Siirry suoraan sisältöön

Energiajärjestelmät ja vähähiilisyys rakentamisessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5D00FV35-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

16.02.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Rakentaminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakentamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eero Nippala
  • Aki Kortetmäki
  • Antti Mäkinen
  • Jussi-Pekka Juvela

Vastuuhenkilö

Eero Nippala

Ryhmät

  • 23YIRAKE
    Rakentaminen, ylempi amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija osaa
- selvittää rakennetun ympäristön energiankäyttöön liittyviä näkökulmia ja muutostarpeita sekä kuvailla niiden vaikutuksia taloteknisen alan ratkaisuihin
- osaa hakea ja soveltaa laajasti voimassa olevia rakentamiseen liittyvät energiamääräyksiä ja säädöksiä sekä tehdä niiden kehittyessä niihin ehdotuksia ja lausuntoja
- ennakkoluulottomasti etsiä energiankäytön tehostamismenetelmiä kiinteistöissä ja arvioida analyyttisesti niiden kannattavuutta

Sisältö (OJ)

Energiajärjestelmän muutos, energian tuotanto ja siirtojärjestelmien kehittyminen Suomen ja EU:n alueella.
Uusiutuvat energiat ja muut kehittyvät energialähteet, esim. lämpöpumput ja hybridijärjestelmät.
Energiayhteisöt, tehohallinta, kiinteistöjen älykkyys.
Energiatehokkuus, energian säästömahdollisuudet rakenteellisilla ja taloteknisillä menetelmillä ja kannattavuuden laskeminen.
Hiilineutraalisuuden vaatimuksen vaikutukset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa kuvailla peruspiirteet energiajärjestelmien nykytilanteesta ja kehitysnäkymistä. Opiskelija osaa nimetä tyypillisimmät uusiutuvan energian lähteet ja joitakin kehittyviä energianlähteitä. Opiskelija osoittaa kiinnostusta kehittää tulevaisuuden energiaratkaisuja vähäpäästöisiksi ja taloudellisesti kannattaviksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa kuvailla kattavasti energiajärjestelmien nykytilanteen ja vaihtoehtoisia kehitysnäkymiä. Opiskelija osaa nimetä monipuolisesti uusiutuvan energian lähteitä ja kehittyviä energianlähteitä. Opiskelija osoittaa osaavansa valmiuksia kehittää tulevaisuuden energiaratkaisuja vähäpäästöisiksi ja taloudellisesti kannattaviksi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa kuvailla kattavasti ja syvällisesti energiajärjestelmien nykytilanteen ja pystyy perustellusti kuvailemaan energiamarkkinoiden vaihtoehtoisia kehitysnäkymiä. Opiskelija osoittaa tietävänsä monipuolisesti uusiutuvien energianlähteiden sekä kehittyvien energialnlähteiden ominaisuudet ja mahdollisuudet. Opiskelija osoittaa osaavansa teoreettiset ja käytännölliset valmiudet hyödyntää laajasti tulevaisuuden energiaratkaisuja resurssitehokkaasti ja taloudellisesti kannattavasti. Opiskelija osaa kuvailla taloteknikan ja rakenteiden merkityksen vähähiilisyyteen.

Aika ja paikka

16.2 klo 12-16 B3-28 lähi/etä
8.3 klo 12-14 B3-28 lähi ja etä ja 14-16 oppariseminaaria lähi/etä
15.3 klo 12-16 B3-28 lähi/etä
22.3 klo 12-14 B3-28 lähi/etä ja 14-16 oppariseminaaria
12.4 klo 12-16 VAIN ETÄ
19.4 klo 12-14 VAIN ETÄ ja oppariseminaari VAIN ETÄ
26.4 Klo 12-16 VAIN ETÄ
3.5 klo 12-14 VAIN ETÄ ja oppariseminaari VAIN ETÄ
17.5 klo 12-16 lähi/etä
24.5 klo 12-14 lähi/etä ja oppariseminaari lähi/etä

