Energy Systems and Low Carbon in Construction (5 cr)
Code: 5D00FV35-3003
General information
- Enrolment period
- 24.11.2023 - 31.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.02.2024 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- MD in Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master's Degree Programme in Construction Engineering
- Teachers
- Eero Nippala
- Aki Kortetmäki
- Antti Mäkinen
- Jussi-Pekka Juvela
- Person in charge
- Eero Nippala
- Course
- 5D00FV35
Objectives (course unit)
The student knows
- to study the aspects related to the energy use of the built environment and the need for changes and to describe their effects on the solutions of the building services industry
- be able to apply for and apply widely applicable energy regulations and regulations related to construction and make suggestions and opinions as they develop
- open-minded search for energy efficiency methods in buildings and analytical assessment of their profitability
Content (course unit)
Change in the energy system, energy production and development of transmission systems in Finland and the EU.
Renewable energies and other evolving energy sources, such as heat pumps and hybrid systems.
Energy communities, power management, real estate intelligence.
Energy efficiency, potential for energy savings through structural and building services methods and calculation of profitability.
Effects of the requirement for carbon neutrality.
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student is able to describe the basic features of the current situation and development prospects of energy systems. The student is able to name the most typical renewable energy sources and some evolving energy sources. The student shows an interest in developing the energy solutions of the future to be low-emission and economically viable.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student is able to comprehensively describe the current situation and alternative development prospects of energy systems. The student is able to name a variety of renewable energy sources and developing energy sources. The student demonstrates the ability to develop the energy solutions of the future to be low-emission and economically viable.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student is able to describe comprehensively and in depth the current situation of energy systems and is able to describe the alternative development prospects of the energy market. The student demonstrates that he or she knows the properties and possibilities of renewable energy sources and developing energy sources in many ways. The student demonstrates competence in the theoretical and practical ability to make extensive use of future energy solutions in a resource-efficient and economically viable manner. The student is able to describe the importance of building services and structures for low carbon.
Location and time
16.2 klo 12-16 B3-28 lähi/etä
8.3 klo 12-14 B3-28 lähi ja etä ja 14-16 oppariseminaaria lähi/etä
15.3 klo 12-16 B3-28 lähi/etä
22.3 klo 12-14 B3-28 lähi/etä ja 14-16 oppariseminaaria
12.4 klo 12-16 VAIN ETÄ
19.4 klo 12-14 VAIN ETÄ ja oppariseminaari VAIN ETÄ
26.4 Klo 12-16 VAIN ETÄ
3.5 klo 12-14 VAIN ETÄ ja oppariseminaari VAIN ETÄ
17.5 klo 12-16 lähi/etä
24.5 klo 12-14 lähi/etä ja oppariseminaari lähi/etä
Exam schedules
Kurssi suoritetaan tekemällä portfolio raportti eikä
kurssissa ole tenttiä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Tällä kurssilla opiskelijan hyvän portfolion toivotaan sisältävän ainakin seuraavia:
1. Jokaista kurssin osiota on reflektoitu erikseen opettajan tai asiantuntijan esityksen, oppituntiharjoituksen sekä opiskelijan itse etsimän samasta aiheesta löytämän aineiston perusteella. Tätä on toteutettu ainakin seuraavista näkökulmista:
o Mitä uutta opit?
o Omat kokemukset ja pohdinnat aiheeseen liittyen?
o Käsiteltyjen asioiden mahdolliset vaikutukset omaan asuin-, opiskelu- tai työskentely-ympäristöön nyt ja tulevina vuosina?
o Aihealueeseen liittyvien tuoreimpien julkaisujen ja uutisten etsiminen. Mitä aihepiiriin liittyvää tällä hetkellä on meneillään?
2. Omassa elinympäristössä tehdyt arjen havainnot aiheisiin liittyen. Tällaisia voi olla esimerkiksi ottamasi valokuvat paikoista, joissa aihealueeseen liittyviä ratkaisuja on toteutettu.
3. Myös itse tuotetut tiivistelmät esimerkiksi omista esityksistä tehtyjen muistiinpanojen pohjalta ovat erittäin hyvä lisä portfolioon.
4. Lisäksi portfoliosta tulee löytyä ajatuksella rakennettu kurssipalaute sisällön ja menetelmien kehittämiseksi.
Portfolion voit tuottaa haluamassasi muodossa. Suositeltavaa on myös kokeilla jotain itselle vieraampaa esitysmuotoa ja oppia samalla uusien työkalujen käyttöä. Esitys voi olla toteutettu esimerkiksi:
- Tekstidokumenttina (Word, Docs, Writer...)
