Siirry suoraan sisältöön

Ennallistamismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00GE01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.07.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

14.08.2024 - 25.10.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Monitavoitteinen metsänhoito YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Petri Keto-Tokoi
  • Päivi Tiiva

Vastuuhenkilö

Petri Keto-Tokoi

Ryhmät

  • 23YMETSA
    Monitavoitteisen metsänhoidon ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija tunnistaa ennallistamiseen soveltuvat kohteet ja tuntee ennallistamiseen käytetyt menetelmät erilaisissa metsä-, suo- ja vesielinympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella ennallistamistoimenpiteitä sekä arvioida niiden kustannuksia ja vaikutuksia. Hän tuntee ennallistamiseen liittyvät rahoitusmahdollisuudet.

Sisältö (OJ)

Ennallistamisen tavoitteet, suunnittelu, toteutus ja seuranta
Kohteiden soveltuvuuden arvioiminen
Metsien ennallistamisen menetelmät
Soiden ennallistamisen menetelmät
Virtavesien, lampien, lähteiden ennallistamisen menetelmät
Ennallistamisen vaikutukset
Ennallistamisen kustannukset ja rahoitusmahdollisuudet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää yleisellä tasolla ennallistamiseen soveltuvat kohteet ja ennallistamisen menetelmät. Hän tuntee ennallistamisen suunnittelun prosessin ja pystyy toimimaan avustavana asiantuntijana ennallistamissuunnitelman laadinnassa. Opiskelija tietää ennallistamistoimenpiteiden keskeisiä vaikutuksia ja tärkeimpiä kustannuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tuntee ja tunnistaa maastossa ennallistamiseen soveltuvat kohteet. Hän tuntee ennallistamiseen käytetyt menetelmät useimmissa metsä-, suo- ja vesielinympäristöissä ja osaa valita kuhunkin tilanteeseen sopivan ennallistamismenetelmän. Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella ennallistamistoimenpiteitä, sekä arvioida niiden kustannuksia ja vaikutuksia. Hän tuntee ennallistamiseen liittyvät rahoitusmahdollisuudet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsä-, suo- ja vesielinympäristöjen ennallistamiseen soveltuvat kohteet sekä teoriassa että käytännön tilanteissa. Hän osaa vertailla erilaisten ennallistamismenetelmien vaikutuksia ja kustannuksia suunnittelutilanteessa ja valita kohteelle sopivimman menetelmän tai menetelmien yhdistelmän. Hän tunteen ennallistamiseen liittyvät rahoitusmahdollisuudet ja osaa arvioida kohteen ennallistamisen kustannukset sekä tehdä rahoitushakemuksen.

Aika ja paikka

Lähiopetus maastokohteilla:
5.9. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Kuru, Pitkäjärven suojelumetsä ja Seitsemisen kansallispuisto. Pekka Vesterinen, Metsähalitus Luontopalvelut.
6.9. Harjujen paahdeympäristöjen hoidon ja purojen kunnostuksen menetelmät: Jämi, Vatulanharju, Turkimusoja. Katja Vainionpää, Pirkanmaan ELY-keskus.
3.10. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Metsätalous Oy:n ennallistamiskohteita Kurussa. Atte Vehmaa ja Elmeri Järvelä, Metsätalous Oy
4.10. Ennallistamisen maastokohteilla Pirkanmaalla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan itseopiskelutehtävän perusteella.
Itseopiskelutehtävä on itse valitun ennallistamishankkeen suunnitelmaan ja toteutukseen tutustuminen ja siitä siitä saatujen havaintojen, kokemusten ja oppimisen raportoiminen. Arviointi tehdään raportoinnin kattavuuden ja oman oppimisen reflektoinnin laadun perusteella.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus maastokohteilla, itseopiskelu, ennallistamissuunnitelmaan tutustuminen ja havaintojen raportointi.

Oppimateriaalit

Aapala, K., Similä, M. & Penttinen, J. (toim.). 2013. Ojitettujen soiden ennallistaminen. Metsähallituksen luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 188.

Similä, M. & Junninen, K. (toim.). 2011. Metsien ennallistamisen ja luonnonhoidon opas. Metsähallituksen luonnonsuojelujulkaisuja. Sarja B 157

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus maastokohteilla 32 h.
Itseopiskeluna ennallistamishankkeen suunnitelmaan ja mahdolliseen toteutukseen perehtyminen ja sen raportointi 40 h.

Sisällön jaksotus

Lähiopetus maastokohteilla:
5.9. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Kuru, Pitkäjärven suojelumetsä ja Seitsemisen kansallispuisto. Pekka Vesterinen, Metsähalitus Luontopalvelut.
6.9. Harjujen paahdeympäristöjen hoidon ja purojen kunnostuksen menetelmät: Jämi, Vatulanharju, Turkimusoja. Katja Vainionpää, Pirkanmaan ELY-keskus.
3.10. Soiden ja metsien ennallistamismenetelmät: Metsätalous Oy:n ennallistamiskohteita Kurussa. Atte Vehmaa ja Elmeri Järvelä, Metsätalous Oy
4.10. Ennallistamisen maastokohteilla Pirkanmaalla.
Lähijaksojen välillä perehdytään itseopiskelutehtävänä itse valitun ennallistamishankkeen suunnitteluun ja toteutukseen ja raportoidaan siitä saadut havainnot, kokemukset ja oppiminen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Maastoretkeilyillä tutustutaan Metsähallituksen Luontopalveluiden ja Metsätalous Oy:n sekä Pirkanmaan ELY-kekuksen ennallistamis- ja luonnonhoitotoimintaan.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvollisuus lähiopetuspäivinä 5.-6.9. ja 3.-4.10.2024