Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO92-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 30.09.2025

Ajoitus

01.05.2024 - 31.12.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Katariina Hakala

Vastuuhenkilö

Katariina Hakala

Ryhmät

  • 24OPE
    Ammatillinen opettajankoulutus 2024
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Kehittämistyössä opiskelija työskentelee tavoitteellisesti pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi oppilaitoksessa tai osana koulutuksen kehittämishanketta. Kehittämistyön voi tehdä yksin tai parityönä
Opintojakson tavoitteet
Opettajaopiskelija
• käyttää ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
• kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
• arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimis- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa oppimistaan.

Sisältö (OJ)

• Pedagoginen kehittämistoiminta oppilaitoksessa tai organisaatiossa
• Kehittämisen suunnittelu, toteutus, raportointi ja arviointi ohjatusti

Lisätiedot (OJ)

Itsenäistä tai pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kohdeorganisaatiossa tai kehittämishankkeessa. Ohjaajan kanssa käytyjä keskusteluja ohjauskeskusteluja, kirjallisuuteen perehtymistä, kehittämistyön toteuttaminen, raportointi ja esittely.
Opintojakso on mahdollista toteuttaa missä tahansa opintojen vaiheessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opettajaopiskelija
• yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa kehittämisestä
• suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
• reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan.

Aika ja paikka

Toukokuu 2024 – kesäkuu 2025
Webinaarit järjestetään seuraavina ajankohtina:

Tiistai 21.5.2024 klo 16.00-18.00
Keskiviikko 5.6.2024 klo 16.30-18.30
Perjantai 13.9.2024 klo 16.30-18.30
Perjantai 25.10.2024 klo 16.30-18.30
Perjantai 29.11.2024 16.30-18.30
Keskiviikko 15.1.2025 klo 16.30-18.30
Keskiviikko 19.2.2025 klo 16.30-18.30
Keskiviikko 19.3.2025 klo 16.30-18.30

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu prosessiin ja työn esittämiseen. Työtä arvioivat opettaja, opiskelija itse sekä vertaismentori.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Webinaarit, joissa ohjataan opiskelijan aiheen ideointia, rajausta ja kehittämistyön toteutusta. Jokaisesta kehittämistyöstä pidetään webinaareissa vähintään yksi esitys opiskelijan ohjaustarpeen mukaan. Esityksiä voi olla enintään kolme: tarpeen mukaan voi esitellä työn ideaa ja välitilannetta. Valmis tai lähes valmis työ esitetään aina. Esityksen pohjamateriaali tuodaan Moodleen viikkoa ennen webinaaria. Opintojakson suoritus edellyttää vähintäin kolmeen (3)webinaariin osallistumista.

Henkilökohtainen ohjauskerta 1h.

Syyslukukauden esityskerrat varataan syyskuun 1. päivään mennessä.

Opiskelija valitsee työlleen vertaismentorin, joka voi olla joku toinen opiskelija tai kehittämistyön toteutuksen organisaation edustaja. Vertaismentorin osallistuu työn kommentaattorina seminaariesityksiin.

Kehittämistyön voi tehdä myös pari- tai ryhmätyönä, jolloin vertaismentoria ei tarvita.

Kehittämistyön prosessi, tulokset ja tuotokset raportoidaan käyttäen TAMKin raportointipohjaa tai jollain vastaavalla tavalla keskustellen opettajankoulutuksen kokonaisuuden sisältöjen sekä pedagogisen kirjallisuuden ja muun tutkimuksen kanssa.

Suoritukseen vaaditaan vähintäin yksi, enintään kolme esitystä webinaarissa.
- alustava idea - vapaaehtoinen ohjauskeskustelu
- työn tilannekatsaus - vapaaehtoinen ohjauskeskustelu
- valmiin työn esitys - pakollinen palautekeskustelu ja hyväksytyn työn vaatimukset

Oppimateriaalit

Sovitaan tapaamisissa, kirjallisuusehdotuksia Moodlessa, omaa aihetta tukeva teoreettinen kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste on n. 27 h opiskelijan työtä.
Kehittämistyö tehdään pääasiassa itsenäisenä tai parin/pienryhmän kanssa tehtävänä työskentelynä.
Opetus koostuu webinaareista, ohjaustilanteista ja esityksistä.
Kokonaisuudessaan opiskelijan ajankäyttö on yhteensä n. 135 h.

Sisällön jaksotus

Kehittämistyön voi toteuttaa missä tahansa opintojen vaiheessa.
Webinaarit järjestetään noin 1 krt/kk Zoom-sovelluksessa. Syyslukukauden webinaarien ohjelma rakennetaan syyslukukauden alussa ja kevätlukukauden webinaarien ohjelma kevätlukukauden alussa osallistujien ilmoittautumisten perusteella.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aiemmin tai muulla tavalla hankittu osaaminen osoitetaan:
Opettajaopiskelija osoittaa, että on tehnyt vastaavan kehittämistyön, jossa hän on täyttänyt opintojakson osaamistavoitteet. Hän esittää siitä tehdyt dokumentit ja pyytää organisaatiosta lausunnon kehittämistyön toteutuksesta tai osoittaa muulla tavoin kehittämistyön merkityksen organisaatiolle.

Tehty työ esitellään webinaarissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistyön voi integroida harjoitteluun, omalla työpaikalla tehtävään kehittämiseen tai TAMKin hankkeessa tehtävään kehittämiseen.

Kansainvälisyys

Opiskelijan aiheen mukaan. Kehittämistyö voidaan esim. tehdä TAMKin kansainvälisessä hankkeessa.

Lisätietoja opiskelijoille

katariina.hakala@tuni.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoritus on hylätty, mikäli edellisen kohdan kriteerit eivät täyty.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää ja käsitteellistää pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi valitsemansa kehittämistyön kohteen ja soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija
- kuvaa valitsemansa pedagogisen kehittämistyön prosessin
- tuntee raportointikirjoittamisen keskeiset periaatteet
- pohtii omia valintojaan ja perustelee ne pedagogiseen kirjallisuuteen viitaten

Tekeminen
Kehittämistyössä opiskelija työskentelee tavoitteellisesti pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi oppilaitoksessa tai osana koulutuksen kehittämishanketta. Kehittämistyön voi tehdä yksin tai parityönä

Opettajaopiskelija
- suunnittelee, taustoittaa ja rajaa kehittämistyön prosessin
- toteuttaa ja raportoi kehittämistyönsä
- esittelee kehittämistyönsä webinaarissa vähintään yhden kerran, enintään kolme kertaa
- kommentoi ja keskustelee webinaareissa muiden töistä

Opettajana kehittyminen
Kehittämistyön prosessin kautta opettajaopiskelija oppii yhdistämään teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa pedagogisesta kehittämisestä

Opettajaopiskelija
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
- reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan opettajana toimimisen näkökulmasta.