- Diaesityksenä (PowerPoint, Sway, Slides, Prezi, Seidat...)
- Videotuotantona (Screen O Matic, Power Point, Panopto, Zoom, Teams, Loom....)
Portfolio palautetaan kurssin ohjeistuksen mukaisesti sellaisessa muodossa, että sitä on mahdollista tarkastella ilman maksullisia sovelluksia tai erillisten käyttäjätunnusten luomista. Portfolion laajuus vastaa noin 2 sivua omaa tuotosta jokaista asiantuntijaesitystä Kurssi toteutetaan portfolio menetelmällä.
Opiskelija kokoaa kurssin eri teemoista portfolioraportin. Kurssin arvosana perustuu
tähän portfolio raporrttiin.
Learning materials
Kussakin teemassa opettajat /asiantuntoijaluennoitsijat pitävät luentoa
ja opettajat antavat tehtävät joiden tekemiseen opsikelijat itse hakevat
kirjallisen ja sähköisen materiaalin käyttöönsä.
Student workload
Kurssi koostuu 10 lähi/etäopetuskerrasta.
Kurssin läpäisyyn vaaditaan 8/10 läsnäolokertaa opetuskerroista.
Mikäli Läsnäoloja on vähemmän kuin 8
vaaditaan portfolion lisäksi poissaoloteemoista lisätehtävien tekemistä
kurssin suorittamiseksi.
- osallistuminen opettajien ja asiantuntijoiden luentoihin sekä
- oppitunti - ja kotitehtävien tekeminen = portfolion tekeminen
- oppituntiharjoitusten esitysten tekeminen ja pitäminen oppitunneilla.
- oppituntiharjoislaskujen tekeminen
- portfolion tekeminen
Content scheduling
Portfolio perustuu opettajan tai asiantuntijan luentoihin 5 eri teemasta:
teemat ovat:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
LÄHI/ETÄ, E.Nippala, 16.2 Energiankäytöä ohjaavat säädökset ja strategiat luento +tehtävä
LÄHI/ETÄ E. Nippala 8.3, Energiankäyttöä ohjaavat säädökset ja strategiat- esitykset
LÄHI/ETÄ: 15.3, Antti Mäkinen intro IDA-ICE ja Juvela IDA-ICE opetus
LÄHI/ETÄ 22.3, Antti Mäkinen,palaute ja IDA-ICE laskennan tuki
ETÄ: Aki Kortetmäki, 12.4 ja 19.4, Energiantuotannon ja energiamarkkinoiden tulevaisuus
ETÄ: Aki Kortetmäki, 26.4 ja 3.5, Kiinteistöjen energiatehokkuus ja paikallinen tuotanto- tai antti
LÄHI/ETÄ: J-P Juvela, 17.5 opetus OneQlick LCA
LÄHI/ETÄ A Mäkinen ja J-P Juvela, 24.5 palaute harkkatehtävistä
Completion alternatives
ei ole
Practical training and working life cooperation
Asiantuntijaluennoijat tulevat yrityksistä
International connections
ei ole
Further information
PORTFOLION SISÄLLYSLUETTELO - malli
Ohje yhden teeman käsittelystä portfoliossa. Portfolio sisältää kaikki 5 teemaa.
Hyvä tekstimuodossa palautettu portfolio voisi olla koostettu esimerkiksi Tamkin raportointipohjaan kirjoitettuna seuraavanlaisesti:
Teeman Pääotsikko: Asiantuntijaesitys 1, Matti Meikäläinen
1.1. Asiantuntijaesityksen tärkeimmät opit
- Muistiinpanojen perusteella kirjoitettu yhteenveto. Mitä esityksessä käsiteltiin ja mitä itselle erityisesti jäi mieleen.
- Omaa reflektointia liittyen esitykseen ja sen sisältöön.
- Oma koostava tuotos sisällöstä (esim. ajatuskartta)
1.2. Harjoitustehtävä
Harjoitustehtävän yhteenveto
1.3. Oma selvitystyö
- Media-, markkina- ja/tai tutkimuskatsaus aihepiiriin liittyen. Mitä aiheeseen liittyen tiedetään tai on tehty muualla? Minkälaisia kaupallisia toimijoita tai tuotteita aiheeseen liittyen on markkinoilla? Mistä alalla aihepiiriin liittyen keskustellaan?
- Omat pohdinnat, havainnot ja kokemukset aihepiiriin liittyen
- Käsiteltyjen asioiden mahdolliset vaikutukset omaan asuin-, opiskelu- tai työskentely-ympäristöön nyt ja tulevina vuosina?