Skip to main content

Supporting Reading, Writing and Mathematics (5 cr)

Code: 1L00FO50-3007

General information


Enrolment period
10.06.2024 - 21.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 13.10.2024
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
TAMK School of Professional Teacher Education
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Special Needs Teacher Education
Teachers
Kosti Nivalainen
Minna Seppälä
Person in charge
Minna Seppälä
Tags
SELF LEARNING
Course
1L00FO50

Objectives (course unit)

After completing the study unit, the student is able to
- identify learning challenges in reading, writing and mathematics related to various life stages
- use appropriate methods for assessing the need for support of students of various ages
- apply research data about the difficulties with written language and mathematics to their work
- discover individual means of supporting students of various ages in learning reading, writing and mathematics.

Content (course unit)

During the study unit, we will seek to answer the following questions:
- How do mathematical thinking and literacy develop?
- How do learning difficulties in reading, writing and mathematics manifest themselves?
- Which methods can you use to assess the need for support in reading, writing and mathematics?
- How can you support students of various ages in challenges related to reading, writing and learning mathematics?

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

To receive the grade ‘Satisfactory’ (1–2), the student must be able to
- identify learning challenges in reading, writing and mathematics related to various life stages.

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

To receive the grade ‘Good’ (3–4), the student must be able to
- identify learning challenges in reading, writing and mathematics related to various life stages
- use appropriate methods for assessing the need for support of students of various ages
- discover individual means of supporting students of various ages in learning reading, writing and mathematics.

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

To receive the grade ‘Very good’ (5), the student must be able to
- identify learning challenges in reading, writing and mathematics related to various life stages
- use appropriate methods for assessing the need for support of students of various ages
- discover individual means of supporting students of various ages in learning reading, writing and mathematics
- apply research data about the difficulties with written language and mathematics to their work.

Location and time

Verkko-opintoina Moodlessa 1. periodissa 26.08.2024 – 13.10.2024.

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Materiaalien pohjalta laaditaan kirjallisia ryhmätehtäviä: kaksi välitehtävää ja yksi lopputehtävä, joka on arvioitava suoritus (arviointi 0-5).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Verkko-opetus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-2f558075-153f-400e-9415-05527c153dfe?year=2024

Learning materials

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K., Siiskonen, T. (toim.) 2019. Oppimisen vaikeudet. Jyväskylä: Niilo Mäki Instituutti. (Saatavilla verkossa)
Ahvenainen, O. & Holopainen, E. 2014. Lukemis- ja kirjoittamisvaikeudet. Teoreettista taustaa ja opetuksen perusteita.  
Joutsenlahti, J., Silfverberg, H. & Räsänen, P. (toim.) 2018. Matematiikan opetus ja oppiminen. Niilo Mäki Instituutti, s. 157–258.  
Lerkkanen, M-K. 2013. Lukemaan oppiminen ja opettaminen esi- ja alkuopetuksessa.  
Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J. & Tapola, A. 2017. Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus.  
Pihlaja, P. & Viitala, R. 2018. Varhaiserityiskasvatus. PS-kustannus.  
Takala, M. & Kairaluoma, L. (toim.) 2019. Lukivaikeudesta lukitukeen. 

Mahdollinen muu opettajan ilmoittama oheiskirjallisuus.
Kirjallisuuden lisäksi oppimateriaaleina ovat verkkokurssilla Moodlessa olevat luennot ja muu materiaali.

Student workload

5 op:n opintojakso vastaa noin 135 h:n opiskelua.

Content scheduling

Opinnot suoritetaan lukuvuoden 2024 - 2025 1. periodissa.

Further information

Verkko-opetus TUNI Moodlessa yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa:
https://www.tuni.fi/fi/opiskelijan-opas/opintotiedot/opintojaksot/otm-2f558075-153f-400e-9415-05527c153dfe?year=2024
Ilmoittautuminen SISU-järjestelmän kautta
KAS.ERI.020 Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen tukeminen

Opintojakso toteutuu myös 3. periodissa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen

- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- tietää eri ikävaiheisiin liittyvät lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen haasteet

- osaa käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä eri-ikäisten oppijoiden tuen tarpeen arvioimiseen

- löytää yksilölliset keinot tukea eri-ikäisiä oppijoita lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisessa

- soveltaa työssään tutkittua tietoa kirjoitetun kielen ja matematiikan vaikeuksista.

Go back to top of page