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssi suoritetaan tekemällä portfolio raportti eikä
kurssissa ole tenttiä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tällä kurssilla opiskelijan hyvän portfolion toivotaan sisältävän ainakin seuraavia:
1. Jokaista kurssin osiota on reflektoitu erikseen opettajan tai asiantuntijan esityksen, oppituntiharjoituksen sekä opiskelijan itse etsimän samasta aiheesta löytämän aineiston perusteella. Tätä on toteutettu ainakin seuraavista näkökulmista:
o Mitä uutta opit?
o Omat kokemukset ja pohdinnat aiheeseen liittyen?
o Käsiteltyjen asioiden mahdolliset vaikutukset omaan asuin-, opiskelu- tai työskentely-ympäristöön nyt ja tulevina vuosina?
o Aihealueeseen liittyvien tuoreimpien julkaisujen ja uutisten etsiminen. Mitä aihepiiriin liittyvää tällä hetkellä on meneillään?
2. Omassa elinympäristössä tehdyt arjen havainnot aiheisiin liittyen. Tällaisia voi olla esimerkiksi ottamasi valokuvat paikoista, joissa aihealueeseen liittyviä ratkaisuja on toteutettu.
3. Myös itse tuotetut tiivistelmät esimerkiksi omista esityksistä tehtyjen muistiinpanojen pohjalta ovat erittäin hyvä lisä portfolioon.
4. Lisäksi portfoliosta tulee löytyä ajatuksella rakennettu kurssipalaute sisällön ja menetelmien kehittämiseksi.
Portfolion voit tuottaa haluamassasi muodossa. Suositeltavaa on myös kokeilla jotain itselle vieraampaa esitysmuotoa ja oppia samalla uusien työkalujen käyttöä. Esitys voi olla toteutettu esimerkiksi:
- Tekstidokumenttina (Word, Docs, Writer...)
- Diaesityksenä (PowerPoint, Sway, Slides, Prezi, Seidat...)
- Videotuotantona (Screen O Matic, Power Point, Panopto, Zoom, Teams, Loom....)
Portfolio palautetaan kurssin ohjeistuksen mukaisesti sellaisessa muodossa, että sitä on mahdollista tarkastella ilman maksullisia sovelluksia tai erillisten käyttäjätunnusten luomista. Portfolion laajuus vastaa noin 2 sivua omaa tuotosta jokaista asiantuntijaesitystä Kurssi toteutetaan portfolio menetelmällä.
Opiskelija kokoaa kurssin eri teemoista portfolioraportin. Kurssin arvosana perustuu
tähän portfolio raporrttiin.

Oppimateriaalit

Kussakin teemassa opettajat /asiantuntoijaluennoitsijat pitävät luentoa
ja opettajat antavat tehtävät joiden tekemiseen opsikelijat itse hakevat
kirjallisen ja sähköisen materiaalin käyttöönsä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu 10 lähi/etäopetuskerrasta.
Kurssin läpäisyyn vaaditaan 8/10 läsnäolokertaa opetuskerroista.
Mikäli Läsnäoloja on vähemmän kuin 8
vaaditaan portfolion lisäksi poissaoloteemoista lisätehtävien tekemistä
kurssin suorittamiseksi.

- osallistuminen opettajien ja asiantuntijoiden luentoihin sekä
- oppitunti - ja kotitehtävien tekeminen = portfolion tekeminen
- oppituntiharjoitusten esitysten tekeminen ja pitäminen oppitunneilla.
- oppituntiharjoislaskujen tekeminen
- portfolion tekeminen

Sisällön jaksotus

Portfolio perustuu opettajan tai asiantuntijan luentoihin 5 eri teemasta:
teemat ovat:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
LÄHI/ETÄ, E.Nippala, 16.2 Energiankäytöä ohjaavat säädökset ja strategiat luento +tehtävä
LÄHI/ETÄ E. Nippala 8.3, Energiankäyttöä ohjaavat säädökset ja strategiat- esitykset
LÄHI/ETÄ: 15.3, Antti Mäkinen intro IDA-ICE ja Juvela IDA-ICE opetus
LÄHI/ETÄ 22.3, Antti Mäkinen,palaute ja IDA-ICE laskennan tuki
ETÄ: Aki Kortetmäki, 12.4 ja 19.4, Energiantuotannon ja energiamarkkinoiden tulevaisuus
ETÄ: Aki Kortetmäki, 26.4 ja 3.5, Kiinteistöjen energiatehokkuus ja paikallinen tuotanto- tai antti
LÄHI/ETÄ: J-P Juvela, 17.5 opetus OneQlick LCA
LÄHI/ETÄ A Mäkinen ja J-P Juvela, 24.5 palaute harkkatehtävistä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiantuntijaluennoijat tulevat yrityksistä

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

PORTFOLION SISÄLLYSLUETTELO - malli

Ohje yhden teeman käsittelystä portfoliossa. Portfolio sisältää kaikki 5 teemaa.
Hyvä tekstimuodossa palautettu portfolio voisi olla koostettu esimerkiksi Tamkin raportointipohjaan kirjoitettuna seuraavanlaisesti:
Teeman Pääotsikko: Asiantuntijaesitys 1, Matti Meikäläinen
1.1. Asiantuntijaesityksen tärkeimmät opit
- Muistiinpanojen perusteella kirjoitettu yhteenveto. Mitä esityksessä käsiteltiin ja mitä itselle erityisesti jäi mieleen.
- Omaa reflektointia liittyen esitykseen ja sen sisältöön.
- Oma koostava tuotos sisällöstä (esim. ajatuskartta)

1.2. Harjoitustehtävä
Harjoitustehtävän yhteenveto
1.3. Oma selvitystyö
- Media-, markkina- ja/tai tutkimuskatsaus aihepiiriin liittyen. Mitä aiheeseen liittyen tiedetään tai on tehty muualla? Minkälaisia kaupallisia toimijoita tai tuotteita aiheeseen liittyen on markkinoilla? Mistä alalla aihepiiriin liittyen keskustellaan?
- Omat pohdinnat, havainnot ja kokemukset aihepiiriin liittyen
- Käsiteltyjen asioiden mahdolliset vaikutukset omaan asuin-, opiskelu- tai työskentely-ympäristöön nyt ja tulevina vuosina?