Siirry suoraan sisältöön

Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO50-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2024 - 21.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 13.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
TAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Opettajat
Kosti Nivalainen
Minna Seppälä
Vastuuhenkilö
Minna Seppälä
Ryhmät
24AEO
Ammatillinen erityisopettajankoulutus 2024
Luokittelu
SELF LEARNING
Opintojakso
1L00FO50

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Miten matemaattinen ajattelu sekä luku- ja kirjoitustaito kehittyvät?
- Miten lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisvaikeudet ilmenevät?
- Millä menetelmillä lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan tuen tarvetta voidaan arvioida?
- Miten eri-ikäisiä oppijoita tuetaan lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteissa?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet
- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen
- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa
- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista.

Aika ja paikka

Verkko-opintoina Moodlessa 1. periodissa 26.08.2024 – 13.10.2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Materiaalien pohjalta laaditaan kirjallisia ryhmätehtäviä: kaksi välitehtävää ja yksi lopputehtävä, joka on arvioitava suoritus (arviointi 0-5).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-2f558075-153f-400e-9415-05527c153dfe?year=2024

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. (toim.) 2019. Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. (Saatavilla verkossa)
Ahvenainen, O. & Holopainen, E. 2014. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita.  
Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.) 2018. Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti, s. 157–258.  
Lerkkanen, M-K. 2013. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.  
Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J. & Tapola, A. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.  
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus.  
Takala, M. & Kairaluoma, L. (toim.) 2019. Lukivaikeudesta lukitukeen. 

Mahdollinen muu opettajan ilmoittama oheiskirjallisuus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla Moodlessa olevat luennot ja muu materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op:n opintojakso vastaa noin 135 h:n opiskelua.

Sisällön jaksotus

Opinnot suoritetaan lukuvuoden 2024 - 2025 1. periodissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Verkko-opetus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-2f558075-153f-400e-9415-05527c153dfe?year=2024
Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta
KAS.ERI.020 Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen

Opintojakso toteutuu myös 3. periodissa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen

- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen

- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa

- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista.

Siirry alkuun