotoilu.
Student workload
3 op vastaa n. 3 x 27 h eli 81 h osallistujan työtä. Yhteiskerrat muodostavat tästä noin 12 h. Ennakkotehtävä on laskennallisesti 20-40 h riippuen siihen panostamisesta ja tarjoutuviin mahdollisuuksiin tarttumisesta. Joka tapauksessa sitä kannattaa työstää useampana päivänä, sillä siihen kuuluvat a) suunnittelu (n. 4-8 h), b) toteutus (aineistonkeruu yleisön kokemuksesta tapahtumassa käytännössä tavalla tai toisella, n. 6-18 h), sekä c) analysointi (aineistoon tutustuminen ja yhteenvedon ja keskeisten johtopäätösten listaaminen, n. 6-14 h).
Yhteiskerroilla ohjatusti aloitettavat harjoitukset saadaan hyvään vauhtiin (mainitun 12 h puitteissa), mutta todennäköisesti niitä olisi hyvä jatkaa omalla ajalla, minkä lisäksi yhteiskertojen välille voi tulla välitehtäviä, joihin olisi hyvä käyttää osallistujan omaa (tai työparin tai tiimin) aikaa (n. 20 h).
Eri asiat voivat eri osallistujille olla eri tavalla kuormittavia, ja oppiminen ja näin ollen myös tarjottava ja tarvittava ohjaus on lähtökohtaisesti yksilöllistä.
Joka tapauksessa osallistujan on hyvä tiedostaa, että opintojakson laajuus (3 op) eivätkä osaamistavoitteet täyty pelkkiin yhteiskertoihin (3 x 4 h) osallistumalla.
Content scheduling
Ennakkotehtävä liittyy tapahtumatuotantoon liittyvän yleisön kokemuksen tutkimiseen, tiedonkeruuseen ja tiedon käsittelyyn - asiakasymmärrykseen tapahtuman kävijän näkökulmasta.
Ensimmäisellä yhteiskerralla (10.9.) tutustutaan aihepiiriin kokonaisuutena, tarkastellaan käyttäjä-/kävijä-/yleisö- ja asiakaslähtöisyyttä tapahtumissa sekä empatiaa. Harjoituksissa tarkastellaan tapahtumatuotannon "isoa kuvaa" sekä hyödynnetään ennakkotehtävässä hankittua asiakastietoa 1-2 harjoituksella. Lisäksi ensimmäinen välitehtävä syyskuussa käsittelee asiakkaan kokemusta ja sen mallintamista.
Toisella yhteiskerralla (24.9.) aiheena on yleisön tapahtumakokemukseen liittyvä lisäarvo, ja silloin pohditaan arvon luomista ja rakentumista tapahtumakokemuksen ja -prosessin eri vaiheissa, ennen, aikana ja jälkeen. Harjoituksena määritellään osallistujan valitsemalle tapahtumalle palvelu- ja arvolupaus tai kehitetään sitä.
Kolmannella yhteiskerralla (8.10.) palataan tapahtumakokemukseen ja sen luomiseen kokonaisuutena event canvas -työkalun ja -harjoituksen ja Elämyskolmiomallin avulla sekä mietitään tapahtuman konseptointia myös markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta - monikanavaisesti.
Completion alternatives
Osallistuminen yhteiskerroille on erittäin suositeltavaa, mutta näistä tehdään myös tallenteet, joita voi katsoa itsenäisesti. Harjoituksia voi tehdä itsenäisesti, ja niitä olisi hyvä työstää eteenpäin omalla ajalla. Työskentelyyn on tarjolla henkilökohtaista tai tiimiohjausta myös yhteiskertojen ulkopuolella.
Practical training and working life cooperation
Toteutus on kytketty vahvasti osallistujan oman tapahtumatuotannon tai siihen liittyvän osaprojektin eteenpäin viemiseen. Opetus on käytännönläheistä. Toteutus harjoituksineen kytkeytyy myös TAOTAO-prosessiin liittyviin harjoitteluihin (mm. ennakkotehtävä touko-elokuussa 2024 sekä mahdollisesti syksyllä toteutettava harjoittelu).
International connections
Kansainvälisiäkin esimerkkejä on osana inspiraatio-osuuksia, lisäksi oppimateriaali voi osin olla englanninkielistä.
Further information
Ennakkotehtävä esitellään opintojakson Moodle-toteutuksella huhtikuussa 2024.