Biotuoteteollisuuden energiatalous (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5P00EU52-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Aki Korpela
Vastuuhenkilö
Päivi Viitaharju
Ryhmät
-
23BIOTABiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, kevät 2023
-
23BIOTBBiotuotetekniikan tutkinto-ohjelma, syksy 2023
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija tuntee prosessiteollisuuden näkökulmasta
- energiamuodot ja lähteet ja osaa laskea ja mitoittaa energian tuotantoa ja käyttöä
- energian tuotantomenetelmien yksikköprosessit
- energian kaupan ja käytön sekä sen ympäristövaikutukset
- toimia energian tuotannon ja käytön eri työtehtävissä
Sisältö (OJ)
- energia ja energiamuodot,
- fossiiliset ja uusituvat energialähteet
- energian tuotantomenetelmät
- pienen ja teollisenmittakaavan polttotekniikka
- energian siirto ja käyttö,
- energiatehokkuus ja talteenotto
- tase- ja hyötysuhdelaskenta
- ympäristövaikutukset
-biotalous
Aika ja paikka
Torstaisin klo 10-13, paikka vaihtelee.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttiajankohdat sovitaan opintojakson aikana, ja uusintamahdollisuuksia järjestetään tarpeen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson pääasiallisena tavoitteena on saavuttaa ymmärrys sähköenergian tuotannosta ja käytöstä Suomessa sekä energiamurroksen vaikutuksista sähköenergiajärjestelmän toimintaan. Kurssin arvioinnissa pyritään pääosin testaamaan sitä, kuinka hyvin nämä päätavoitteet on saavutettu.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Syksyn 2024 toteutus Biotuoteteollisuuden energiatalouden opintojaksolla järjestetään pääosin lähiopetuksena, mutta myös etäkertoja tultaneen järjestämään. Lähiopetuksesta huolimatta pyritään siihen, että kaikki materiaalit tulevat Moodleen tarjolle tallenteiden muodossa.
Kurssi on teemoiltaan hyvin ajankohtainen, sillä painotus on Suomen sähköenergian tuotannossa ja käytössä sekä energiamurroksen vaikutuksissa sähköenergiajärjestelmään. Energia-aiheinen keskustelu on tärkeä osa oppimista, ja erityisesti siinä korostuu lähiopetuksen rooli, sillä aitoa keskustelua on vaikea saada onnistumaan etänä.
Merkittävä osa opintojaksoa on harjoitustyö, jossa opiskelijat ennakoivat Suomen sähköenergian tuotantoa parinkymmenen vuoden päähän. Harjoitustyö palautetaan kirjallisena raporttina, ja siitä pidetään seminaari, jossa opiskelijaryhmät esittelevät töitään.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina toimivat Moodlessa jaettavat sähköiset materiaalit.
Lisäksi tarjolla on kurssin opettajan kirjoittamat kaksi teosta: Aurinkosähkön perusteet ja Tuulivoiman perusteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson lähiopetusmäärä on 40 tunnin luokkaa. Kun oletetaan, että yksi opintopiste vastaa 27 tunnin työskentelyä, viiden opintopisteen opintojakson kokonaiskuorma on noin 135 tuntia. Lähiopetuksen lisäksi kokonaiskuorma on siis sadan tunnin luokkaa.
Lähiopetuksen lisäksi opintojaksolla järjestetään etä-live-opetusta ja myös videoita on tarjolla noin 20 tunnin edestä. Kun oletetaan, että opiskellessaan opiskelijat pysäyttelevät ja kelailevat videoita, pelkkään videoihin katseluun kulunee helposti noin 30 tuntia. Sen lisäksi opiskeluun on siis tarkoitus käyttää noin 100 tunnin verran aikaa. Käytännössä tästä noin puolet koostuu asioiden omaksumiseen vaadittavasta henkilökohtaisesta aivotyöstä.
Kurssin harjoitustyö arvioidaan kokonaisuudessaan noin 50 tunnin suuruiseksi. Harjoitustyössä hyödynnetään opintojakson aikana opittuja asioita, ja rakennetaan niiden pohjalta ehdotus Suomen sähköenergian tuotannosta parin vuosikymmenen päästä.
Sisällön jaksotus
Pääpainotus opintojaksolla on Suomen sähköenergian tuotannossa. Mitä eri teknologioita on käytössä, ja mitkä ovat niiden edut, haitat ja tuotannon ominaispiirteet. Lisäksi panostetaan sähköenergiajärjestelmän toimintaperiaatteiden ymmärtämiseen. Miten esimerkiksi pidetään huolta jatkuvasta tehotasapainosta tuotannon ja kulutuksen välillä? Kun nämä kriteerit tiedostetaan, eri tuotantoteknologioiden ominaispiirteet saavat syvällisemmän merkityksen.
Lisäksi opintojaksolla panostetaan energiamurrokseen, jolla ensisijaisesti pyritään vähentämään energiantuotannon hiilidioksidipäästöjä. Erityisesti tarkastellaan energiamurroksen vaikutuksia sähköenergiajärjestelmään. Esimerkkinä mainittakoon säätösähköongelma: mitä uusia tekniikoita tarvitaan tehotasapainon hallintaan, kun helposti säädettävää fossiilista tuotantoa poistuu markkinoilta, ja tilalle tulee sääriippuvaa tuulivoimaa, jota ei lähtökohtaisesti säädetä?
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson pakolliset osasuoritukset ovat tentti ja harjoitustyö.