Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen tutkimuksellinen seminaarityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL90-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 10.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anni Arola
  • Piia Roos
  • Eija Lähteenmäki
  • Marja-Liisa Timperi
  • Anni Arola

Vastuuhenkilö

Piia Roos

Ryhmät

  • 24AVOSOVAKA
    Varhaiskasvatuksen opintoja 60 op
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa varhaiskasvatuksessa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta ja varhaiskasvatuksen ajantasaista tutkimusta lähdeaineistona
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (OJ)

- Seminaarityön aihealue liittyy varhaiskasvatukseen
- Aiempaan varhaiskasvatuksen tutkimukseen tutustuminen
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy lastentarhanopettajan työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely on epäselvä
- lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
- aiheen käsittely jää yleiselle, pinnalliselle tasolla
- pohdinta kuvailevaa ja kytkentä ammatillisuuteen niukkaa
- raportoinnissa on noudatettu puutteellisesti TAMKin ohjeita. Tekstissä on ymmärrystä haittaavia
kielivirheitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely ovat selkeitä
- lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
- sisältö monipuolinen ja jäsentynyt
- pohdinnassa työn keskeiset käsitteet liitetään ammatilliseen kontekstiin
- raportti on hyvää asiatekstiä ja kirjoitettu TAMKin ohjeiden mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

- tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely selkeä ja perusteltu
- lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, lähdeaineisto kattava
- sisältö perusteellinen ja tyyliltään eheä

Aika ja paikka

Ks. Moodle

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa kontaktiopetuksissa ja opintojaksoon liittyvien tehtävien tekeminen sovitussa aikataulussa. Poikkeustapauksista sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Pääpaino arvioinnissa on kirjallisessa osuudessa. Erityisen ansiokas suullinen esitys vaikuttaa kirjallisen esityksen arvosanaan korottavasti ja vastaavasti hyvin heikosti valmisteltu esitys arvosanaa alentavasti.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Tutustuminen opinnäytetyön ohjeistukseen ja arviointikriteereihin, ks. Moodle
Oman aihepiirin mukainen lähdekirjallisuus (minimi 4-5 lähdettä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 8 h
Tiedonhankinta (kirjasto) 2 h
Tieteellinen kirjoittaminen, opetus 4 h
Esitykset 8 h
Itsenäinen työskentely 86 h

Sisällön jaksotus

Ohjeistus
Aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Kirjoittamisen työpajat
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Oman työn esittäminen ja yhden työn opponointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Seminaarityön aiheen linkittäminen työelämästä nousevaan tarpeeseen

Kansainvälisyys

Suositus englanninkielisen kirjallisuuden hyödyntämisestä
Esim. sivustolta https://www.eceaf.org/jecer/

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoon voi hakea hyväksilukua kirjallisen osuuden osalta, jos opiskelijalla on aiempi korkeakoulutasoinen opinnäytetyö tehtynä (max 10 vuotta aiemmin).