Development Work (5 cr)
Code: 1L00FO92-3011
General information
- Enrolment period
- 01.05.2024 - 30.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.05.2024 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
In the Development Work the teacher student works in a goal-oriented manner to develop pedagogical actions, learning environments or practices of an educational institution or in a development project in educational context. Development project can be carried out individually or as a pair work.
Learning objectives
The teacher student
• uses and develops his/her professional competences in the development work
• describes and evaluates the outcomes and conclusions of the development work in a written report.
• assesses the development process and his/her competences and learning in research and development
Content (course unit)
• Pedagoginen kehittämistoiminta oppilaitoksessa tai organisaatiossa
• Kehittämisen suunnittelu, toteutus, raportointi ja arviointi ohjatusti
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
The teacher student
• combines theoretical knowledge with his/her own experiences and observation of development
• plans, implements and report a development project in an educational environment
• Reflects his/her actions and evealuates and analyses the results of the development wor and his/her own learning.
Location and time
Toukokuu 2025 – huhtikuu 2026
Webinaarit järjestetään seuraavina ajankohtina:
Maanantai 26.5.2024 klo 16.30-18.30
Maanantai 15.9.2025 klo 17-19
Maanantai 27.10.2025 klo 17-19
Maanantai 24.11.2025 klo 17-19
Maanantai 8.12.2025 klo 17-19
Maanantai 26.1.2026 klo 17-19
Maanantai 2.3.2026 klo 17-19
Maanantai 6.4.2026 klo 17-19
Exam schedules
ei tenttejä
Assessment methods and criteria
Arviointi kohdistuu prosessiin ja työn esittämiseen. Työtä arvioivat opettaja, opiskelija itse sekä vertaismentori.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Webinaarit, joissa ohjataan opiskelijan aiheen ideointia, rajausta ja kehittämistyön toteutusta. Jokaisesta kehittämistyöstä pidetään webinaareissa vähintään yksi esitys opiskelijan ohjaustarpeen mukaan. Esityksiä voi olla enintään kolme: tarpeen mukaan voi esitellä työn ideaa ja välitilannetta. Valmis tai lähes valmis työ esitetään aina. Esityksen pohjamateriaali tuodaan Moodleen viikkoa ennen webinaaria. Opintojakson suoritus edellyttää vähintäin kolmeen (3)webinaariin osallistumista.
Henkilökohtainen ohjauskerta 1h.
Syyslukukauden esityskerrat varataan syyskuun 1. päivään mennessä.
Opiskelija valitsee työlleen vertaismentorin, joka voi olla joku toinen opiskelija tai kehittämistyön toteutuksen organisaation edustaja. Vertaismentorin osallistuu työn kommentaattorina seminaariesityksiin.
Kehittämistyön voi tehdä myös pari- tai ryhmätyönä, jolloin vertaismentoria ei tarvita.
Kehittämistyön prosessi, tulokset ja tuotokset raportoidaan käyttäen TAMKin raportointipohjaa tai jollain vastaavalla tavalla keskustellen opettajankoulutuksen kokonaisuuden sisältöjen sekä pedagogisen kirjallisuuden ja muun tutkimuksen kanssa.
Suoritukseen vaaditaan vähintäin yksi, enintään kolme esitystä webinaarissa.
- alustava idea - vapaaehtoinen ohjauskeskustelu
- työn tilannekatsaus - vapaaehtoinen ohjauskeskustelu
- valmiin työn esitys - pakollinen palautekeskustelu ja hyväksytyn työn vaatimukset
Learning materials
Sovitaan tapaamisissa, kirjallisuusehdotuksia Moodlessa, omaa aihetta tukeva teoreettinen kirjallisuus.
Student workload
Yksi opintopiste on n. 27 h opiskelijan työtä.
Kehittämistyö tehdään pääasiassa itsenäisenä tai parin/pienryhmän kanssa tehtävänä työskentelynä.
Opetus koostuu webinaareista, ohjaustilanteista ja esityksistä.
Kokonaisuudessaan opiskelijan ajankäyttö on yhteensä n. 135 h.
Content scheduling
Kehittämistyön voi toteuttaa missä tahansa opintojen vaiheessa.
Webinaarit järjestetään noin 1 krt/kk Zoom-sovelluksessa. Syyslukukauden webinaarien ohjelma rakennetaan syyslukukauden alussa ja kevätlukukauden webinaarien ohjelma kevätlukukauden alussa osallistujien ilmoittautumisten perusteella.
Completion alternatives
Aiemmin tai muulla tavalla hankittu osaaminen osoitetaan:
Opettajaopiskelija osoittaa, että on tehnyt vastaavan kehittämistyön, jossa hän on täyttänyt opintojakson osaamistavoitteet. Hän esittää siitä tehdyt dokumentit ja pyytää organisaatiosta lausunnon kehittämistyön toteutuksesta tai osoittaa muulla tavoin kehittämistyön merkityksen organisaatiolle.
Tehty työ esitellään webinaarissa.
Practical training and working life cooperation
Kehittämistyön voi integroida harjoitteluun, omalla työpaikalla tehtävään kehittämiseen tai TAMKin hankkeessa tehtävään kehittämiseen.
International connections
Opiskelijan aiheen mukaan. Kehittämistyö voidaan esim. tehdä TAMKin kansainvälisessä hankkeessa.
Further information
Eveliina Asikainen; eveliina.asikainen@tuni.fi
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Suoritus on hylätty, mikäli edellisen kohdan kriteerit eivät täyty.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää ja käsitteellistää pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi valitsemansa kehittämistyön kohteen ja soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija
- kuvaa valitsemansa pedagogisen kehittämistyön prosessin
- tuntee raportointikirjoittamisen keskeiset periaatteet
- pohtii omia valintojaan ja perustelee ne pedagogiseen kirjallisuuteen viitaten
Tekeminen
Kehittämistyössä opiskelija työskentelee tavoitteellisesti pedagogisen toiminnan, oppimisympäristöjen tai käytäntöjen kehittämiseksi oppilaitoksessa tai osana koulutuksen kehittämishanketta. Kehittämistyön voi tehdä yksin tai parityönä
Opettajaopiskelija
- suunnittelee, taustoittaa ja rajaa kehittämistyön prosessin
- toteuttaa ja raportoi kehittämistyönsä
- esittelee kehittämistyönsä webinaarissa vähintään yhden kerran, enintään kolme kertaa
- kommentoi ja keskustelee webinaareissa muiden töistä
Opettajana kehittyminen
Kehittämistyön prosessin kautta opettajaopiskelija oppii yhdistämään teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa pedagogisesta kehittämisestä
Opettajaopiskelija
- suunnittelee, toteuttaa ja raportoi pedagogisen kehittämisprojektin
- reflektoi omaa toimintaansa sekä arvioi ja analysoi kehittämisprojektin onnistumista ja omaa oppimistaan opettajana toimimisen näkökulmasta.