Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO50-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2024 - 21.08.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 13.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen erityisopettajankoulutus
- Opettajat
- Kosti Nivalainen
- Minna Seppälä
- Vastuuhenkilö
- Minna Seppälä
- Ryhmät
-
24AEOAmmatillinen erityisopettajankoulutus 2024
- Luokittelu
- SELF LEARNING
- Opintojakso
- 1L00FO50
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten matemaattinen ajattelu sekä luku- ja kirjoitustaito kehittyvät?
- Miten lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisvaikeudet ilmenevät?
- Millä menetelmillä lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan tuen tarvetta voidaan arvioida?
- Miten eri-ikäisiä oppijoita tuetaan lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteissa?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista.
Aika ja paikka
Verkko-opintoina Moodlessa 1. periodissa 26.08.2024 – 13.10.2024.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Materiaalien pohjalta laaditaan kirjallisia ryhmätehtäviä: kaksi välitehtävää ja yksi lopputehtävä, joka on arvioitava suoritus (arviointi 0-5).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Verkko-opetus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-2f558075-153f-400e-9415-05527c153dfe?year=2024
Oppimateriaalit
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. (toim.) 2019. Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. (Saatavilla verkossa)
Ahvenainen, O. & Holopainen, E. 2014. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita.
Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.) 2018. Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti, s. 157–258.
Lerkkanen, M-K. 2013. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.
Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J. & Tapola, A. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus.
Takala, M. & Kairaluoma, L. (toim.) 2019. Lukivaikeudesta lukitukeen.
Mahdollinen muu opettajan ilmoittama oheiskirjallisuus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla Moodlessa olevat luennot ja muu materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op:n opintojakso vastaa noin 135 h:n opiskelua.
Sisällön jaksotus
Opinnot suoritetaan lukuvuoden 2024 - 2025 1. periodissa.
Lisätietoja opiskelijoille
Verkko-opetus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-2f558075-153f-400e-9415-05527c153dfe?year=2024
Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta
KAS.ERI.020 Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen
Opintojakso toteutuu myös 3. periodissa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista.